Gå til innhold

Er det rart velferdsstaten er under press?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at vi ikke kan slutte å pumpe opp olje fordi vi da får mindre velferd. Vel, når man ser hvordan velferdsstaten har est ut til ville proposjoner synes jeg det er helt greit å få mindre velferd.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/QoEA3J/Snart-vil-alle-nybakte-foreldre-i-Oslo-kunne-fa-hjemmebesok-av-helsesykepleier-sa-ofte-de-vil

Når skal kommunen sende en lege hjem til meg for å tørke meg i rumpa? Når får jeg Hellstrøm hjem for å skjære opp biffen min?

Anonymkode: 80ec7...2f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har de råd til, men enkelt vedlikehold av idrettsanlegg som gjorde at de risikerte å bli stengt trengte masse oppslag i media før de fant penger til det. De 118 millionene de bruker på å feire seg selv som "miljøhovedstad" hjelper heller ikke.

Anonymkode: 698f5...469

Skrevet

Akkurat denne saken er nok ikke noe som truer velferdsstaten (det kan faktisk være økonomisk gunstig over tid hvis hjemmesykepleien forebygger sykehusbesøk og innleggelse av mor og/eller barn, noe som samfunnsøkonomisk er svært dyrt), men generelt: Jeg er enig i det du sier, for velferdsstaten er ikke bærekraftig. Frykter for fremtiden der stadig flere forventer mer av NAV og det offentlige serviceapparatet....

Anonymkode: f5eff...37b

Skrevet

Dette er vel et lokalt tilbud?

Oslo går jo med milliardoverskudd selv om de hadde kuttet ut eiendomsskatten ifølge Aftenposten. 

Men jeg er uansett enig med deg, jeg tror ikke alle disse tilbudene er bærekraftige i lengden. SSB forteller at om et tiår eller to vil det være 1.5 privat arbeidstaker pr offentlig ansatt, ufør og pensjonist. Samtidig vil også oljeinntektene falle i dette tidsrommet.

Sier seg selv at velferdsstaten ikke er bærekraftig

Anonymkode: f0e4c...ac5

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

SSB forteller at om et tiår eller to vil det være 1.5 privat arbeidstaker pr offentlig ansatt, ufør og pensjonist

Så må man ta med barn, unge og studenter 😲 Som og koster samfunnet flesk

Anonymkode: 6067c...711

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel et lokalt tilbud?

Oslo går jo med milliardoverskudd selv om de hadde kuttet ut eiendomsskatten ifølge Aftenposten. 

Men jeg er uansett enig med deg, jeg tror ikke alle disse tilbudene er bærekraftige i lengden. SSB forteller at om et tiår eller to vil det være 1.5 privat arbeidstaker pr offentlig ansatt, ufør og pensjonist. Samtidig vil også oljeinntektene falle i dette tidsrommet. 

Sier seg selv at velferdsstaten ikke er bærekraftig

Anonymkode: f0e4c...ac5

Personlig er jeg ikke så bekymret for offentlig ansatte, det er folketrygden som er den store jokeren i det norske statsbudsjettet. Sjekk budsjettet for f. eks. i fjor, år eller neste år for å få en pekepinn. Denne jeg fant raskt nå er riktignok fra statsbudsjett i fjor, men det er er jo ikke så stor forskjell fra år til år på folketrygd:

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Satsinger/?pid=83811

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Akkurat denne saken er nok ikke noe som truer velferdsstaten (det kan faktisk være økonomisk gunstig over tid hvis hjemmesykepleien forebygger sykehusbesøk og innleggelse av mor og/eller barn, noe som samfunnsøkonomisk er svært dyrt), men generelt: Jeg er enig i det du sier, for velferdsstaten er ikke bærekraftig. Frykter for fremtiden der stadig flere forventer mer av NAV og det offentlige serviceapparatet....

Det er selvsagt gjort med de beste intensjoner, men vi har er allerede for få mennesker i helsesektoren til å dekke behovet. Det resulterer i at eldre sendes på sykhjem når de burde vært på sykehus, og eldre som burde vært på sykehjem sendes hjem. På sykehjem i Oslo blir eldre underernært fordi det ikke er nok personell til å sørge for at de får måltidene når de bør.

De aller færreste gravide er så dårlige at ikke de kan reise til lege hvis de trenger det, og da er det unødvendig å kaste bort tiden til helsepersonell på reising til dem.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt gjort med de beste intensjoner, men vi har er allerede for få mennesker i helsesektoren til å dekke behovet. Det resulterer i at eldre sendes på sykhjem når de burde vært på sykehus, og eldre som burde vært på sykehjem sendes hjem. På sykehjem i Oslo blir eldre underernært fordi det ikke er nok personell til å sørge for at de får måltidene når de bør.

De aller færreste gravide er så dårlige at ikke de kan reise til lege hvis de trenger det, og da er det unødvendig å kaste bort tiden til helsepersonell på reising til dem.

Og hva tror du forebygging av sykehusinnleggelser ved at sykepleier gjør forebyggende besøk blant mødre og barn kan føre til? Det vil jo nettopp kunne føre til at det blir flere sykehussenger tilgjengelig for de som faktisk trenger det, når mødre og barn i større grad ungår sykehusbesøk fordi man fanger opp ting tidligere og kan dermed unngå at eventuell sykdom utvikler seg til å bli mer alvorlig. ,

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva tror du forebygging av sykehusinnleggelser ved at sykepleier gjør forebyggende besøk blant mødre og barn kan føre til? Det vil jo nettopp kunne føre til at det blir flere sykehussenger tilgjengelig for de som faktisk trenger det, når mødre og barn i større grad ungår sykehusbesøk fordi man fanger opp ting tidligere og kan dermed unngå at eventuell sykdom utvikler seg til å bli mer alvorlig. ,

Den samme logikken kan brukes til å argumentere for at alle menn over 30 bør få hjemmebesøk av helsepersonell 1-2 ganger i året. Folk vil bli syke uansett, det vil bli svindyrt, og vi får enda mindre helsepersonell til dem som faktisk trenger det.

Skrevet

Jøss, og jeg som håper å få hjemmebesøk av helsesøster etter fødsel på nummer 3. Ble glemt de to andre gangen, det var skikkelig hyggelig... NOT!

Anonymkode: 26b10...6b6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den samme logikken kan brukes til å argumentere for at alle menn over 30 bør få hjemmebesøk av helsepersonell 1-2 ganger i året. Folk vil bli syke uansett, det vil bli svindyrt, og vi får enda mindre helsepersonell til dem som faktisk trenger det.

Nei, det kan den ikke, for det er forskjell på å følge opp alle over 30 og spesifikke grupper i en viss situasjon (som f. eks. mødre som nettopp har født). Hjemmebesøk og kontroll av slike spesifikke grupper er vesentlig billigere enn sykehusundersøkelse og i verste fall innleggelse. Sykehusopphold er mildt sagt svindyrt, og jo flere man kan unngå jo bedre er det. 

Ja, folk blir syke uansett, men hadde man satset mer på forebyggende arbeid i risikogrupper kunne man plukket opp langt flere sykdomstilstander før det utvikler seg til alvorlige tilstander som krever sykehusinnleggelse, fravær fra arbeidslivet (som også koster skjorta, både samfunnsøkonomisk og for den enkelte), etterbehandling etter sykehusopphold etc. 

Men nå var jeg for så vidt ikke uenig i at velferdsstaten er under press og derfor sannsynligvis ikke bærekraftig, poenget mitt var at forebyggende kontroll og undersøkelse ikke er et godt eksempel på lite fornuftige kostnader. Det er i mye større grad andre utgifter under det som heter folketrygden i statsbudsjettet som vil måtte kuttes i tiårene som kommer. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det kan den ikke, for det er forskjell på å følge opp alle over 30 og spesifikke grupper i en viss situasjon (som f. eks. mødre som nettopp har født). Hjemmebesøk og kontroll av slike spesifikke grupper er vesentlig billigere enn sykehusundersøkelse og i verste fall innleggelse. Sykehusopphold er mildt sagt svindyrt, og jo flere man kan unngå jo bedre er det.

Det er sannsynligvis enda dyrere når menn må legges inn på sykehus siden de i snitt har mye høyere inntekt (spesielt hvis man inkluderer alle i en aldersgruppe og ikke bare de som er i full jobb) og betaler mer skatt enn kvinner.

Skrevet

Det er  en villet utvikling.

Når en privatperson har samme holdning havner de på luksusfellen,

Anonymkode: a6059...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...