Gå til innhold

Er jeg på villspor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne, som jeg ser på som min nærmeste venninne. Vi har mye med hverandre å gjøre både sosialt og gjennom en felles aktivitet som tar mye av vår tid. Hun er viktig for meg, og vi har vært støttende for hverandre i flere år, gjennom forskjellige faser i livet. 

Hun er nå på vei ut av sitt ekteskap, hvor hun har blitt bedratt gjennom flere år. De har flere barn sammen, og situasjonen er naturlig nok vanskelig. Jeg har stilt opp for henne i svært høy grad gjennom disse tøffe månedene, og jeg er omtrent alltid tilgjengelig for henne når hun har det vondt eller har behov for samtaler, støtte eller praktisk hjelp.

Det som jeg synes er vanskelig, er at det fremstår som at hun "bruker" meg til å tømme seg når hun har det vondt eller trenger hjelp, mens når hun har overskudd til hyggelige aktiviteter, så blir ikke jeg sett på som god nok til å være sammen med. Da tar hun helgetur til andre venner og bretter ut om hvor fantastisk hun har det sammen med disse vennene. Jeg har kanskje vært litt dumsnill, og vært enkel å be, da jeg gjerne vil bidra å lette en utfordrende periode for henne, men jeg har også behov for å ha fine opplevelse sammen med henne. Hun er rask med å endre fastsatte planer vi lagt, og forholder seg sjelden til de. Det handler mye om henne og hennes behov. Jeg har nok også vært for rask med å tilrettelegge mitt eget liv slik at jeg kan stille opp for henne, men kjenner nå at grensen min snart er nådd. 

Også når det gjelder vår felles aktivitet, bidrar hun ikke i den grad som forventes, og det har jeg full forståelse for og jeg gjør det jeg kan for å avlaste henne ifht. det ansvaret, men da opplever jeg at hun nesten fremstår som fornærmet eller irritert. Det er ikke slik at livet stopper opp ved et samlivsbrudd, og andre avhenger av hennes innsats. Om hun da synes jeg overkjører henne, så synes jeg det er ganske belastende. Jeg ønsker å lette det for henne i denne perioden, ikke overta hennes ansvarsområder på sikt. 

 

Noen som har noen tanker eller råd? 

Anonymkode: 60ba7...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må sette grenser.  Det er flott at du har vært tilstede for henne og hjulpet henne gjennom en vanskelig tid - men det høres ikke ut som hun setter stor pris på det, og nærmest forventer at du skal gjøre det.

Det kommer til et punkt hvor du må tenke på hvorvidt dette fungerer for deg eller ikke. Dersom situasjonen hadde  vært omvendt - hadde hun stilt like mye opp for deg? 

Det å sette grenser i et vennskap kan være vanskelig. Har selv startet med det etter lang tids "bruk" og det ble ikke tatt godt i mot, men jeg måtte gjøre det for meg selv, ellers hadde jeg blitt smårar.  Stilte opp for alle hele tiden, tilbudte hjelp her og der, men da jeg selv turte å spørre var det stille i andre enden. Da sluttet jeg å være tilgjengelig hele tiden.

Så sett grenser, si at ting ikke kan fortsette sånn, og at neste gang hun vil "dumpe" ting på deg, så sier du at hun kan prøve å snakke med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra neste gang hun trenger deg at du gjerne vil fortsette støtte henne men at vennskap går begge veier. Ofte kan man støtte folk for mye.

Som Trygve Skaug sier:
 

Sitat

Jeg tror jeg kan komme i skade for å støtte deg så mye du velter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trukket meg tilbake litt. Ikke hjelp henne så mye som før. Finn på gøye ting med andre venninner. Ikke støtt henne så mye mer nå. Kanskje hun skjønner det etter hvert.

Anonymkode: fc0df...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne litt slakk nå som hun sliter. Om hun fremdeles er likedan om et års tid kan du jo snakke med henne om det. 

Anonymkode: 41150...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...