Gå til innhold

Er det noe muligheter for meg?..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke det beste snittet fra vgs pga private problemer. Derfor lurer jeg på om det er er sted jeg kan betale meg inn for å studere? Jeg vil studere noe innenfor sosiologi og hjelpe mennesker. Aller helst ville jeg jobbe i barnevernet, men har innsett jeg ikke har sjans til å komme inn noen steder. Da måtte jeg ha tatt opp minst 10 fag..  har ikke mulighet til det. Er det noe sted man kan komme inn ved hjelp av betaling, ikke bare linjer som markedsføring etc?.. heller linjer innenfor sosiologi og slike ting? 

Anonymkode: a9cf8...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket karaktersnitt er det du har da? Det er jo ikke alle studier på samordna opptak som har så innmari høyt snitt. 

Anonymkode: d4710...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket karaktersnitt er det du har da? Det er jo ikke alle studier på samordna opptak som har så innmari høyt snitt. 

Anonymkode: d4710...86a

Har kanskje 3,4 og det er med andregangsvitnemål fordi jeg har tatt opp to fag, og gikk ut uten karakter i matte 

ts

Anonymkode: a9cf8...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det beste snittet fra vgs pga private problemer. Derfor lurer jeg på om det er er sted jeg kan betale meg inn for å studere? Jeg vil studere noe innenfor sosiologi og hjelpe mennesker. Aller helst ville jeg jobbe i barnevernet, men har innsett jeg ikke har sjans til å komme inn noen steder. Da måtte jeg ha tatt opp minst 10 fag..  har ikke mulighet til det. Er det noe sted man kan komme inn ved hjelp av betaling, ikke bare linjer som markedsføring etc?.. heller linjer innenfor sosiologi og slike ting? 

Anonymkode: a9cf8...b9a

Hei :)
Hvor gammel er du? Har du 5 års arbeidserfaring? Da kan du slippe unna en god del fag!!! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Emma89 skrev:

Hei :)
Hvor gammel er du? Har du 5 års arbeidserfaring? Da kan du slippe unna en god del fag!!! ❤️ 

Jeg er 20 og har veldig gjerne lyst til å komme meg ut i studentlivet.. har ikke 5 års arbeidserfaring desverre :( 

ts

Anonymkode: a9cf8...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har kanskje 3,4 og det er med andregangsvitnemål fordi jeg har tatt opp to fag, og gikk ut uten karakter i matte 

ts

Anonymkode: a9cf8...b9a

Hvis du ikke har matematikk så har du ikke studiekompetanse, og det trenger du for å studere på høyere nivå. Så jeg ville rådet deg til å tatt opp matematikken slik at du får vitnemål.
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du vil jo også få alderspoeng, maks 8 poeng. Så om du har 34 karakterpoeng så vil du etterhvert oppnå 42 konkurransepoeng og da er det en del flere muligheter for deg. 

Anonymkode: d4710...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kanskje 3,4 og det er med andregangsvitnemål fordi jeg har tatt opp to fag, og gikk ut uten karakter i matte 

ts

Anonymkode: a9cf8...b9a

Husk at du får alderspoeng fra fylte 20 år, til og med 23 år, 8 totalt. Ytterligere 2 poeng kan du få ved å studere 1 år. Masse studier innenfor ditt interesseområde som har poenggrenser rundt 45. Med 3,4 i snitt og 10 tilleggspoeng, så har du 44 poeng totalt.

Anonymkode: 3d4a6...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har matematikk så har du ikke studiekompetanse, og det trenger du for å studere på høyere nivå. Så jeg ville rådet deg til å tatt opp matematikken slik at du får vitnemål.
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du vil jo også få alderspoeng, maks 8 poeng. Så om du har 34 karakterpoeng så vil du etterhvert oppnå 42 konkurransepoeng og da er det en del flere muligheter for deg. 

Anonymkode: d4710...86a

Ja jeg må uansett ta opp matten.. men 3,4 er regnet allerede med 4 alderspoeng (tror jeg), så jeg føler ikke jeg har så mye muligheter..:( 

ts

Anonymkode: a9cf8...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp matten og noen fag til, så kan du jo heve snittet ditt betraktelig. Hvis vi sier at du bruker et år på dette så har du plutselig to ekstra alderspoeng + høyere snitt. Jeg tok opp tre fag der jeg hadde to på VGS, fikk 4, 5 og 6 på de fagene etter myye innsats og vesentlig høyere snitt. Det hjalp meg masse. 

Anonymkode: 93b96...3fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kommer inn på sosiologi på nord universitet, der kom alle inn i år og i fjor :)

Anonymkode: d4710...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du uansett må ta opp matematikk, da ville jeg like gjerne tatt opp flere fag. F.eks. 3-4 fag til jul og det samme til sommeren.  Når du tar opp fag vil jeg anbefale deg å se hva læreplanen sier du skal kunne. Eksamen lages med utgangspunkt i læreplanen.

VG1: https://www.udir.no/kl06/STUSP1----

VG2 - samf.: https://www.udir.no/kl06/STSSA2----

VG2 - realfag: https://www.udir.no/kl06/STREA2----

VG3 - samf.: https://www.udir.no/kl06/STSSA3----

VG3 - realfag: https://www.udir.no/kl06/STREA3----

 

Anonymkode: 8dae2...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse studier rundt omkring hvor alle kommer inn. Bare du tar opp matten, har du mange muligheter. Du kan selvsagt ikke velge på øverste hylle - hverken geografisk eller når det gjelder hvilket studium, en god del dører er stengt for deg. Men det er likevel mange åpne dører.

Jeg ville kanskje vært mer bekymret for det faglige grunnlaget du har. Overgangen til høyere utdanning kan være svært tøff hvis man har dårlig grunnlag fra videregående. 

Anonymkode: 3e36e...799

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...