Gå til innhold

Solskjerming - persienner eller plissegardin?


Ingebjørg

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny leilighet, som har masse kveldssol. Så trenger noe solskjerming. Men dette kan jeg lite om, og de i butikkene vil jo (naturlig nok) selge sine produkter. Så aner ikke helt hva jeg skal gå for. 

Det er vinduer på stue og ved spiseplass som skal skjermes. Har du erfaring (positiv eller negativ) med hhv persienner eller plissegardin? Og med merker/leverandører. Funker de fra Princess, eller bør jeg legge litt mer penger i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler plisse. Veldig lettvint og pent. Så lenge størrelsen passer i vinduet, vil jeg tro det fint kan gå med «rimeligere» enn spesialtilpassede. Enkelte henger bare i tynne snorer, de er for vinglete syns jeg personlig. 

Anonymkode: d5a8b...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er behovet ditt? 

Ønsker du å beholde utsikten? Plisse tar jo vekk alt av utsikt. 

Vi har persienner, enn så lenge, og liker det. Da får vi litt utsikt, siden vi ikke trenger blende dem helt igjen. Vi har også sett på lameller, men de syntes vi tok mye plass når de ikke var trukket for. 

Vi skal ha befaring av et par markisefirma, for å få tilbud på solskjermer, altså sånne "gitter" man kan ha enten utvendig eller invendig, som gjør at vi beholder enda mer utsikt samtidig som vi får solskjerming. Dyrt, da... 

Anonymkode: ad315...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ingebjørg skrev:

Jeg har kjøpt ny leilighet, som har masse kveldssol. Så trenger noe solskjerming. Men dette kan jeg lite om, og de i butikkene vil jo (naturlig nok) selge sine produkter. Så aner ikke helt hva jeg skal gå for. 

Det er vinduer på stue og ved spiseplass som skal skjermes. Har du erfaring (positiv eller negativ) med hhv persienner eller plissegardin? Og med merker/leverandører. Funker de fra Princess, eller bør jeg legge litt mer penger i det?

Plissegardiner passer der du ikke er avhengig av lys og skal blende totalt. Soverom. 

Persienner er greit der du vil kunne se ut, få regulerbart lys inn og kunne blende helt eller delvis. Skal vinduene åpnes etter at solskjermingen er montert? Tenk da over hva du velger, hvordan du kan montere og bruken både sommer og vinter og ved vindusvask. Bo der lutt før du bestemmer deg. Plissegardiner finnes både for mørklegging og med tynt st

Anonymkode: 304dd...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv, men syns at de som kan både senkes og heves ovenfra og nedenfra etter behov, ser kjempefine ut. Kan fås enkle og doble. Litt lys inn eller blending. 
solskjerming_kjoekken-og-allrom_1.jpg?wi

Anonymkode: 24af7...d8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med våre plissé gardiner, festet oppe og nede i karmen, veldig stødige. Er litt usikker på hvilke merke det er.. 

Anonymkode: 2d343...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plissè. Av typen opp/ned, dvs. at du kan skjerme der du vil (eller ikke i det hele tatt) 

Anonymkode: c879b...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke markise?

Utvendig skjerming er det eneste som fungerer både mot lyset og varmen fra sola. 

Anonymkode: 376c5...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har plasstilpasssede plissegardiner og er veldig fornøyd. Du kan velge enkle som slipper gjennoom noe lys, doble som slipper gjennom lite lys eller helt lystette. Kan reguleres opp og ned etter om det er sol eller innsyns jeg vil skjerme for, veldig greit. jeg kjøpte hos Scandic Markiser, de kom hjem og målte opp og monterte når de var klare. Kunne velge mellom mange ulike plissegardiner mtp farger, mønster, lystetthet og reguleringsmodell i vinduet. Anbefales. 

Anonymkode: 0b798...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra persienner til plisse og er veldig fornøyd :) Har en helt enkel type fra IKEA. Vi bruker det for solskjerming (pga varme). De isolerer ikke mot all varmen, men funker greit. I tillegg er de veldig enkle å dra opp/ned og har ingen snorer. Ønsker oss screen for å ha utendørs, men det er fryktelig dyrt 😩

Anonymkode: d00e8...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode svar!! Er fortsatt litt usikker, er gode argumenter for både det ene og det andre. Kanskje jeg prøvekjøper en plisse og ser om jeg blir fornøyd med det. Virker praktisk å bare kunne dra de opp og ned som jeg vil. 

Har ikke mange års perspektiv på leiligheten, så tror ikke det blir noe fancy og dyrt, selv om det sikkert er det beste 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 12.15, Ingebjørg skrev:

Takk for masse gode svar!! Er fortsatt litt usikker, er gode argumenter for både det ene og det andre. Kanskje jeg prøvekjøper en plisse og ser om jeg blir fornøyd med det. Virker praktisk å bare kunne dra de opp og ned som jeg vil. 

Har ikke mange års perspektiv på leiligheten, så tror ikke det blir noe fancy og dyrt, selv om det sikkert er det beste 😉

Skal du ha plissegardiner og ikke legge alt for mye penger i det er det KID som har de fineste gardinene :) de har opp til 50% på alt av solskjerming nå, vi har nettopp kjøpt til flere vinduer. Du må skjære til i bredden selv for å få det 100% skreddersydd, det er litt jobb men blir veldig fint. Kjøp «Maya» plissegardin, den kan heves og senkes i topp og bunn og har dobbelt stoff så du ikke ser trådene. Blir nærmest usynlig hvis du dytter den helt opp.

Anonymkode: 7fde8...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...