Gå til innhold

Dårlig samvittighet for oppussing i ferien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg brukte en uke av skoleferien til oppussingen(da jeg hadde muligheten, jobb Og tidsklemme ellers går ikke) og lot barna aktivisere  seg selv, innendørs og i hagen. De kjedet seg veldig den uken og ble ganske mange rampestreker, og de fikk nok litt lite oppmerksomhet. Vi har reist mye og opplevd masse ellers i ferien. Er litt redd for at den uken skal sette preg på skolestarten til barna og at de skal sitte igjen med en følelse av at hele ferien har vært dritt. Jeg sliter med dårlig samvittighet etter hele greia, skulle ønske jeg kunne gjort det på et annet tidspunkt, men det var en helt nødvendig oppgradering av boligen..

Anonymkode: 9b4a9...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javel. Ungene hadde vel 8 uker fri? På hvilken måte skulle det «sette sitt preg»? Uansett, gjort er gjort, og det må da være deilig å få det unna. Hvis ikke verre ting rammer barna dine i barndommen, tenker jeg de har det veldig bra

Anonymkode: 05861...712

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, vi har pusset opp i over ett år -og barna har ikke bare måttet aktivisere seg selv, de har også måttet hjelpe til! Før det bygde vi hytte... jeg tenker at å kjede seg/aktivisere seg selv; det har de bare godt av!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt! Bare slutt liksom. Tror ikke unger har vondt av det gitt. Få dem tankene ut av hodet vil jeg si. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger overhodet ikke full action hele tiden. Den uka hadde de sikkert godt av! Legg bort den dårlige samvittigheten.

Det er forresten mange som pusser opp i sommerferien. Vet om flere her som har gjort, inkludert undertegnede. Overhodet ingen dårlig samvittighet for å oppdradere boligen man er i mesteparten av året!

Anonymkode: 34eca...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du at det skulle vært full fart i 8 uker da? Det er jo helt crazy. Barn må også slappe av og ta det rolig. 

Anonymkode: c9439...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, var spesielt eldstebarn som ga meg den mest dårligste samvittigheten. Barnet ville gjøre aktiviteter med meg konstant, mens jeg hadde løpende tidsfrister på å bli ferdig med de ulike prosedyrene, pga leie av dyre maskiner etc. Nå snakker jeg ikke om full rulle hele ferien med reiser, det har blitt et par turer, men jeg er ellers flink til utflukter i nærmiljø (skog og mark, strand), det var dette de savnet.

Anonymkode: 9b4a9...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, barn har ikke vondt av å ikke være sentrum i universet hele tida. Sånn er livet. Du pusset vel opp for at de skulle ha et bedre hus å vokse opp i, de har godt av å se at det ligger arbeid bak det å ha et hjem og familie. Ting oppstår ikke bare magisk, men er et resultat av innsats.

Anonymkode: 424bc...c6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å underholde barn 24/7 og gi dem alt de ønsker resulterer i bortskjemte drittunger som Norge har mange av fra før. Jeg lurer veldig på hvordan disse barn blir når de vokser opp til å bli unge voksne. For meg er din problemstilling helt dum og absurd. Barn skal ikke ha det gøy hele tiden. Og når skal du da pusse opp? På nettene når barna sover? Slik at du kan underholde barna dine all din våkentid? Du er et menneske du også, ikke glem det. Vi alle ønsker det beste for våre barn, men nå for tiden er det mange som har misforstått hva som er bra for barn - å underholde dem hele tiden og gjøre alt for dem er ikke barnas beste. 

Anonymkode: 11532...2fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er mange tråder her inne om hvor slitsomt det er å ha barn. Vet dere hva jeg synes er slitsomt? Alle martyrene der ute som insisterer på å ha dårlig samvittighet for den minste ting. 

Anonymkode: d1310...8a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nå må du gi deg, hvordan skal barn bli som voksne hvis de ikke kan ha en uke i skoleferien der de må kjede seg litt. Jeg kjedet meg ekstremt fort som barn og klaget, fikk som regel beskjed av foreldrene mine om å gå ut å leke med broren min, nabo barna eller finne på noe selv, eller å rydde rommet mitt, hjelpe til hjemme ellers. Jeg ble jo sur og irritert og klaget over at jeg ville gjøre noe gøøøøy, da fikk man høre at man har godt av å kjede seg litt. Har jeg tatt noe skade av det? NEI selvfølgelig ikke, ufattelig tankegang å tro det. Selvfølgelig var det turene jeg husket fra ferien, ikke at jeg kjedet meg ofte. 

Anonymkode: 73658...6e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, barn har ikke vondt av å ikke være sentrum i universet hele tida. Sånn er livet. Du pusset vel opp for at de skulle ha et bedre hus å vokse opp i, de har godt av å se at det ligger arbeid bak det å ha et hjem og familie. Ting oppstår ikke bare magisk, men er et resultat av innsats.

Anonymkode: 424bc...c6f

Jeg håper også å være et forbilde, da jeg har jenter- At de vil lære av det til å senere i livet være inspirert til å gjøre ting selv. Jeg har alltid gjort mye praktisk arbeid selv, fra muring, flislegging, slipe gulv, sette opp lettvegger.

Jeg er ikke noe martyrmamma, og heller ikke en som duller med ungene. Men jeg er nok var på å gi nok oppmerksomhet og aktivisere, kanskje i overkant? Snakker ikke da om lekeland, men som sagt utflukt i nærmiljø, bærtur, lage mat på kjøkken, hobby etc. Har nok endt med at jeg føler på et press til å følge opp dette ofte.

Anonymkode: 9b4a9...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nesten ikke ord.. Hvis én uke med oppussing skal sette preg på en hel sommerferie, så er det noe riv ruskende galt. Barn har bare godt av å kjede seg og skjønne at ikke hele verden dreier seg om deres velbefinnende konstant. Når skal man pusse opp/gjøre andre nødvendigheter/ting for seg selv hvis man hele tiden skal bekymre seg for at barna "Gud forby" kjeder seg litt? Nei TS, dette er en ikkesak og noe jeg faktisk synes du bør jobbe med. Ikke rart dagens foreldre blir slitne. 

Anonymkode: 65803...3cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...