Hildemsk Skrevet 18. august 2019 #1 Skrevet 18. august 2019 (endret) Hei, jeg og resten av familien er veldig uenige om å skaffe en katt som kan holde musebestanden i stallen nede. Vi har en liten stall og det har oppstått en diskusjon om vi skal skaffe en katt som kan holde bestanden nede. Katten vil bo i stallen med hestene og ikke ha adgang til huset hvor vi bor, og er egentlig kun blitt kjøpt som en ressurs for å drepe mus. Hva syns dere om det? Er det greit å skaffe en katt som skal bli boende hele livet, året rundt, i en stall så vi kan få mindre mus der? Mener selv det skal være mulig å skaffe musefeller isteden, er jo trossalt et dyr det er snakk om. Endret 18. august 2019 av Hildemsk
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #2 Skrevet 18. august 2019 Ser ikke problemet med å ha katt i stallen så lenge den blir fulgt opp på alle måter ellers. Da regner jeg selvfølgelig med at katten har et isolert og god og trygt rom i stallen, at den blir kastrert, id-merket, vaksinert og fulgt opp mer jevnlig ormkur og veterinærbesøk om den blir syk, at katten får kos og stell og positiv oppmerksomhet fra dere mennesker om den ønsker det og får tilgang på kvalitetsfôr og vannskål med ferskt vann hele døgnet. Det er MANGE katter som trenger nye hjem, og det å kunne tilby et hjem der katten får gå ute masse og få dekket alle side behov er topp. Hør med den lokale dyrebeskyttelsen om de har en katt som kan passe Anonymkode: 002f0...020 11
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #3 Skrevet 18. august 2019 En er ikke garantert at en katt vil fange mus da. Så musefeller kan noen være mer effektivt enn en katt. Problem med mus vil ikke forsvinne med katt selv om katten kan ta en del, så lenge dere har hest så vil det være mus, med eller uten katt. Men som ovennevnte sier så er det mye å tenke på om en skaffer seg katt. Anonymkode: 55eee...488 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #4 Skrevet 18. august 2019 Kanskje lurt å høre på dyrebeskyttelsen om de har en katt som vil passe. En kattunge vil man jo gjerne ikke plassere alene i en stall, og en voksen katt som ikke er vant til å være så mye ute og fange mus vil ikke være særlig effektiv. Og som du sier, det er et dyr. Det jeg tenker på er at hvis de ikke vil ha katten i huset så vet jeg ikke om de heller skjønner at det er et dyr som trenger tilsyn og også pass når man er borte. Hvor kaldt det er betyr også noe, de fleste katter vil inn i hus på vinteren. Anonymkode: 03781...31f 7
mellomtomater67 Skrevet 18. august 2019 #5 Skrevet 18. august 2019 det spørs veldig på hvordan katten du skaffer er. og hvis det er vinter bør jo katten få inn kanskje. den trenger jo oppmerksomhet å kos av dere som er eiere.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #6 Skrevet 18. august 2019 Hva med å spørre dyrebeskyttelsen om de har en katt som kanskje ikke trives med å bo inne? Vil tro det finnes katter som har levd hele livet ute og vil trives med å fortsette med det hvis de bare får ettersyn og stell. Bare husk at det er et levende dyr dere overtar ansvaret for, de lever i mange år og kan kreve mye. Anonymkode: 0b63c...522 6
Mt3 Skrevet 18. august 2019 #7 Skrevet 18. august 2019 Har selv stallkatt, du må ha ett greit rom å holde den innesperret på til den skjønner at dette er hjemme. Bør være korthåret, sterilisert/kastrert, id-merket. Gjerne ha tilgang til salrom eller lignende med litt varme innpå via katteluke som åpnes av halsbånd/chips, der maten kan stå. Ellers vil du få mange katter, rev,grevling som stjeler av matfatet. Den tar IKKE bare mus men også fugl, frosk og orm om den er en dyktig jeger, så fungerer som mer enn musefelle desverre. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #8 Skrevet 18. august 2019 Hvorfor kan den ikke bo både litt i stallen og i huset da? Bare komme å gå litt som den selv vil? Det er jo det beste for den isåfall. Anonymkode: b9a0a...54b 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #9 Skrevet 18. august 2019 Kjenner hjertet mitt knuste nå av at slikt gammeldags syn på katter ennå eksisterer.... Er det seriøst mulig. Anonymkode: c1938...9d4 12
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #10 Skrevet 18. august 2019 Fatter ikke hvorfor folk skaffer seg katt når de ikke er interessert i å stelle den. En katt trenger kontakt med mennesker. Håper virkelig at dyrebeskyttelsen ikke hjelper dere med dette. Anonymkode: 3966d...b16 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #11 Skrevet 18. august 2019 Skaff musefeller, en katt fortjener bedre enn dere vil tilby den. Stakkars. Hvorfor i alle dager skal den ikke få komme inn?? Om dere nå likevel skaffer katt, så få to, ensomt å være alene. Anonymkode: 59f2e...963 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #12 Skrevet 18. august 2019 Du får høre med dyrebeskyttelsen om de har en katt som faktisk ønsker et sånt liv. Jeg har faktisk sett at dyrebeskyttelsen her jeg bor har en katt som kunne passe deres behov, men det er lenge siden. Anonymkode: 36664...652 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #13 Skrevet 18. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fatter ikke hvorfor folk skaffer seg katt når de ikke er interessert i å stelle den. En katt trenger kontakt med mennesker. Håper virkelig at dyrebeskyttelsen ikke hjelper dere med dette. Anonymkode: 3966d...b16 Altså, det er jo mennesker i en stall, hestene skal jo også ha menneskelig kontakt. Det har vært stallkatt på flere privatstaller jeg har hatt hest oppstallet, og det er veldig koselig. Med oppstallører er det stort sett dyreglade mennesker i stallen store deler av dagen i tillegg til stalleiers slik at pusene har fått mye oppmerksomhet. Mange stallkatter får lov å komme inn til stalleiers hus i tillegg til å ha sted å være inne i stallen. Men så er det noen katter som foretrekker å være i stallen og. De fleste staller har jo oppvarmet rom til utstyr der pus kan ha soveplass, do, mat og vann. Anonymkode: 002f0...020 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #14 Skrevet 21. august 2019 Har aldri hatt hest stående på en stall som ikke har privat musejeger. Kattene har trivdes kjempegodt som stallkatter! Det er jo masse kos å få av alle som er innom, mat og vann, tur til veterinær om det trengs, både selskap og tid til å være alene, og masse mus å jakte på. Jeg har plutselig funnet stallkatten liggende inne hos den ene hesten min om morgenen, da har katten lagt seg inne hos han for å varme seg. Katten og hesten var bestekompiser, så da var valget lett for katten når den ville ha litt kroppsvarme. Anonymkode: c6fc5...279 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #15 Skrevet 21. august 2019 Av varme-seg-mulighetene jeg har støtt borti i diverse staller, har jeg vært borti disse: - Radiator stående i stallgangen som katten kan ligge ved. - Oppvarmet kontor. - Oppvarmet del av stall (utstyrsrom, bad, dusj og kjøkken, avsperret med låsbar dør). - Varmestue med katteluke (kiosk/kjøkken og stue, oppvarmet med radiatorer). - Oppvarmet oppholdsrom. - Ridehus med et oppvarmet rom med katteluke. - Høyloft med en mini-radiator stående i veldig trygg avstand fra høyet, som katten kunne varme seg ved. - Tørkerom for dekken med katteluke. - Anti-frys vanndunker ute. Katten fant ut at de kunne man varme seg inntil. - Flis-hus på litt kjølige høstnetter. Og selvfølgelig hester som vil dele litt kroppsvarme. Anonymkode: c6fc5...279 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #16 Skrevet 21. august 2019 On 8/18/2019 at 8:49 PM, Mt3 said: Har selv stallkatt, du må ha ett greit rom å holde den innesperret på til den skjønner at dette er hjemme. Bør være korthåret, sterilisert/kastrert, id-merket. Gjerne ha tilgang til salrom eller lignende med litt varme innpå via katteluke som åpnes av halsbånd/chips, der maten kan stå. Ellers vil du få mange katter, rev,grevling som stjeler av matfatet. Den tar IKKE bare mus men også fugl, frosk og orm om den er en dyktig jeger, så fungerer som mer enn musefelle desverre. Ville heller sagt "steng av salrommet!" Forrige stallen jeg hadde hest på, så var det katt som klatret på salene... Kloremerker i saler er lite kult! Rev/grevling kan man forhindre litt ved å plassere kattematen i høyden. Ellers veldig enig i resten av innlegget Anonymkode: 0785b...f2b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #17 Skrevet 21. august 2019 Så lenge man gjør de små tingene man bør, man man fint ha en katt som i gamle dager. En voksen katt BØR holdes inne de første ukene, en kattunge til den er rundt 1 år gammel. Vil anbefale å skaffe en voksen katt. Sikre at den har alle vaksiner (gjerne også chip), sørge for å gi mat, litt kos er også fint for den. Men den kan helt fint bo i stallen. Mange katter er flinke til å ta mus, de ble jo brakt med i vikingbåter nettopp for å holde dem frie for skadedyr. Anonymkode: 215ab...d00
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå