AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #1 Del Skrevet 21. august 2019 Jeg har så lyst å lære å tegne og male. Jeg er ikke noe god på dette, men vil så gjerne bli mer kreativ og lære. Jeg tror det letteste er å lære å tegne noe som ikke har for mye detaljer (f.eks ansikt). Jeg tror heller ikke jeg vil fokusere så mye på detaljbilder, da det kanskje ikke interesserer meg så mye. Er det noen som har forslag til enkle motiver å begynne med? Hva bør jeg kjøpe inn av ark, pensler, maling osv? Hva er lettest å begynne med? Hvor kan man få kjøpt ting uten at det er alt for dyrt? Anonymkode: 78271...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #2 Del Skrevet 21. august 2019 Jeg tok opp den hobbyen rundt jul. Da hadde tegnesakene ligget i mange år. Det viktigste med tegningen/malingen, er at du har det gøy. Hadde aldri giddet å holde på med det, hvis det ikke hadde vært for at det gav meg glede. Clas Ohlson har helt greit tegneutstyr, og ikke så dyrt. Har noe derfra selv, men har også ting fra andre hobbybutikker. Vi lærer veldig forskjellig. Selv er jeg veldig visuell hvis jeg kan kalle det for det. Jeg lærer av å se og observere. Sånn fungerer jeg faglig og praktisk også. Har jeg derimot noen stående over meg «kortslutter» jeg, og får ikke til noen ting. Når jeg tegner, pleier jeg å begynne med plasseringen av hovedtemaet. Jeg begynner først med lyse toner, så jeg kan dekke over og korrigere med mørkere toner underveis. Pleier også å begynne med formen, kroppen på objektet om du vil, og fyller den ut etter hvert. F.eks en katt. Markerer kroppen, hodet, ørene og halen først. Se for deg katten som en kakemannform. Den har formen, men ingen detaljer enda. Deretter fyller jeg inn denne rammen med de detaljene slik jeg vil underveis. Dette er en måte som virker for meg. Selv liker jeg også å ha noe å se på, så jeg har en ide om hvordan det jeg vil tegne faktisk ser ut. Veldig få klarer å tegne noe uten litt inspirasjon. vet ikke om dette hjalp så mye. Men tror det beste du kan gjøre er å prøve deg fram litt. Hvis du finner noen bra kurs, kan det være du lærer et par teknikker. Du kan også finne mange bra tips på nettet. Anonymkode: 93f87...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Subtil Skrevet 27. august 2019 #3 Del Skrevet 27. august 2019 Det er lov å tegne etter andres tegninger for å øve. Det er ikke herming eller stjeling, det er god øving. Til både tegning og maling er det en fin ting å finne ut hva man liker selv. Kanskje liker du best å tegne digitalt, med kull, med blyant, med penn eller med blekk og nibs? Eller kanskje du liker akvarell-blyanter, fettstifter eller tusjer ala promarkers best? Og til maling, kanskje du synes akvarell er veldig vanskelig men at akryl- eller oljemaling er best? Kanskje du aldri i verden har sett for deg at du liker å tegne manga, og aldri har lest en manga eller sett på en anime i hele ditt liv, men finner ut at å tegne manga er dritgøy? Man må bare prøve seg frem, og det gjelder alt! Søsteren min haaaater dyre tegneblyanter, hun elsker blant annet Faber Castell-seriene som ofte selges i bokhandel. Mamma derimot, hun kan ikke fordra billig-artikler og kjøpte seg et forferdelig dyrt sett med Caran d'Ache akvarell-blyanter for femten år siden som fremdeles er brukbart. Jeg er veldig glad i å skissere med blyant, fargelegge og skyggelegge med promarkers og så "ramme inn" med enten filtpenn eller brush pen. Å tegne med oljepastell på svart papir er også kjempegøy, men den sprayen du setter krittene med anbefaler jeg å bruke ute. Lukta sitter i rommet en god stund. Og det er så mange teknikker å prøve ut at man kan rote seg vill i jungelen av moro! Du trenger ikke å bare holde deg til å tegne med gråblyant når du skal lage en tegning, du kan jo blande inn ulike typer blyanter, tusjer og maling for å få det akkurat som du vil. Søsteren min har også et tips til alle som vil lære å tegne og male, som hun lærte seg fort da hun gikk på vgs: Ikke bare tegn og mal det samme motivet gang på gang. Hele vg1 tegnet og malte de nyper med forskjellige teknikker. Kun nyper. Hun blir fremdeles fysisk kvalm av å se nyper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå