Gå til innhold

Barnehage, tilvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn som er 1 og halvt år gammel.

Har vært med han på barnehage en uke, og han har vært alene nå 3 i dager, hver gang jeg går fra han, blir han så hysterisk, redd og gråter så mye. 

Jeg føler jeg klarer ikke mer, hjertet mitt blir knust hver dag. 

Vær så snill, si til meg at det går over. Er jeg alene om det? 

Tenker å bli med han en uke til

Anonymkode: 30f42...d3f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn gråter i mange måneder/år når foreldre drar. Mens andre gråter aldri. Og så klart gjør det vondt i foreldrehjerte at barnet gråter. Men du kan be barnehagen sende melding litt etter st du har dratt, eks et bilde som viser hvordan barnet har det. Som oftest er de flinke, og barna roer seg veldig raskt etter mamma/pappa har dratt. Iblant om barnet mitt på samme alder gråter, kan jeg bli stående i gangen i noen sekunder (eks for å legge på plass klær el.) Så hører jeg at han har slutta å gråte. Det gjør godt for mitt mammahjerte å vite. Men har også sendt meld til bhg for å spørre hvordan det gikk. For å få ro i sjela.

Men hvordan gjør du leveringen? Vil anbefale deg at du leverer barnet ditt til en barnehageansatt, og ikke motsatt. Eks sier jeg til mitt barn: "da kan du sitte på fanget til navn, også skal jeg på jobb, hade vennen, og gir og kos". Om det er du som leverer barnet til de ansatte på en trygg og selvsikker måte forteller du til barnet at dette er greit, de er trygge. Du må prøve å holde følelsene skjult, barn leser deg bedre enn du trur. Men du er absolutt ikke aleine om å føle det helt forferdelig ❤ 

Anonymkode: 339e3...fdb

• Liker 2
Skrevet

Dette er helt normalt. Stort sett så blir det bedre innen ett par uker.

Men har du en god dialog med barnehagen? Roer han seg fort etter du har gått? Dersom han gråter mye der også i løpet av dagen i bhg så ville jeg kanskje gått i dialog om noen tiltak. Kanskje ikke ny tilvenning er det lureste, men en periode med veldig korte dager? Kanskje bare ett par timer om dagen. Da rekker han ikke å bli så sliten og lærer fort at du kommer tilbake.

Du kan be barnehagen sende bilder av han når han har roet seg eller ringe deg.

Husk å ikke vise barnet at du blir usikker/lei deg når du går, dette smitter over. Snakk positivt om barnehagen og om de som jobber der når dere er hjemme.

Jeg har tatt i mot mange små på tilvenning i løpet av mine år som ped leder og de fleste barn gråter ved levering en periode i starten. Som regel roer de seg innen noen minutter etter foreldrene er gått. De trives jo i barnehagen, men vil aller helst ha mamma/pappa der også og forstår ikke hvorfor de må gå. 

Har du en god tone med ped leder? Kanskje du kan be om en samtale ang dine bekymringer slik at dere får pratet utenom henting/levering.

Anonymkode: b9ca8...377

• Liker 2
Skrevet

Barn trenger betydelig lengre tilvenningsperiode enn 3 dager. 

Gi barnet korte dager i begynnelsen, og gå i dialog med bhg 

Anonymkode: 4c2ce...b3b

• Liker 4
Skrevet

Stol på de tilsatte. Når de hinter om at du skal gå, så sier du tydelig "hade" og går. De som jobber i bhg er nye omsorgspersoner for ungen din, og du må la de bli kjent. Personalet er dyktige og har gjort dette mange ganger før. De aller fleste sender melding om hvordan det går. I begynnelsen er det uansett bare snakk om å være borte kort tid.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn trenger betydelig lengre tilvenningsperiode enn 3 dager. 

Gi barnet korte dager i begynnelsen, og gå i dialog med bhg 

Seigpining for alle tre parter er det beste? De som tar imot barnet skal ha ungen i lang,lang tid. Barn tilpasser seg mye raskere enn foreldre, så lenge de vet foreldrene kommer tilbake.

Anonymkode: aa702...0c5

• Liker 1
Skrevet

Det går over :) ! Ikke bekymre deg. Det tar en stund, og for noen barn tar det mer tid enn for andre. Det viktigste er at barnet ikke har fulle dager i starten og ikke er i barnehagen 8-9 timer. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Stol på de tilsatte. Når de hinter om at du skal gå, så sier du tydelig "hade" og går. De som jobber i bhg er nye omsorgspersoner for ungen din, og du må la de bli kjent. Personalet er dyktige og har gjort dette mange ganger før. De aller fleste sender melding om hvordan det går. I begynnelsen er det uansett bare snakk om å være borte kort tid.

Seigpining for alle tre parter er det beste? De som tar imot barnet skal ha ungen i lang,lang tid. Barn tilpasser seg mye raskere enn foreldre, så lenge de vet foreldrene kommer tilbake.

Vil legge til at om du står der som ei nervøs og gråtkvalt høne så signaliserer du til ungen at dette kommer til å gå beint til helvette. Vær trygg. Vis at du har tillit. Om ikke omsorgspersonen virker trygg, så blir ihvertfall ikke barnet trygg.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All forskning viser at 3-dagers tilvenning som vi har hatt i Norge fører til forhøyet kortisolnivå hos barna, + at man bruker lengre tid på langsiktig tilvenning og tilknytning enn om man bruker f.eks 2 uker på tilvenning 

Regresjon og tilpasning er ikke det samme. 

• Liker 10
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All forskning viser at 3-dagers tilvenning som vi har hatt i Norge fører til forhøyet kortisolnivå hos barna, + at man bruker lengre tid på langsiktig tilvenning og tilknytning enn om man bruker f.eks 2 uker på tilvenning 

Regresjon og tilpasning er ikke det samme. 

Tja. Da må man ta for seg det som gjelder mye. Jeg ble satt i bhg som 3,5 åring med  to dagers-tilvenning. Jeg har ikke tatt skade. Jeg husker den som var min kontakt, og min sønn gjør det samme. Ting skjer brått i livet. Skal Norge fungere må vi tilpasse oss...

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Da må man ta for seg det som gjelder mye. Jeg ble satt i bhg som 3,5 åring med  to dagers-tilvenning. Jeg har ikke tatt skade. Jeg husker den som var min kontakt, og min sønn gjør det samme. Ting skjer brått i livet. Skal Norge fungere må vi tilpasse oss...

Man er bedre rustet som 3,5-åring enn som 1,5-åring som knapt kjenner et annet liv enn mamma og pappa 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man er bedre rustet som 3,5-åring enn som 1,5-åring som knapt kjenner et annet liv enn mamma og pappa 

Er man virkelig det? Jeg var dyktigere i språk enn de andre, men det samme gjelder for de andre i familien. Samme sirkus.

Hva er hensikten med å vente? Hva er langtids-hensikten?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man virkelig det? Jeg var dyktigere i språk enn de andre, men det samme gjelder for de andre i familien. Samme sirkus.

Hva er hensikten med å vente? Hva er langtids-hensikten?

Hadde du hatt noen som helst pedagogisk innsikt ville du ikke spurt. Selvfølgelig kan man ikke sammenligne et barn på 3,5 og 1,5. At du i det hele tatt kan nevne det er helt utrolig. 

Det handler om trygg tilknytning, stressnivå i kroppen. Google may Britt drugli sin nyeste forskning og les deg opp

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du hatt noen som helst pedagogisk innsikt ville du ikke spurt. Selvfølgelig kan man ikke sammenligne et barn på 3,5 og 1,5. At du i det hele tatt kan nevne det er helt utrolig. 

Det handler om trygg tilknytning, stressnivå i kroppen. Google may Britt drugli sin nyeste forskning og les deg opp

Du henviser til EN forskning og mener du er superior? 

Jeg spør DEG. Når er et barn skikket til å møte ubehagelige utfordringer og ubehagelige tilpasninger? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du henviser til EN forskning og mener du er superior? 

Jeg spør DEG. Når er et barn skikket til å møte ubehagelige utfordringer og ubehagelige tilpasninger? 

Når du mener det er uproblematisk å sende 1,5 åringer i barnehage med 3 dagers tilvenning, og refererer til deg selv som 3,5-åeing, innser jeg at opplæring på dette området er mer enn jeg kan lære deg på 5 minutter. 

Du har verktøyene du trenger for å lære- jeg nevner langsiktig tilknytning, regresjon, stressnivå. Dette holder ikke for deg, da får du lese deg opp selv. 

1,5 åringer skal ikke møte barnehagehverdagen med ubehag  og utfordringer (de skal ikke møte ubehag i det hele tatt, faktisk), da viser det kun at man har feilet tilvenningen 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du mener det er uproblematisk å sende 1,5 åringer i barnehage med 3 dagers tilvenning, og refererer til deg selv som 3,5-åeing, innser jeg at opplæring på dette området er mer enn jeg kan lære deg på 5 minutter. 

Du har verktøyene du trenger for å lære- jeg nevner langsiktig tilknytning, regresjon, stressnivå. Dette holder ikke for deg, da får du lese deg opp selv. 

1,5 åringer skal ikke møte barnehagehverdagen med ubehag  og utfordringer (de skal ikke møte ubehag i det hele tatt, faktisk), da viser det kun at man har feilet tilvenningen 

Da vil jeg vise til at barn blir påtvunget samvær med foreldre til tross for at barnet viser motstand og misnøye. Da har vi ukesplan der vi er forberedt på at barna skal mistrives. Foreldre er så viktige at man kan ikke unngå den kneiken. Hvorfor gjelder ikke det for barnehage? Barnehagen har ofte barnet 6-8 timer dagen opptil 5 dager i uka. Problemet mitt er at man ikke er konsekvent i handlingsmåten. I mitt ståsted som fagperson forstår jeg ikke forskjellen på barnets vegner. I bhg har jo barna en trygg base. De blir ikke forlatt, men overlatt for en kortere periode. Og skal den nye ha noen som helst sjanse til å bety noe, så kreves det faktisk at hovedpersonen forsvinner i 60 min. Og tro det eller ei, barn har godt av å omgås likesinnede.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg vise til at barn blir påtvunget samvær med foreldre til tross for at barnet viser motstand og misnøye. Da har vi ukesplan der vi er forberedt på at barna skal mistrives. Foreldre er så viktige at man kan ikke unngå den kneiken. Hvorfor gjelder ikke det for barnehage? Barnehagen har ofte barnet 6-8 timer dagen opptil 5 dager i uka. Problemet mitt er at man ikke er konsekvent i handlingsmåten. I mitt ståsted som fagperson forstår jeg ikke forskjellen på barnets vegner. I bhg har jo barna en trygg base. De blir ikke forlatt, men overlatt for en kortere periode. Og skal den nye ha noen som helst sjanse til å bety noe, så kreves det faktisk at hovedpersonen forsvinner i 60 min. Og tro det eller ei, barn har godt av å omgås likesinnede.

Den første biten du skriver gir ikke mening..?

Barn som har vær i bhg 3 dager har IKKE bhg som en trygg base! Tilvenningen skal være for å  gjøre barnehagen til den trygge basen, og dette tar betydelig lengre enn 3 dager. 1 åringer i barnehagen forstår ikke forskjellen på å bli forlatt og overlatt. 

Hører for øvrig samme argumentasjonen fra assistenter i bhg, at barn som gråter 4 timer etter foreldrene "må hennes til andre". Disse barna regrerer etter hvert fordi de ser at å gråte ikke nytter.

Håper ikke du er utdannet pedagog med de holdningene. Isåfall er det på tide å bruke litt UB tid på faglig oppdatering  

• Liker 3
Skrevet

Jada, det går over. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn som har vær i bhg 3 dager har IKKE bhg som en trygg base! Tilvenningen skal være for å  gjøre barnehagen til den trygge basen, og dette tar betydelig lengre enn 3 dager. 1 åringer i barnehagen forstår ikke forskjellen på å bli forlatt og overlatt. 

Hører for øvrig samme argumentasjonen fra assistenter i bhg, at barn som gråter 4 timer etter foreldrene "må hennes til andre". Disse barna regrerer etter hvert fordi de ser at å gråte ikke nytter.

Håper ikke du er utdannet pedagog med de holdningene. Isåfall er det på tide å bruke litt UB tid på faglig oppdatering  

Nei, de har ikke det. Det har heller ikke de som møter forelderen sin for første gang. Ikke de som legges inn heller. De som møter forelderen sin for første gang får 2 timer, og så er det fritt vilt. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan denne barnehagestarten kan være så traumatisk.

Jeg er pediatrisk spl(barnesykepleier om du vil), Jeg har sett mange caser. De som kommer best utav det er de som tidlig har blitt stimulert språkmessig, fysisk, motorisk og intellektuelt. Jobber deltid i BV, så bekklager, jeg er ikke pedagog. Jeg er mer opptatt av det HELE mennesket. Om du ikke ser menneskene og samfunnet i et kan du stappe pedagogikken din i rævva. Uten grunnlag har du som pedagog null å jobbe med.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må kommentere denne. Om pedagoger ikke evner å flytte barnets fokus, så er det noe riv ruskende galt med de som jobber der. Om ingen ser barna, eller tar de med, inkluderer de osv. så vil de selvsagt forsette å gråte. Noen ganger trenger de 1-1 andre ganger kan en med"soldat" hjelpe. Å bare se hindringer, men NADA potensiale er skremmende. 

Om du har sett barn gråte i flere timer bør du revurdere alt du har lært. Du ser svartveggen, og jeg vil aldri ha mine barn hos slike.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må kommentere denne. Om pedagoger ikke evner å flytte barnets fokus, så er det noe riv ruskende galt med de som jobber der. Om ingen ser barna, eller tar de med, inkluderer de osv. så vil de selvsagt forsette å gråte. Noen ganger trenger de 1-1 andre ganger kan en med"soldat" hjelpe. Å bare se hindringer, men NADA potensiale er skremmende. 

Om du har sett barn gråte i flere timer bør du revurdere alt du har lært. Du ser svartveggen, og jeg vil aldri ha mine barn hos slike.

Barn som ikke er trygge og kun vil til mamma, som er kjent og trygg, vil ikke klare å la seg distrahere.disse barna opplever regresjon. 

Klart, jeg som pedagog med småbarnspedagogikk har 0 peiling i forhold til en sykepleier  🙄

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...