Gå til innhold

Dere med jakthunder, aktivitetsnivå

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er aktivitetsnivået deres i hverdagen? Både rent fysisk i form av tur, jaktrettet trening og annen lydighetstrening.

Vi er en familie som ønsker oss hund til aktivt friluftsliv, mulig jakt etter hvert, men lurer på hvordan dagene til Hvermansen med settere, vorstehhunder, kleiner münsterlandere og andre jakthunder faktisk ser ut. Skriv gjerne hvilken rase dere har.

Anonymkode: abc80...c2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vorsteh, en time tur i skogen hver dag, lengre utflukter i helgene på alt fra 2-5 timer, hunden får bære kløv, trekke osv. 

Anonymkode: 04c40...6af

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vorsteh, en time tur i skogen hver dag, lengre utflukter i helgene på alt fra 2-5 timer, hunden får bære kløv, trekke osv. 

Anonymkode: 04c40...6af

Og hunden er fornøyd med dette? Går dere på jakt, hvor mye trener dere i forhold til det isåfall?

Er vorsteh (strihår) vi er mest interessert i, men vil gjerne høre litt mer fra andre som har rasen (eller lignende raser) før vi begynner å kontakte oppdrettere.

Skrevet

Har ikke jakthund selv, men onkelen min driver med oppdrett og trening av jakthunder. Hans hunder brukes aktivt i jakt, ulike konkurranse-grener og utstilling. Det samme gjør hundene han har hos seg til trening. 

Hundene hans har et stort aktivitetsbehov, både i form av fysisk trim og hjernetrim. Men hjernetrim og lek foregår aldri inne i huset, for huset er et sted for ro. Det som trenes på inne, er vanlig folkeskikk. Valper får også litt av miljøtreningen sin inne, f.eks å takle støvsugeren, å bli stelt på stellebord, vende seg til diverse utstyr og å være hjemme alene. "Problemhundene" som er til trening trenes også litt inne, men det går for det meste i folkeskikk og den samme treningen som valpene får. Men ellers er inne hellig. Hundene er nesten mere ute og trener enn de er hjemme. Både i skogen, ute på jakt, svømmetur etter kanoen, trening på bane.. De gjør det meste. Hvis hundene er litt urolige men det ikke er behov for en god tur, settes de ut i hundegården. Da slapper de av.

Han sier selv at hundene hans hadde trengt mindre trening hos andre enn hos han, fordi han har formet dem til å være med på det han vil ha dem med på. Flere av hundene som kommer til trening holder ikke tritt med den ene tispa hans, hun orker mye mer enn dem fordi hun er vandt med det høye aktivitetsnivået. :) 

Anonymkode: fc29e...e0c

Skrevet

Hunder tilpasser seg nok det meste, derfor jeg lurer på hva den «vanlige» hundeeier gjør i hverdagen. 

Skrevet

Tror jeg har belegg for å si at vi er på tur min. 1 1/2 t på ukedagene, ofte lengre i helgene. 2-3 sykkelturer i uka i sommerhalvåret, tilsvarende på ski vinterstid. Har Pointer nå, tidligere hatt vorster. Hvis jeg skal komme med et vennlig råd: ser dere skriver at dere vurderer jakt etterhvert. Ta en ærlig beslutning på akkurat det FØR dere skaffer hund og velg hund deretter. Det ligger mange timers arbeid ute i terrenget, i all slags vær, bak en god fuglehund. Med en fuglehund får dere potensielt massevis av jaktlyst (sau, insekter, katter, hare. Gjelder selvfølgelig ikke absolutt alle fuglehunder) på kjøpet, på godt og vondt. Dette er sterke instinkter som ligger nedavlet i de og ikke noe som nødvendigvis lar seg dressere bort. Det er  mange andre flotter raser som også tåler og trives med en aktiv livsstil. Når det er sagt, ingenting slår en vellykket jaktsituasjon med en velfungerende fuglehund 🙂 eller snørekjøring en vakker vinterdag. Vorster er arbeidsjern som liker å få brukt seg. 

Skrevet

Du skriver ikke noe om dere har erfaring med hund fra før, og eventuelt hvilke raser?

Et aktivt friluftsliv betyr ikke at man bør skaffe seg en «jakthund». 

Anonymkode: 33808...527

• Liker 1
Skrevet

Vorsteh er ikke noen nybegynner-hund. Bare for å nevne det. Jeg har vært borti kort, lang og strihår. Knallharde og potensielt fantastiske hunder.

Har selv engelsk setter nå og trives for så vidt med det. Mye energi. Nesten like rastløs som meg. Jakter rundt 4-5 dager i uka når det står på. Trener en del utenom jakta og det er ingen tvil om at slike hunder må få utfolde seg på jakt. 

Anonymkode: 516ca...2e4

• Liker 1
Skrevet

Mannen har gått en del på jakt tidligere (fugl), men da uten hund, jeg er mer interessert i større vilt, og vil derfor ha en hund som kan fungere til begge deler, derfor tanken på vorsteh.

Vi har hatt hunder sammen i 15 år, men kun hatt diverse polarhundblandinger som «bare turhund». Kapasitet for halvannen-to timers tur i hverdagen, mer i helger. Ikke bare rusleturer langs veien, men i fjellet med trekk, kløv, ski osv. Vi jobber begge turnus og har en del fri som kan prioriteres til mer lydighetstrening, søk, jakttrening osv og ikke bare turer. Jakta er jo en relativt kort periode av året, selv om treningen må vedlikeholdes hele veien. 

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som dere er godt rusta 🙂

Skrevet

☺️ Takk for det! Flere som har innspill og vil si noe om sin hverdag med disse rasene?

Veit jo at folk flest ikke bruker halve døgnet til tur og trening, men virker nesten som det er påkrevd når man spør seg rundt i enkelte miljø.🙄

Skrevet

Vi har gordonsetter pluss en annen rase og har et tilsvarende aktivitetsnivå som de over. 1 times tur i hverdagen og lenger i hverdagen. Har også ett måls inngjerdet tomt så de kan løpe fritt og leke hele dagen. 

Anonymkode: ae3e4...570

Skrevet

Vi har korthåret vorsteh på 6 året nå. Vant med mange forskjellige hunder opp gjennom årene. Her er det ca 20 min tur om morgenen og 1-2 timer om kvelden. Mer i helger. Hun brukes på ski, sykkel, rulleskøyter, løping, rusleturer og kløv. Hun er leken og familiekjær. Går helt fint å ha et par sløvedager, men hun trenger å bruke seg og er overlykkelig da. Likevel happy når tenåringen rusler med henne 10 min, så det MÅ ikke være knall aktivitet hele tiden.

Anonymkode: bff87...726

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har gordonsetter pluss en annen rase og har et tilsvarende aktivitetsnivå som de over. 1 times tur i hverdagen og lenger i hverdagen. Har også ett måls inngjerdet tomt så de kan løpe fritt og leke hele dagen. 

Lenger i helga, skulle det selvsagt stå. 

Ser at dere er vant med polarhunder. Vi har grønlandshunder i slekta, og jeg vil mene at de trenger mer fysisk trening. 

Det som er problemet med setteren, er egentlig ikke den fysiske aktiviteten, men heller det mentale. De kjeder seg lett og jeg synes også det er mange med separasjonsangst. Vi måtte ha to hunder for at setterne vi har hatt skulle trives. Det er vanskelig å få til nok mental trening (især å ha fantasi nok)! Faren min hadde dachs og drever, og gikk gjerne spor med disse. Mens setterne krever mer mentalt, men er vanskeligere å trene med utenom. 

Synes våre alltid har herpet alt de første par årene og krevd ekstremt mye, men så har de blitt verdens beste hunder. Lojale, snille, glade, kjælne, trivelige hunder som generelt er rolige inne men våkner når man kommer ut. Veldig fin rase, men det er en tålmodighetsprøve i starten. 

Har hatt veldig nytte av fuglehundbøker som går på positiv hverdagslydighet. Mange som trener dem for hardt. Personlig mener jeg at fuglehunder har mye bedre av positiv hverdagslydighet, de blir skikkelig bra hunder av det.

Skrevet

Ikke få jakthund hvis dere ikke skal jakte! 

Mine foreldre har hatt masse engelsk setter valpekull, men de var nøye på å kun selge til folk som skulle jakte... Deres settere er på jakt nesten hver helg i sesongen, og de får springe løst på eiendommen deres (som er enorm). De er så godt dresserte at de aldri løper utfor grensene til eiendommen

Anonymkode: 95958...d32

Skrevet
På 25.8.2019 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Lenger i helga, skulle det selvsagt stå. 

Ser at dere er vant med polarhunder. Vi har grønlandshunder i slekta, og jeg vil mene at de trenger mer fysisk trening. 

Det som er problemet med setteren, er egentlig ikke den fysiske aktiviteten, men heller det mentale. De kjeder seg lett og jeg synes også det er mange med separasjonsangst. Vi måtte ha to hunder for at setterne vi har hatt skulle trives. Det er vanskelig å få til nok mental trening (især å ha fantasi nok)! Faren min hadde dachs og drever, og gikk gjerne spor med disse. Mens setterne krever mer mentalt, men er vanskeligere å trene med utenom. 

Synes våre alltid har herpet alt de første par årene og krevd ekstremt mye, men så har de blitt verdens beste hunder. Lojale, snille, glade, kjælne, trivelige hunder som generelt er rolige inne men våkner når man kommer ut. Veldig fin rase, men det er en tålmodighetsprøve i starten. 

Har hatt veldig nytte av fuglehundbøker som går på positiv hverdagslydighet. Mange som trener dem for hardt. Personlig mener jeg at fuglehunder har mye bedre av positiv hverdagslydighet, de blir skikkelig bra hunder av det.

Hvilke bøker vil du anbefale? Utenom 100% positiv hverdagslydighet, den har jeg. Trener utelukkende positivt med hundene mine, selv om huskyen ikke alltid har fokus nok til å trene så veldig systematisk 🙈 Vil gjerne ha en hund med mer hjerne som kan trenes mer enn bare fysisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...