Nilma Skrevet 12. mai 2005 #1 Skrevet 12. mai 2005 I forbindelse med en tur til Storbritannia i sommer har vi tenkt å oppholde oss på Shetland noen dager. Der vurderer vi å trosse angsten for venstrekjøring og leie bil. Spørsmålet er: Må man ha sertifikat av den nye typen (i bankkortstørrelse) for å kjøre bil i utlandet? Både jeg og samboeren har den gamle typen sertifikat, så det er kanskje lurt å få det fornyet?
~sikka~ Skrevet 12. mai 2005 #3 Skrevet 12. mai 2005 Må man vel ikke. Sist jeg var i Nord-amerika hadde jeg gammelt førerkort. (fjor sommer) - jeg bare skaffet meg internasjonalt førerkort i tillegg. Kanskje det er noe annet innen EØS at man kan bruke det vanlige sertet sitt(og da må det sikkert være av den nye sorten), det vet jeg ikke. Men man MÅ ikke ha nytt førerkort.
LilleMy Skrevet 12. mai 2005 #4 Skrevet 12. mai 2005 Helt riktig, du kan bruke ett norsk internationalt sertifikat som har gyldighet på 1 år om du vil, men det er vel heller smartere å bruke de pengene på å oppgradere ett gammelt sertifikat til dagens - og bruke det hvorsomhelst og nårsomhelst ?
~sikka~ Skrevet 12. mai 2005 #5 Skrevet 12. mai 2005 Helt riktig, du kan bruke ett norsk internationalt sertifikat som har gyldighet på 1 år om du vil, men det er vel heller smartere å bruke de pengene på å oppgradere ett gammelt sertifikat til dagens - og bruke det hvorsomhelst og nårsomhelst ? Enig. Bortsett fra at man kan vel ikke bruke det hvorsomhelst? Utenfor EØS går det vel ikke uten ett internasjonalt sertifikat - selv med den nye typen? Eller gjør det det?
LilleMy Skrevet 12. mai 2005 #6 Skrevet 12. mai 2005 Skal ikke si at du kan bruke det overalt, men i bl.a. USA finker det nye som ett internationalt sertifikat.
~sikka~ Skrevet 12. mai 2005 #7 Skrevet 12. mai 2005 Åkej kult - da gjør det sikkert det flere steder. Må sjekkes ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå