Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg reiser ut av Europa om noen dager, og skal nå bestille min første reiseforsikring, og har noen spørsmål :) Jeg har googlet meg frem til at DnB og Europeiske får mye skryt, så jeg tenker å kanskje gå for sistenevnte (de var litt billigere).

Det er forskjellige typer forsikringer jeg kan velge mellom, og er litt usikker:

- Enkeltforsikring. Betaler 500 kroner for kun denne reisen (en uke)

Jeg har hørt at reiseforsikring dekker ting som skjer utenfor hjemmet, også når man er i hjemlandet. Som hvis veska blir stjålet eller telefonen knust. Stemmer dette? I så fall lønner det seg kanskje å forsikre seg for hele året? :klo: 

- Helårsforsikring for meg selv (1631 kroner)

Her kan jeg velge mellom standard og super. På super står det at det dekkes "skade på eiendel ved uhell", mens på begge står det at det dekkes "Tyveri eller skade på bagasje og personlige eiendeler". Hva er egentlig forskjellen? Er det andres eiendeler det er snakk om?

- Familieforsikring (2339 kroner)

Jeg reiser for det meste med samboeren min, og jeg ønsker at han også skal ha en bra forsikring. Forsikringen inkluderer barn. Vi har ikke felles barn, men han har et fra før. I stedet for 137 kroner per måned per person, betaler vi 195 samlet. Gjelder forsikringen kun når man reiser sammen? Og hvis man er gift? Vil dette lønne seg over enkeltmannsforsikring?

Noen av dere synes sikkert at spørsmålene mine er kjempedumme, men det får så være :rolleyes:

Jeg er 28 år og student, hvis det skulle ha noe å si (ser at man får rabatt tom. 27 år).

(Jeg har "alltid" hatt reiseforsikring, men det er en billig en som banken min solgte meg for noen år siden da jeg åpnet BSU-konto. Tenker at det er greit å gå for en som er litt bedre. Bare i tilfelle noen skulle kommentere det)

Anonymkode: f689a...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har helårs pluss reiseforsikring, nettopp fordi min forsikring da dekker lommebok, mobil, smykker, og slikt som jeg har med meg hver gang jeg går ut døren hjemme. Hadde jeg hatt vanlig, ikke pluss, så hadde den kun dekket reiser med overnatting. 
Pga fagforening betaler jeg 700kr for Reise Pluss forsikring for meg selv. 

Forskjellen på "skade på eiendel" og "skade ved uhell" er litt definisjonsspørsmål, i min reiseforsikring står det at skadeverk menes med at en annen person forårsaker skaden, uhell er for eksempel å miste telefonen i bakken selv. 

Hvem familieforsikring dekker kan nok variere. I mitt selskap (Tryg) dekker det ektefelle/samboer, og hjemmeboende barn opptil 21 år som har folkeregistrert adresse hos en av foreldrene, og det er ikke krav om at man reiser sammen. (er barnet folkeregistrert hos mammaen sin, men pappaen har familieforsikring så dekkes barnet av pappaen sin forsikring også)

Man må egentlig bare lese seg opp på de ulike vilkårene, og sjekke om man kan få rabatter også. 
I Tryg kan man få rabatter pga medlemskap i ulike fagforeninger, OBOS, musikkorpsforbund, bobilforening, og en rekke andre forbund/foreninger. Mange forsikringsselskaper har også egne studentrabatter, og eventuelle samlepakker for flere forsikringer for studenter med/uten familie. 

Anonymkode: 4ea48...6ef

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Heisann!

Jeg reiser ut av Europa om noen dager, og skal nå bestille min første reiseforsikring, og har noen spørsmål :) Jeg har googlet meg frem til at DnB og Europeiske får mye skryt, så jeg tenker å kanskje gå for sistenevnte (de var litt billigere).

Det er forskjellige typer forsikringer jeg kan velge mellom, og er litt usikker:

Jeg har hørt at reiseforsikring dekker ting som skjer utenfor hjemmet, også når man er i hjemlandet. Som hvis veska blir stjålet eller telefonen knust. Stemmer dette? I så fall lønner det seg kanskje å forsikre seg for hele året? :klo: 

Her kan jeg velge mellom standard og super. På super står det at det dekkes "skade på eiendel ved uhell", mens på begge står det at det dekkes "Tyveri eller skade på bagasje og personlige eiendeler". Hva er egentlig forskjellen? Er det andres eiendeler det er snakk om?

Jeg reiser for det meste med samboeren min, og jeg ønsker at han også skal ha en bra forsikring. Forsikringen inkluderer barn. Vi har ikke felles barn, men han har et fra før. I stedet for 137 kroner per måned per person, betaler vi 195 samlet. Gjelder forsikringen kun når man reiser sammen? Og hvis man er gift? Vil dette lønne seg over enkeltmannsforsikring?

Noen av dere synes sikkert at spørsmålene mine er kjempedumme, men det får så være :rolleyes:

Jeg er 28 år og student, hvis det skulle ha noe å si (ser at man får rabatt tom. 27 år).

(Jeg har "alltid" hatt reiseforsikring, men det er en billig en som banken min solgte meg for noen år siden da jeg åpnet BSU-konto. Tenker at det er greit å gå for en som er litt bedre. Bare i tilfelle noen skulle kommentere det)

For at samboeren din skal være dekket er det visse krav som må være tilfredsstilt. Vanligvis er det krav om at dere har hatt samme folkeregistrerte adresse de siste 2 årene eller at dere har felles barn.

Det er derfor viktig at du sjekker vilkårene om du velger forsikring for familie, sånn at du er sikker på at han/hun også er dekket. Ellers pleier det ikke være krav om at dere reiser sammen for at den skal være gyldig.

Jeg anbefaler uansett helårs reiseforsikring. Den løper til den blir sagt opp, så man risikerer ikke å glemme å bestille forsikring når man skal ut å reise. Når du bruker forsikring for enkeltreiser er det mye lettere å risikere å glemme forsikring før man reiser.

Det viktigste er at du faktisk har en reiseorsikring som dekker sykebehandling - ikke å ha den beste/dyreste forsikringen.

Anonymkode: 12506...c51

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt super helårs gitt at den dekker behandling av sykdom/skader i utlandet og eventuell hjemreise (de fleste gjør det, men sjekk for sikkerhets skyld). Og helårs fordi alle småturer også teller som reise i den sammenheng. Man må ikke på jordomseiling for at det skal telle som reise, skal man på hytte så er man forsikringsmessig på reise når man går ut døra, og det er en god sikkerhet å ha. 

Anonymkode: 7c027...6c8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heisann!

Forsikringer har to priser, en når du betaler premien, og den prisen vil du ha lavest mulig, den andre prisen er når du har bruk for forsikringen, da ønsker de fleste enklest mulig og raskest mulig utbetaling av det beløpet de skal ha refundert. 

IF/ Europeiske =samme selskap, er skjelden eller aldri enkel å forholde seg til når et skadeoppgjør er et fakta. Har du ingen skader og bare betaler premien, så kan du godt velge dem. Men den dagen du har bruk for forsikringen kan du, som mange andre, få en overraskelse. 

Dnb er heller ikke verdens beste når du har bruk for hjelp. 

Jeg vil derimot fremsnakke Tryg. De har robot/maskinell håndtering av skadeoppgjør i enkle saker. Oppgjøret er på konto påfølgende dag. Trenger du å prate med noen, så får du hjelp. De er heller ikke det dyreste selskapet. 

Vær og klar over at alle forsikringer kredittsjekker deg. Noen er strengere enn andre. Og noen er bare opptatt av å få kundemengden til å øke så de kan skryte av hvor store de er. 

Om din forsikring dekker din samboer og hans barn, må du nøye og grundig undersøke. Jeg vil tro han må tegne forsikring på seg og sine særkullsbarn, men barnets bostedsadresse er nok avgjørende her. 

Anonymkode: ea93d...2ae

• Liker 1
Skrevet

Wow, tusen takk for kjempegode svar, alle sammen! Det er greit å rådføre seg med noen som har peiling og er nøytral (i motsetning til forsikringsselgere).

Jeg tenkte at "jeg orker i hvert fall ikke betale for superforsikringen", men hvis det dekker uhell utenfor huset - men i hjembyen, så kjenner jeg at jeg vurderer det mye mer. Og siden samtlige sier at helårsforikring er lurt, så kommer jeg nok til å gå for det.

På 18.8.2019 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Man må egentlig bare lese seg opp på de ulike vilkårene, og sjekke om man kan få rabatter også. 
I Tryg kan man få rabatter pga medlemskap i ulike fagforeninger, OBOS, musikkorpsforbund, bobilforening, og en rekke andre forbund/foreninger. Mange forsikringsselskaper har også egne studentrabatter, og eventuelle samlepakker for flere forsikringer for studenter med/uten familie. 

Anonymkode: 4ea48...6ef

Jeg skal definitivt sjekke dette ut! Takk for godt tips!

På 18.8.2019 den 14.24, AnonymBruker skrev:

IF/ Europeiske =samme selskap, er skjelden eller aldri enkel å forholde seg til når et skadeoppgjør er et fakta. Har du ingen skader og bare betaler premien, så kan du godt velge dem. Men den dagen du har bruk for forsikringen kan du, som mange andre, få en overraskelse. 

Dnb er heller ikke verdens beste når du har bruk for hjelp. 

Jeg vil derimot fremsnakke Tryg. De har robot/maskinell håndtering av skadeoppgjør i enkle saker. Oppgjøret er på konto påfølgende dag. Trenger du å prate med noen, så får du hjelp. De er heller ikke det dyreste selskapet. 

Vær og klar over at alle forsikringer kredittsjekker deg. Noen er strengere enn andre. Og noen er bare opptatt av å få kundemengden til å øke så de kan skryte av hvor store de er. 

Har du hatt problemer med dem før? Både DnB og Europeiske er testvinnere, men det er kanskje forskjell på en forbrukermening og en profesjonell mening?

Jeg regner med at alle jeg bestille tjenester/abonnement hos kredittsjekker meg, så det er ingen problem. Har ikke noe som vil hindre meg i å få forsikringen jeg ønsker :) 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, tusen takk for kjempegode svar, alle sammen! Det er greit å rådføre seg med noen som har peiling og er nøytral (i motsetning til forsikringsselgere).

Jeg tenkte at "jeg orker i hvert fall ikke betale for superforsikringen", men hvis det dekker uhell utenfor huset - men i hjembyen, så kjenner jeg at jeg vurderer det mye mer. Og siden samtlige sier at helårsforikring er lurt, så kommer jeg nok til å gå for det.

Jeg skal definitivt sjekke dette ut! Takk for godt tips!

Har du hatt problemer med dem før? Både DnB og Europeiske er testvinnere, men det er kanskje forskjell på en forbrukermening og en profesjonell mening?

Jeg regner med at alle jeg bestille tjenester/abonnement hos kredittsjekker meg, så det er ingen problem. Har ikke noe som vil hindre meg i å få forsikringen jeg ønsker :) 

Du må se på hvordan disse testene utføres, der ligger svaret. 

En ting er testvinner på pris før skade og på betingelser. En helt annen sak er hvordan selskapene opptrer når du trenger hjelp. Dete r nemlig da folk får se hva de har betalt for. 

Ellers bør du se på medlemskapene dine i ulike produkter du alt har. Mange gir deg da gunstige forsikringer i tillegg. Betaler du mer enn 50 % av reisen med mange av dagens kredittkort, men merk ikke alle har denne forsikringen, så får du forsikring innbakt i kredittkortkjøpet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...