Gå til innhold

Hvorfor Blir det amerikanske samfunnet sett så ned på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hører flere og flere nordmenn snakke ned på samfunnet i USA. Hører stadig vekk folk si " Vi vil ikke ha et amerikansk samfunn i Norge" 

"hvis du mister jobben i USA finnes det ingen sikkerhetsnett. Det er ingen velferdssystem i USA som fanger deg opp osv. Dette leser jeg stadig at nordmenn tror. Men det stemmer jo overhode ikke. Og aner ikke hvor de har fått den informasjonen fra.

er du for syk til og jobbe i USA blir du fanget opp jo. Det er en ordning som tilsvarer uføretrygd som heter SSDI og diagnosekravene for å få det innvilget er omtrent det samme som i Norge

The listing manual, which has been updated for 2018, includes:

det finnes også unemployment benefits.  

ja , det er helseforsikring, men det betyr ikke at de fattige ikke får behandling. Tjener du lite eller ingenting kvalifiseres du til medicaid. Som gir deg helsehjelp og resepter gratis eller til redusert pris. 

Ja, det er noen som bor i campingvogner . men det er som regel mennesker med rusproblemer. Og jeg kjenner 3 stykker i Norge også med rusproblemer som også bor i campingvogner. 

Hvorfor denne vranglæren ?

 

      

Anonymkode: 14c9d...edf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Pianomann skrev:

Du vet ikke hva du snakker om. 

Forklar

Anonymkode: 14c9d...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The main difference between Social Security Disability (SSDI) and Supplemental Security Income (SSI) is the fact that SSDI is available to workers who have accumulated a sufficient number of work credits, while SSI disability benefits are available to low-income individuals who have either never worked or who haven't earned enough work credits to qualify for SSDI.

Anonymkode: 14c9d...edf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hører flere og flere nordmenn snakke ned på samfunnet i USA. Hører stadig vekk folk si " Vi vil ikke ha et amerikansk samfunn i Norge" 

"hvis du mister jobben i USA finnes det ingen sikkerhetsnett. Det er ingen velferdssystem i USA som fanger deg opp osv. Dette leser jeg stadig at nordmenn tror. Men det stemmer jo overhode ikke. Og aner ikke hvor de har fått den informasjonen fra.

er du for syk til og jobbe i USA blir du fanget opp jo. Det er en ordning som tilsvarer uføretrygd som heter SSDI og diagnosekravene for å få det innvilget er omtrent det samme som i Norge

The listing manual, which has been updated for 2018, includes:

det finnes også unemployment benefits.  

ja , det er helseforsikring, men det betyr ikke at de fattige ikke får behandling. Tjener du lite eller ingenting kvalifiseres du til medicaid. Som gir deg helsehjelp og resepter gratis eller til redusert pris. 

Ja, det er noen som bor i campingvogner . men det er som regel mennesker med rusproblemer. Og jeg kjenner 3 stykker i Norge også med rusproblemer som også bor i campingvogner. 

Hvorfor denne vranglæren ?

 

      

Anonymkode: 14c9d...edf

Nei si det du?

Les og lær: hva praksis i dag er: https://www.insideedition.com/diabetic-man-dies-after-health-insurance-loss-forces-him-use-cheaper-insulin-55115

https://www.cbsnews.com/news/mother-fights-for-lower-insulin-prices-after-sons-tragic-death/

 

Anonymkode: 4fd06...5c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være kristen konservative republikanere er USA langt fra noen velferdsstat. F. eks oppretter store firma livsforsikringer på lavt lønnende arbeidere, en 'Dead Peasants' Insurance, så de mottar betaling dersom den ansatte dør mens han/hun er ansatt. National Convenient Store tjente 250 000 dollar på at en av deres ansatte ble drept på jobb.

Les mer her på wallstreet journal: http://online.wsj.com/public/resources/documents/april_19.htm

Anonymkode: 4896a...ff0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hører flere og flere nordmenn snakke ned på samfunnet i USA. Hører stadig vekk folk si " Vi vil ikke ha et amerikansk samfunn i Norge" 

"hvis du mister jobben i USA finnes det ingen sikkerhetsnett. Det er ingen velferdssystem i USA som fanger deg opp osv. Dette leser jeg stadig at nordmenn tror. Men det stemmer jo overhode ikke. Og aner ikke hvor de har fått den informasjonen fra.

er du for syk til og jobbe i USA blir du fanget opp jo. Det er en ordning som tilsvarer uføretrygd som heter SSDI og diagnosekravene for å få det innvilget er omtrent det samme som i Norge

The listing manual, which has been updated for 2018, includes:

det finnes også unemployment benefits.  

ja , det er helseforsikring, men det betyr ikke at de fattige ikke får behandling. Tjener du lite eller ingenting kvalifiseres du til medicaid. Som gir deg helsehjelp og resepter gratis eller til redusert pris. 

Ja, det er noen som bor i campingvogner . men det er som regel mennesker med rusproblemer. Og jeg kjenner 3 stykker i Norge også med rusproblemer som også bor i campingvogner. 

Hvorfor denne vranglæren ?

 

      

Anonymkode: 14c9d...edf

Det er trendy å hate USA. Jeg har bodd der lenge og anser det som mitt andre hjem. Synes det er fantastisk på mange måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA er et fantastisk land for de som har midler og ressurser. Det er et grusomt land for de som er fattige.

Anonymkode: 91085...b44

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

USA er et fantastisk land for de som har midler og ressurser. Det er et grusomt land for de som er fattige.

Anonymkode: 91085...b44

USA er et bedre land for fattige enn Norge, de slipper å bli frastjålet 80% av inntekten i skatter og avgifter

Anonymkode: 46039...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

USA er et bedre land for fattige enn Norge, de slipper å bli frastjålet 80% av inntekten i skatter og avgifter

Anonymkode: 46039...5e5

Er dette en mening du oppriktig har? 

Anonymkode: 91085...b44

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er digg. Langt unna. Ingen konsekvenser for nordmenn. amerikanere har selvdisiplin. 

Ligner litt på synet man hadde på Afrika for 100 år siden. 

Ting (energi) blir ikke bedre, det blir bare overført til noe annet. 

Har lest fra amerikanere om europeere som ser på det som selvsagt å kritisere USA. 

Fordi vi er så mye bedre. Jeg kaller det bondekultur. 

Anonymkode: fb93c...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange amerikanere som bor i usa og som er «legal residents». De er født der og har amerikansk pass. 

Samtlige forteller «horrorstories» om sykehustjenester og fraværet av trygdeytelser (to uker permisjon uten lønn når en familie får barn....), 

Så jeg hører mer på førstehåndserfaringer enn deg TS. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store forskjeller, dyr utdanning, mange har for lav lønn til å klare seg og må kanskje ha 2-3 jobber, altfor liberalt syn på våpen.

Jeg syns alle innbyggere i et land bør ha mulighet til jobb og ha en lønn som står i samsvar med levekostnadene og jeg syns ikke at sjefen/eier trenger å tjene mer enn feks 5 ganger arbeiderne? 

Samtidig tror jeg ikke det er bra med så mye innvandring fra fattige land, det øker bare forskjellene enda mer og skaper slum (som feks i San Fransisco)

Det er også viktig at Nav snyltere blir tatt og at juksingen blir slått hardt ned på.

Anonymkode: d5e6c...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.8.2019 den 18.30, AnonymBruker skrev:

Og aner ikke hvor de har fått den informasjonen fra.

Det har de jo åpenbart fått fra hovedstrøms media.

Anonymkode: be582...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at også det Norske helsevesenet nekter å betale for en rekke medisiner, blant annet flere kreft medisiner med dokumentert effekt fordi de har bestemt at de er for dyre?

Og du er klar over at faktisk flere Nordmenn har dratt til USA for å få behandling som de ikke kan få her i Norge?

 

Min erfaring med det offentlige helsevesenet i Norge er ihvertfall så elendig som det kan få blitt. Med horrible ventetider, åpningstider, køer, ikke mulighet til å gå rett til spesialist, osv. Det private derimot er veldig bra, men da må man jo betale selvsagt.

Det er typisk at folk ikke vet hvor ille helsevesen de egentlig har siden de ikke har noe sammenlikningsgrunnlag og/eller at de ikke har noe særlig erfaring med det. Og dermed tror de og sier i spørreundersøkelser at de har et kjempebra helsevesen selv om de objektivt sett ikke har det. F.eks både i Canada, og i England svarer de aller fleste folk at de har et kjempebra helsevesen, og at de mener det er mye bedre enn i USA. På tross av at objektivt sett så har man både mye kortere ventetider i USA, og man har mye bedre overlevelse på en rekke alvorlige sykdommer i USA

På 18.8.2019 den 18.54, AnonymBruker skrev:

Takket være kristen konservative republikanere er USA langt fra noen velferdsstat. F. eks oppretter store firma livsforsikringer på lavt lønnende arbeidere, en 'Dead Peasants' Insurance, så de mottar betaling dersom den ansatte dør mens han/hun er ansatt. National Convenient Store tjente 250 000 dollar på at en av deres ansatte ble drept på jobb.

Les mer her på wallstreet journal: http://online.wsj.com/public/resources/documents/april_19.htm

Anonymkode: 4896a...ff0

Hvis det hadde lønt seg for firmaene med slike forsikringer så ville jo forsikringsselskapene som selger disse forsikringene gått med tap... Det er lov å tenke litt før man poster...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Store forskjeller, dyr utdanning, mange har for lav lønn til å klare seg og må kanskje ha 2-3 jobber, altfor liberalt syn på våpen.

Anonymkode: d5e6c...01b

Dyr utdanning er jo et resultat av nettopp sosialisme og statelig innblanding med de statsgaranterte studielånene kombinert med privatiserte skoler. Når studentene får haugevis i studielån så vil jo selvsagt skolene svare med å ta mer betalt fra studentene (og investere mer i diverse luksus for å lokke til seg enda flere studenter). Dette er samme grunnen som at medisiner er blitt så dyrt, pga den samme sammenblandingen av stats garantier, forsikringer og private selgere.

Og en vanlig middelklasse arbeider i USA har både større bolig og bedre og flere biler enn en tilsvarende middelklasse arbeider i Norge.

Og det finnes ikke noe som heter et for liberalt syn på våpen. Å kunne beskytte seg selv er en helt grunnleggende rettighet for et menneske.

Anonymkode: be582...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

USA er verdens helt overlegent viktigste nasjon. Bare å innrømme det. Omtrent all viktig innovasjon de siste 50 år kommer fra USA:

Google, Apple, Microsft, Intel,Facebook  AMD, Tesla.....alt er amerikansk. Nå kan man si at Elon Musk ikke er amerikansk, men han skjønte at han måtte til USA for å få fart på ting.

På kulturfronten er også USA helt dominerende:

Jazz, Country, Swing, Rock, R&B, Hip Hop...….alle store, nye musikk retninger kommer fra USA. Mange gode artister og flytter til USA. De skjønner at det er der det skjer.

USA har veldig mange av de beste universitetene i verden. De fremst på forskning innen omtrent alle fagfelt og tiltrekker seg de smarteste hodene fra hele verden.

Europa er dobbelt så mange mennesker, men bringer fint lite til bordet i forhold. Den eneste vi er gode på er å snakke om hvor dumme og vulgære amerikanere er. Vi kritiserer USA for kriger som vi selv deltar i.

(Jeg ville trukket USA litt i sosialdemokratisk retning om jeg var president, men det får de velge selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 2.38, AnonymBruker skrev:

USA er et bedre land for fattige enn Norge, de slipper å bli frastjålet 80% av inntekten i skatter og avgifter

Anonymkode: 46039...5e5

Du glemte at forsikringene de betaler på, b.la helseforsikring koster mye. Det går opp i opp. Ja jeg har bodd der og ler av hele kommentaren din. Vet du hvor mange familier i usa, familier uten rusproblemer btw, som bor i bil og ikke har et hjem??

Anonymkode: 7242a...cea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2019 den 22.11, Pianomann skrev:

Kjenner mange amerikanere som bor i usa og som er «legal residents». De er født der og har amerikansk pass. 

Samtlige forteller «horrorstories» om sykehustjenester og fraværet av trygdeytelser (to uker permisjon uten lønn når en familie får barn....), 

Så jeg hører mer på førstehåndserfaringer enn deg TS. 

Stemmer det. For ikke å glemme at de er milevis fra feriereglene her i norge. 

Anonymkode: 7242a...cea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 0.33, AnonymBruker skrev:

Du glemte at forsikringene de betaler på, b.la helseforsikring koster mye. Det går opp i opp. Ja jeg har bodd der og ler av hele kommentaren din. Vet du hvor mange familier i usa, familier uten rusproblemer btw, som bor i bil og ikke har et hjem??

Anonymkode: 7242a...cea

Omtrent like mange som i europeiske velferdsstater

Anonymkode: 46039...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...