AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #1 Skrevet 17. august 2019 Jeg har et familiemedlem i relativt nær familie som snakker veldig høyt og mye, er var for andres støy (men ikke sin egen, lager mye lyd hele tiden). Plystrer, nynner konstant på en veldig stressende, repeterende måte. Hun kan også snakke høyt om, le av og peke på fremmede, noe som gjør det pinlig å bevege seg i offentligheten sammen med henne og jeg har også vært redd for at hun kan gjøre folk sinte, og i verste fall skape farlige situasjoner pga dette. Jeg har noen ganger bedt henne om å roe ned/slutte å stresse sånn, men da bare sier hun at hun ikke er stresset. Det virker som om selvinnsikten er dårlig. Jeg tenker at hun åpenbart må ha en diagnose. Skjønner at ingen kan gi en sikker diagnose her, men har noen vært borti noe lignende-og hva var årsaken/diagnosen? Anonymkode: 694a1...ee2
Pragmatikeren Skrevet 17. august 2019 #3 Skrevet 17. august 2019 Er det alltid sånn, eller bare i perioder?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #4 Skrevet 17. august 2019 9 minutter siden, Pragmatikeren skrev: Er det alltid sånn, eller bare i perioder? Stort sett alltid, men litt vanskelig å si siden vi ikke er sammen hele tiden. TS Anonymkode: 694a1...ee2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #5 Skrevet 17. august 2019 Isolert sett er ikke dette noe som kvalifiserer for noen diagnose. Anonymkode: 883b6...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Isolert sett er ikke dette noe som kvalifiserer for noen diagnose. Anonymkode: 883b6...2a7 I tillegg har det vært episoder med stygge kommentarer og sterk aggresjon uten grunn el pga bagateller. Anonymkode: 694a1...ee2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 Jeg håper du vet at å ha en diagnose innebærer at en lege har satt en diagnose. Å være psykisk syk/ha avvikende psykisk oppførsel, betyr ikke automatisk at personen har en diagnose. En diagnose er noe som kommer fra en lege, ikke fra personen selv. Ditt familiemedlem har ikke en diagnose hvis ikke en lege har gitt henne det. Om hun burde vært utredet, og sannsynligvis vil få en diagnose etter det, det er en annen sak. Anonymkode: cba1b...ec6 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #8 Skrevet 17. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper du vet at å ha en diagnose innebærer at en lege har satt en diagnose. Å være psykisk syk/ha avvikende psykisk oppførsel, betyr ikke automatisk at personen har en diagnose. En diagnose er noe som kommer fra en lege, ikke fra personen selv. Ditt familiemedlem har ikke en diagnose hvis ikke en lege har gitt henne det. Om hun burde vært utredet, og sannsynligvis vil få en diagnose etter det, det er en annen sak. Anonymkode: cba1b...ec6 Som jeg skriver i hovedinnlegget så vet jeg dette. Siden mitt familiemedlem nekter for å ha et problem, og derfor også nekter å oppsøke hjelp, søker jeg råd her om hva dette eventuelt kan være og om andre har vært borti noe lignende og hva det da dreide seg om. TS Anonymkode: 694a1...ee2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #9 Skrevet 17. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper du vet at å ha en diagnose innebærer at en lege har satt en diagnose. Å være psykisk syk/ha avvikende psykisk oppførsel, betyr ikke automatisk at personen har en diagnose. En diagnose er noe som kommer fra en lege, ikke fra personen selv. Ditt familiemedlem har ikke en diagnose hvis ikke en lege har gitt henne det. Om hun burde vært utredet, og sannsynligvis vil få en diagnose etter det, det er en annen sak. Anonymkode: cba1b...ec6 Forstår du ikke at alle sykdommer er til før de diagnostiseres og at ingen sykdom venter på at en lege skal diagnostisere den før den rammer? Anonymkode: 206a8...00d 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #10 Skrevet 17. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skriver i hovedinnlegget så vet jeg dette. Siden mitt familiemedlem nekter for å ha et problem, og derfor også nekter å oppsøke hjelp, søker jeg råd her om hva dette eventuelt kan være og om andre har vært borti noe lignende og hva det da dreide seg om. TS Anonymkode: 694a1...ee2 Da kan du gi bekymringsmelding til familiemedlemmets fastlege og fortelle det som du forteller her. Vet du ikke hvem fastlegen er, kan bekymringsmeldingen leveres til fylkeslegen eller kommunen som vil formidle bekymringsmeldingen ti fastlegen. Anonymkode: 6bcfe...d24
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et familiemedlem i relativt nær familie som snakker veldig høyt og mye, er var for andres støy (men ikke sin egen, lager mye lyd hele tiden). Plystrer, nynner konstant på en veldig stressende, repeterende måte. Hun kan også snakke høyt om, le av og peke på fremmede, noe som gjør det pinlig å bevege seg i offentligheten sammen med henne og jeg har også vært redd for at hun kan gjøre folk sinte, og i verste fall skape farlige situasjoner pga dette. Jeg har noen ganger bedt henne om å roe ned/slutte å stresse sånn, men da bare sier hun at hun ikke er stresset. Det virker som om selvinnsikten er dårlig. Jeg tenker at hun åpenbart må ha en diagnose. Skjønner at ingen kan gi en sikker diagnose her, men har noen vært borti noe lignende-og hva var årsaken/diagnosen? Anonymkode: 694a1...ee2 Har du kjent familiemedlemmet helt siden h*n var barn? Var h*n slik også som barn? Har det vært endringer gjennom årene? Ca alder nå? Fungerer vedkommende i jobb? Anonymkode: 6bcfe...d24
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #13 Skrevet 17. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kjent familiemedlemmet helt siden h*n var barn? Var h*n slik også som barn? Har det vært endringer gjennom årene? Ca alder nå? Fungerer vedkommende i jobb? Anonymkode: 6bcfe...d24 Hun er eldre enn meg, så vet lite om barndom. Har i hvert fall vært slik i mange tiår. Er i midten av 60-årene ( pensjonist). Anonymkode: 694a1...ee2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #14 Skrevet 17. august 2019 Høres ut som min tidligere kollega.. Begynner navnet hennes på G? Jeg har sterke mistanker om at denne kvinnen jeg kjenner, som har svært lignende oppførsel, har ADHD. Anonymkode: 46af5...848
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #15 Skrevet 17. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som min tidligere kollega.. Begynner navnet hennes på G? Jeg har sterke mistanker om at denne kvinnen jeg kjenner, som har svært lignende oppførsel, har ADHD. Anonymkode: 46af5...848 Nei, begynner ikke på G. Men har tenkt på både ADHD og Asperger m.m. Umulig å vite. Anonymkode: 694a1...ee2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #16 Skrevet 18. august 2019 Men, tenk deg da, om det er f.eks adhd. Så har denne personen vært slik hele livet. Hvordan kan man si til hun at hun er syk? I hennes øyne er hun slik hun alltid har vært, så er ikke så rart at hun i såfall nekter for å ha et problem. Men tenker det kan være greit å høre med en som har erfaring innenfor dette og kan hjelpe, enten denne personen om det er noe som kan/skal gjennomføres, eller dere rundt med å akseptere henne for slik hun er. Anonymkode: 59c0d...945
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er eldre enn meg, så vet lite om barndom. Har i hvert fall vært slik i mange tiår. Er i midten av 60-årene ( pensjonist). Anonymkode: 694a1...ee2 Har hun nære pårørende som du kan ta opp dette med, slik at hun får hjelp hvis hun trenger hjelp? Anonymkode: 6bcfe...d24
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun nære pårørende som du kan ta opp dette med, slik at hun får hjelp hvis hun trenger hjelp? Anonymkode: 6bcfe...d24 Hennes næreste pårørende sier hun er litt spesiell, men at det er bare slik hun er. Anonymkode: 694a1...ee2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå