Gå til innhold

Irritabel tarm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med forstoppelse og diaré tidvis og mye vondt i magen. Kan dere gi meg eksempel på hva dere spiser ila en dag, med samme problemer? Tenker kutte ut ting som er dårlig for magen.. 

Anonymkode: 6f85e...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lav formap-dietten er anbefalt mot irritabel tarm. 

Anonymkode: a9e17...d85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå carnivore, altså kun kjøtt og vann. Det tok ca 2 uker før tarmen ble vant med det nye kostholdet og nå har jeg ingen ubehag lenger med mindre jeg spiser planter. Jeg føler meg mye bedre også. Helt topp. Kommer aldri til å gå tilbake til å spise planter i hverdagen. Har spist slik i ca 2 år nå.

 

Norsk facebookgruppe

Internasjonal facebookgruppe

Anonymkode: bcd77...e5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv mat-dagbok. Begynn med frokost og skirv alle måltider, alle ev mellommåltid, frukt eller snop, juice og brus. ALT du spiser. 

Noter hver dag om det gikk bra eller ikke, så vil du etter noen uker kunne se et mønster i hvilke matvarer som går igjen, de du reagerer på de dagene det gikk galt, så kutter du ut den/de matvarene. 

Jeg måtte kutte ut ost og egg. Fikk da nytt liv uten magesmerter, magekramper og diare

 

Anonymkode: cb7da...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå carnivore, altså kun kjøtt og vann. Det tok ca 2 uker før tarmen ble vant med det nye kostholdet og nå har jeg ingen ubehag lenger med mindre jeg spiser planter. Jeg føler meg mye bedre også. Helt topp. Kommer aldri til å gå tilbake til å spise planter i hverdagen. Har spist slik i ca 2 år nå.

 

Norsk facebookgruppe

Internasjonal facebookgruppe

Anonymkode: bcd77...e5e

Ikke gjør det her i hvert fall. Altfor ensidig.

Lav-fodmap er det som hjelper, og så må du prøve hvor mye du reagerer på de ulike middels- og høyfodmap-matvarene, da det er litt individuelt. Jeg, for eksempel, kan godt spise noen av høyfodmapene uten å få alt for sterke plager, men prøver jeg blomkål så er det heeelt krise. 

Anonymkode: ef5d0...71e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisker og mye vann hjelper mot forstoppelse hvis den ikke har satt seg for hardt. Men får fort motsatt problem hvis man spiser for mange svisker, så prøv deg fram. 

Jeg begrenser mengden fiber, litt er bra men mye gir vondter. Har ofte litt finere brød, og ikke tre brødmåltider om dagen. Spiser ellers mye vanlig mat men er forsiktig med mye laktose, blomkål, broccolistilk, epler, hodekål. Drikker mye vann. Crème fraiche kokt i mat går som regel dårlig. 

Anonymkode: ef5d0...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det viktigste for en glad mage å unngå gluten. Så slutta med vanlig brød og pasta.

Anonymkode: 47a81...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først å skrive ned hva du skrive ned alt du spiser hver dag i en dagbok, sammen men hvordan magen er.

Fører ikke det fram, må du gå den tunge veien om eliminasjonsdiett.

Anonymkode: e2397...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest om fodmap, som de andre sier. Selv ble jeg veldig mye bedre av å kutte ut hvete helt og være forsiktig med melkeprodukter. Noen tror de må kutte gluten, men så er det hvete som er synderen, og det er verdt å teste, fordi du har mange flere muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være forsiktig med for mye fiber. Rug er heller ikke bra for min mage. For mye raske karbohydrater i form av fruktose trigger også. Laktose går bra (med mindre det kombineres med mye annet karbo, feks risengrynsgrøt). En klassiker som trigger min mage er rugknekkebrød med syltetøy. 

Jeg burde være flinkere til å ta laktulose eller movikol for å behandle forstoppelsen (diaréen og magesmertene, og spesielt det at jeg plutselig må på do blir såååå mye bedre), men slurver for mye 🤦‍♂️ 

Anonymkode: a5567...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg ville lest om fodmap, som de andre sier. Selv ble jeg veldig mye bedre av å kutte ut hvete helt og være forsiktig med melkeprodukter. Noen tror de må kutte gluten, men så er det hvete som er synderen, og det er verdt å teste, fordi du har mange flere muligheter. 

Enig i det her, det er ikke gluten som er problemet med irritabel tarm, men f.eks. hvete eller andre kornsorter med høyt fruktaninnhold. 

Anonymkode: ef5d0...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis kjøtt og potere og ris, kutt all pasta og brødbasert mat. Kutt melk. Prøv evt glutenfrie knekkebrø. Rug som er i mange vanlige knekkebrød, blir for kraftig for en irritabel tarm. Kutt alt av løk, gulrøtter, alle kål-grønnsaker samt bønner. 

Dette har gjort meg til et nytt menneske! 

Anonymkode: f672e...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min IBS blir trigget av hvitløk, rødløk, brokkoli, kål, bønner, erter, til dels hvetemel. Jeg blir ofte så dårlig at jeg også blør ved avføring. 

Dette er triggere jeg har funnet som gjør magen ekstra ille, men selv uten de er magen fortsatt ikke bra. Jeg har testet meg for begennelsessykdommer og hatt koloskopi. Fant ikke noe galt. Det er veldig, veldig frustrerende. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, eller hvordan jeg skal fungere i jobb. Når man løper på do i et sett er det ikke gøy. 

Anonymkode: e02db...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2019 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå carnivore, altså kun kjøtt og vann. Det tok ca 2 uker før tarmen ble vant med det nye kostholdet og nå har jeg ingen ubehag lenger med mindre jeg spiser planter. Jeg føler meg mye bedre også. Helt topp. Kommer aldri til å gå tilbake til å spise planter i hverdagen. Har spist slik i ca 2 år nå.

 

Norsk facebookgruppe

Internasjonal facebookgruppe

Anonymkode: bcd77...e5e

Er dette en spøk? Det kan da umulig være sunt??

Kjøtt og vann? Hallo??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike mennesker har ulike problemer. Selv blir magen min mye bedre om jeg spiser mer nøytral mat en dag eller fire. For eks godt kokte grønnsaker med grønnsaksbuljong og litt krydder (ikke chilli). Kan også ta en proteinshake der jeg blander erteprotein med vann. Et par dager med litt mager kost som det gjør at jeg føler meg myyyyeee bedre og tåler dermed all annen mat bedre også. På dårlige dager tåler jeg ikke spise et nromalt måltid, men når magen er bedre kan jeg spise nesten hva som helst 

Har jeg en periode der jeg er konstant dårlig, tar jeg disse dagene der jeg kun spiser dette og jeg blir alltid bedre. 

On 8/19/2019 at 11:31 AM, AnonymBruker said:

Jeg er nå carnivore, altså kun kjøtt og vann. Det tok ca 2 uker før tarmen ble vant med det nye kostholdet og nå har jeg ingen ubehag lenger med mindre jeg spiser planter. Jeg føler meg mye bedre også. Helt topp. Kommer aldri til å gå tilbake til å spise planter i hverdagen. Har spist slik i ca 2 år nå.

Anonymkode: bcd77...e5e

Dette er en eliminasjonsdiett og ingenting annet. Akkurat som min diett med proteinshake og suppe gjør at jeg føler meg bedre. Du har kuttet ut de matvarene du ikke tålte og derfor føler du deg bedre. Det er ikke noe magisk med å spise kun kjøtt, tvert imot viser alt vi vet om kosthold at høyt kjøttinntak er dårlig for helse og gir høyere risiko for tarmkreft bl.a. 

Det finnes mennesker som begynte spise lavkarbo, vegansk, vegetarisk, raw food osv som sier det samme som deg, at alle deres helseplager forsvant etter de byttet kosthold. Men det betyr IKKE at kostholdet er en vidunderkur. I noen tilfeller kan kostholdet være bra og sunt, som vegansk kosthold. I andre tilfeller ser man forskning som viser at mennesker på lavkarbo lever i snitt kortere enn de som spiser mer balansert karb:protein:fett. 

Antioksidanter i mange bær og grønt viser også i studier etter studier at de er bra for helsen og motvirker tendens til kreft. 

Anonymkode: d6fb0...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min IBS blir trigget av hvitløk, rødløk, brokkoli, kål, bønner, erter, til dels hvetemel. Jeg blir ofte så dårlig at jeg også blør ved avføring. 

Dette er triggere jeg har funnet som gjør magen ekstra ille, men selv uten de er magen fortsatt ikke bra. Jeg har testet meg for begennelsessykdommer og hatt koloskopi. Fant ikke noe galt. Det er veldig, veldig frustrerende. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, eller hvordan jeg skal fungere i jobb. Når man løper på do i et sett er det ikke gøy. 

Anonymkode: e02db...c7f

Prøv lavfodmap-kosthold 

Anonymkode: ef5d0...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...