Gå til innhold

Male lakkert furu...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett fint skap, bortsett fra at det er i lakkert furu🙈 problemet er at det er «mønster» i det, så blir vanskelig å pusse på det. Går det å male det? Hvilken maling må man da bruke? 

Anonymkode: c98ce...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slipe/pusse først!

Anonymkode: c6a9a...37b

Skrevet

Matt ned det du klarer med slipepapir, støvsug/kost vekk støv og mal med grunning. To strøk maling så skal det være klart! Bruk gulvmaling hvis du ønsker en mer holdbar overflate, men da kan det hende du må ha tre strøk. Det kan være lurt å brekke grunningen i lignende farge som toppstrøk.

Anonymkode: e2aee...0cb

Skrevet

Pusse litt. Slik lakken blir "åpen" og malingen kommer igjennom. Bør ikke bruke timesvis på sliping, lett sliping holder mer enn nok. Så må du først male med kvistmaling med to strøk, for å slippe gjennskinn av kvister. Så To strøk av den malingen du vil ha. Har flere møbler jeg har gjort det med. Årevis enda er de like fine, selv om de blir godt brukt. Har en apotekerdisk som var lakkert furu som tv møbel, der blir det litt slitt på toppplate ca hvert 3dje år, da bare vasker jeg og gir den et nytt strøk.

Anonymkode: 2c39b...2b2

Skrevet

Takk for svar dere😁 da blir furuskapet stående som det er, hadde håpet på en quick fix😂 hater maling og pussing🤭

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere😁 da blir furuskapet stående som det er, hadde håpet på en quick fix😂 hater maling og pussing🤭

Gå lett over med sandpapir slik at malingen skal ha noe å feste seg på.  Så tørker du over med en tørr klut slik at støvet blir borte. 

Nå maler du ett strøk med heftgrunn.  Når tørt, stryker du lett over med sandpapir og tørker opp med en klut.  Mer er det ikke, før du kan male i den fargen du vil!  Ja da, du må snu og vende på skapet, la sider og dører tørke innimellom.. 

Det er sånt arbeid jeg gjør når det regner ute.  Da legger jeg malefilt på golvet i stua og gjør litt hver dag :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...