Gå til innhold

Facebook til 8 åring

Fremhevede innlegg

Gjest førstedamen
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å oppsummere:

1. jeg har forsøkt telefonklokke, det fungerte ikke

2. jeg kan ikke opprette noe via nummeret mitt på messenger eller watsapp da de er allerede linket til mitt

3. hun skal ikke sitte på facebook, men på messengern via en registrert profil som jeg styrer

4. å snakke i telefon er et prosjekt jeg har jobbet med i noen år, det kommer seg men vi er ikke der enda. (åja, vi har hjelp til dette da det bunner og grunner i lyd, ikke det at hun ikke orker)

Anonymkode: 78169...e2e

Hvordan tenker du å kontrollere punkt 3 når du ikke er hjemme? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, førstedamen skrev:

Hvordan tenker du å kontrollere punkt 3 når du ikke er hjemme? 

Enkelt, ikke oppgi at hun har facebook profil, følge med på profilen, ikke instalere facebookappen og sjekke loggen på nettbrettet. Hun er fullstendig klarover at jeg allerede sjekker loggen på den og følger opp, det var en av reglene for å kunne få ha nettbrett. 

• Liker 1
Skrevet

Du sier at når hun er hjemme alene så er det greit å nå henne på noe. Forstår den.

Men hvordan når du henne på messanger hvis hun ikke er pålogget hele tiden når du er borte? Eller er veldig i nærheten av den slik at hun hører ( nå er jeg ikke en ivrig messager bruker, men hører man når en beskjed kommer?), eller ser den? 

Anonymkode: c35a9...330

Skrevet
23 minutter siden, Macaroni skrev:

Jeg gjorde dette for min datter på 8. Måtte ha en Facebook-konto for å få messenger. Kontoen er sperret slik at ingen kan legge henne til som venn på Facebook, Kun hun kan legge til og hun har ikke passordet, hun vet ikke en gang at hun har en  konto der. 

Messenhger har funket veldig bra for oss, hun har et nettbrett hun kan ringe meg fra da, de få gangene hun er hjemme alene på ettermiddagen. Hun kan også fritt ringe besteforeldre og eldre søsken ved behov.

Da har du misforstått, for du trenger ikke facebook for å ha messenger. Min 8-åring har messenger ut en facebook. Messenger er en egen app.

Anonymkode: 1cb02...587

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sier at når hun er hjemme alene så er det greit å nå henne på noe. Forstår den.

Men hvordan når du henne på messanger hvis hun ikke er pålogget hele tiden når du er borte? Eller er veldig i nærheten av den slik at hun hører ( nå er jeg ikke en ivrig messager bruker, men hører man når en beskjed kommer?), eller ser den? 

Anonymkode: c35a9...330

nettbrett/pcen/telefonen lager lyd når man får melding eller ringer på lik linje som telefon. Så ja man kan høre den :) Og man ser den da det kommer opp varsel som ligner på en melding/telefonsamtale. Og den er verre og ignorere da den legger en liten running med bilde i over alle appene, tar man den vekk popper den frem igjen ved ny melding

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du misforstått, for du trenger ikke facebook for å ha messenger. Min 8-åring har messenger ut en facebook. Messenger er en egen app.

må man ikke registrere et telefonnummer istede? For jeg har ingen ekstra og registrere messenger på.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å lage en facebook konto til henne om den brukes slik du beskriver. Men hun kan også fint ha en telefon for å sende sms, med kontantkort eller ice junior abonnement som er gratis. (Man får det uten at noen av foreldrene har ice.)

Anonymkode: 87fda...a35

• Liker 1
Skrevet

SMS? :) 

Anonymkode: a9aaa...ab5

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun behersker telefon. Men å ignorere meldinger, og ringing via en app er like lett som å glemme av en telefon. faktisk lettere og ignorere telefonen enn appen på nettbrette som hun sitter med når jeg er ute.

Telefonen er jo alltid koblet til strøm, vi sjekker hver kveld og har lyd på. Du er jo ikke sikkert at hun sitter på nettbrett. Telefonen hører hun. 

Men poenget er jo ikke bare at du skal nå henne, hun må kunne nå deg og brannvesenet. Kan hun ikke snakke i telefon er det ikke sikkert å lå henne være alene hjemme så enkelt er det

Anonymkode: e5250...604

• Liker 1
Skrevet

Du har jo allerede bestemt deg.. skjønner ikke hvorfor du spør om råd?

Anonymkode: 62253...834

Skrevet

Helt enig i det at hvis barnet ikke klarer å snakke i telefon er barnet ikke klar for å være hjemme alene med tanke på sikkerhet. Mitt barn som er 11 år har telefonnr. hun kan ringe hvis noe skjer og hun ikke får tak i meg på telefon eller hvis noe skjer meg. Klarer ikke barnet det så må man stille seg spørsmålet, er ikke mitt barn klar for å være hjemme alene...

• Liker 2
Skrevet

SMS eller Whatsapp ( kryperte meldinger) høres ut som et mye bedre alternativ.  Men du har jo bestemt deg, hun skal ha facebook uansett. Virker faktisk som facebook er det viktigste.   SMS har funket for andre siden 90 tallet. 

Anonymkode: 1089f...85c

Skrevet

Vil anbefale Telegram, Signal eller vanlig sms. Alt annet enn facebook og alt annet enn messenger.

Det som kan være lurt å ha i bakhodet som mange ikke tenker på for "det påvirker ikke meg" er hvordan persondata og annen brukerdata håndteres. Facebook har ikke noe godt "track-record" når det kommer til dette. 

Messenger i seg selv samler inn unødvendig mye informasjon her inngår informasjon om sms, anrop, modell, geo-lokasjon og mer. Dette er data som selvfølgelig aktivt brukes og selges, vi har allerede startet å se konsekvensene av slike modeller men det er ingen grunn til å tro at det blir bedre i fremtiden. 

Skrevet

Husk at hun kan få kontakt med ALLE som har messenger via messenger appen da. Selv om hun ikke har Facebook tilgang. 

Anonymkode: 711d6...199

• Liker 1
Skrevet

Du får gjøre hva du vil. Det er bare hele Facebook-opplegget jeg syns er unødvendig for en på 7 år. Jeg kan love deg at hun raskt vil finne ut av hvordan bruke Facebook også. Selv om du har «hemmelig» innlogging. 

Jeg ville ha investert i en billig telefon, og et billig abonnement. Eller ICE sitt, som er gratis til barn. 

Anonymkode: ddaa4...408

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke misforstått. Du må ha Facebook eller et telefonnummer. Hadde vi hatt et telefonnummer hadde vi ikke hatt bruk for messenger.

Skrevet

Forresten er 8-åringer totalt uinteressert i Facebook. Facebook er for gamlinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...