Gå til innhold

Barn som sitter dårlig sikret.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Bilsetet vårt sier at man skal bruke 5 punkt selen frem til 15 kg fremovervendt. Burde jeg bruke beltet i bilen istedet.? 

Anonymkode: c999f...57a

En unge på  under 15 kg sitter ikke trygt fremover. Så denne unge  burde sitte bakover (med noen ytterst få unntak). Hvor gammel er denne ungen?

Anonymkode: c812b...b89

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Bilsetet vårt sier at man skal bruke 5 punkt selen frem til 15 kg fremovervendt. Burde jeg bruke beltet i bilen istedet.? 

Anonymkode: c999f...57a

Er du forresten sikker på det? Det er i såfall et gammelt sete, for godkjenningen av seter nå krever fremover til 15 kg.

Anonymkode: c812b...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Greia var ikke å starte en diskusjon ang.hvilke regler som gjelder og ikke. Ta kontakt med Trygg Trafikk eller et sted som selger barneseter hvis dere er usikre. 

Men når man tydelig ser at barnets hode stikker over ryggen på setet, og selene er slakke fordi barnet selv tar på selen og ingen hjelper det med å stramme, er det da lov å reagere for andre voksne mennesker? 

Er vel egentlig det jeg prøver å finne ut av. Eller skal man håpe de blir stoppet i kontroll en dag liksom. 

Hvor går grensa for når man skal bry seg. 

Anonymkode: 77ff9...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

TS her.

Greia var ikke å starte en diskusjon ang.hvilke regler som gjelder og ikke. Ta kontakt med Trygg Trafikk eller et sted som selger barneseter hvis dere er usikre. 

Men når man tydelig ser at barnets hode stikker over ryggen på setet, og selene er slakke fordi barnet selv tar på selen og ingen hjelper det med å stramme, er det da lov å reagere for andre voksne mennesker? 

Er vel egentlig det jeg prøver å finne ut av. Eller skal man håpe de blir stoppet i kontroll en dag liksom. 

Hvor går grensa for når man skal bry seg. 

Anonymkode: 77ff9...b6f

Det er dessverre ikke sikkert det skjer noe om de blir stoppet i kontroll heller. Vi ble det en gang, de tok en rask kikk i baksetet og sa "Dere har barnesete ja, så bra!" Sjekket ikke om barnet var ordentlig festet i setet eller hadde riktig sete i forhold til barnets størrelse.

Av hensyn til barnets sikkerhet bør man jo si noe, men jeg aner ikke hvordan du eventuelt skal si det dessverre. Det er en sjanse for at det blir tatt ille opp uansett.

Anonymkode: 58de7...12b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne får en ofte råd om å ikke blande seg. Passe egne saker osv. Barnet er ikke i livsfare, de bryter ikke loven ect.. 

Jeg hadde sagt rett ut at jeg var bekymret for sikringen. Og at ikke alle vet hva som er viktig i en kollisjoner. Så hadde jeg pekt ut hvs jeg var bekymret for og så gitt alternativer til bedre løsninger. Og så beklaget bryet, men at jeg bare ville gi beskjed, for det den ikke vet, det vet en heller ikke. 

Og hvis hun vet så driter jo hun i hva jeg sier uansett. Hvis ikke så har jeg opplyst ett menneske i det minste. 

Anonymkode: c4fb8...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det man skal bekymre seg over 🤦‍♀️

Jeg regner med at ikke disse stolene hadde vært på markedet dersom de var så sabla farlige å bruke.

Anonymkode: ccd3f...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det man skal bekymre seg over 🤦‍♀️

Jeg regner med at ikke disse stolene hadde vært på markedet dersom de var så sabla farlige å bruke.

Anonymkode: ccd3f...144

Dette er ikke av de nyere bilstolene. Det er av den gamle typen. 

Anonymkode: 77ff9...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke av de nyere bilstolene. Det er av den gamle typen. 

Anonymkode: 77ff9...b6f

Skal nok se ganske langt etter å få kjøpt disse setene i butikk i dag. 

Anonymkode: 77ff9...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilsetet vårt sier at man skal bruke 5 punkt selen frem til 15 kg fremovervendt. Burde jeg bruke beltet i bilen istedet.? 

Anonymkode: c999f...57a

Nei, kombiseter bør aldri brukes fremovervendt, selv om det er lovlig. Lov og anbefalning er to vidt forskjellige ting. 

Anonymkode: d0cf5...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Greia var ikke å starte en diskusjon ang.hvilke regler som gjelder og ikke. Ta kontakt med Trygg Trafikk eller et sted som selger barneseter hvis dere er usikre. 

Men når man tydelig ser at barnets hode stikker over ryggen på setet, og selene er slakke fordi barnet selv tar på selen og ingen hjelper det med å stramme, er det da lov å reagere for andre voksne mennesker? 

Er vel egentlig det jeg prøver å finne ut av. Eller skal man håpe de blir stoppet i kontroll en dag liksom. 

Hvor går grensa for når man skal bry seg. 

Anonymkode: 77ff9...b6f

En bilstol er utvokst om 1/3-del av hodet er over kanten på stolen. Ørene skal være under kanten. 

Det anbefales at barn sitter bakovervendt til helst 4 år, men om barnet passer stolen så er det beste å sitte bakovervendt så lenge som mulig. 

Så ut i fra dette burde jo kanskje denne familien vurdere en beltestol. Kanskje du kan anbefale dem Facebookgruppen Bilstoler. Barnet bør også få hjelp med selen i bilen. (Punkt 6 i lenken nedenfor)

Kanskje trygg trafikk kan dele ut brosjyrer eller få noen til å snakke om sikring av barn i bil på skolen? 

 

https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/#

Anonymkode: aec25...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt det man skal bekymre seg over 🤦‍♀️

Jeg regner med at ikke disse stolene hadde vært på markedet dersom de var så sabla farlige å bruke.

Anonymkode: ccd3f...144

Du får snakke med de som har vært i en kollisjon 👌

Anonymkode: c4fb8...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som plager med veldig mtp sikkerhet i bil, er hvor mye tid, energi, grubling og penger en bruker på å velge barnevogn. Gjennom hele svangerskapet unngår en alkhol, røyk, lakris, spekemat og laks. Energidrikker er en styggedom. En ammende mor som tar seg et glass rødvin om kvelden bør skamme seg. Barn skal ikke få klatre i trær fordi det er farlig. Noen kjøper bånd å ha barna i når de skal ut å reise til fremmede byer og land. 

Men bilstolen arver de gjerne brukt, de snur 2åringer fordi hun spyr og 3 åringen fordi han er jo så lang for alderen og får bøyde bein! I isofixstolen sin. Å gå for en beltemontert som vil vare i minst 3 år til er en unødvendig utgift, fordi hen er jo snart 4 år og da "skal" man snu uansett. 

Du som snur ved 3 år, hvorfor snudde du ikke når barnet var 15 mnd? Da er det nemlig lovlig, og du vet, det som er lovlig er alltid 100% trygt. 

Anonymkode: d0cf5...21f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som plager med veldig mtp sikkerhet i bil, er hvor mye tid, energi, grubling og penger en bruker på å velge barnevogn. Gjennom hele svangerskapet unngår en alkhol, røyk, lakris, spekemat og laks. Energidrikker er en styggedom. En ammende mor som tar seg et glass rødvin om kvelden bør skamme seg. Barn skal ikke få klatre i trær fordi det er farlig. Noen kjøper bånd å ha barna i når de skal ut å reise til fremmede byer og land. 

Men bilstolen arver de gjerne brukt, de snur 2åringer fordi hun spyr og 3 åringen fordi han er jo så lang for alderen og får bøyde bein! I isofixstolen sin. Å gå for en beltemontert som vil vare i minst 3 år til er en unødvendig utgift, fordi hen er jo snart 4 år og da "skal" man snu uansett. 

Du som snur ved 3 år, hvorfor snudde du ikke når barnet var 15 mnd? Da er det nemlig lovlig, og du vet, det som er lovlig er alltid 100% trygt. 

Anonymkode: d0cf5...21f

Fordi da spydde han ikke hvert 5. minutt. Distrahert sjåfør er også farlig. Vi kjørte kun lokalt i 30-sone til han ble 5 da, men det har vel ikke noe å si for fanatikerne. Mellomting finnes ikke.

Anonymkode: 58de7...12b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da spydde han ikke hvert 5. minutt. Distrahert sjåfør er også farlig. Vi kjørte kun lokalt i 30-sone til han ble 5 da, men det har vel ikke noe å si for fanatikerne. Mellomting finnes ikke.

Anonymkode: 58de7...12b

Nettopp. Barnet vårt hadde et gipset ben som ikke kunne bøyes en stund, spurte i bilstolgruppen på fb etter forovervendte seter, og ble så til de grader slaktet! 

Spilte ingen rolle at barnet ikke kan bøye benet og måtte da sitte med Bente «rett» oppover, for forovervendt var uakseptabelt🤬

Anonymkode: 032a3...40b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at eg bør kunne bry seg, og at det skal vere greitt. Eg vil gjerne få slike tilbakemeldingar. På same tid kjenner eg på å skulle ta opp slikt sjølv, for ein vil no ikkje indirekte eller direkte kritisere foreldreevnene til folk. 

Likevel, for barnet sin del, ta kontakt og sei at du trur barnet har vokse ut av noverande stol og at ein beltestol nok ville vere betre for barnet skulle dei vere i ei ulukke.

Og også for din del, du vil ikkje tilgje deg sjølv skulle dei ende opp i ei ulukke... antek eg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilsetet vårt sier at man skal bruke 5 punkt selen frem til 15 kg fremovervendt. Burde jeg bruke beltet i bilen istedet.? 

Anonymkode: c999f...57a

Nei, barn under 15 kg skal ikke sitte i vanlig 3 punkts sele. Over 15 kg skal bilen belte brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som plager med veldig mtp sikkerhet i bil, er hvor mye tid, energi, grubling og penger en bruker på å velge barnevogn. Gjennom hele svangerskapet unngår en alkhol, røyk, lakris, spekemat og laks. Energidrikker er en styggedom. En ammende mor som tar seg et glass rødvin om kvelden bør skamme seg. Barn skal ikke få klatre i trær fordi det er farlig. Noen kjøper bånd å ha barna i når de skal ut å reise til fremmede byer og land. 

Men bilstolen arver de gjerne brukt, de snur 2åringer fordi hun spyr og 3 åringen fordi han er jo så lang for alderen og får bøyde bein! I isofixstolen sin. Å gå for en beltemontert som vil vare i minst 3 år til er en unødvendig utgift, fordi hen er jo snart 4 år og da "skal" man snu uansett. 

Du som snur ved 3 år, hvorfor snudde du ikke når barnet var 15 mnd? Da er det nemlig lovlig, og du vet, det som er lovlig er alltid 100% trygt. 

Anonymkode: d0cf5...21f

Det er mange årsaker til at barn snus, foreldrene vet gjerne om risikoen. Vår eldste sitter nå fremovervent i en stol med fjerde punkt mellom bena, han er lang for alderen og fikk ikke lenger plass i hverken gamle minikid eller izi plus. Å kjøoe ett nytt sete som varer ert par år er det ikke rom for i vår økonomi. Ett barn som spy på korte og lange bilturer bør heller ikke utsettes for den smerten det medfører. Det går ann å sikre barna rett fremover også. Vi som snur er ikke stokk dumme. Svært få liker også bedrevitere, ved innlegget du postet oppleves du slik av meg. Hadde du kommet bort til meg å skulle lekse meg opp i bilsikring skal jeg garantere du ikke hadde gjort det igjen, det hadde blitt månelyst! 

Pass dine egne saker! 

Anonymkode: f5a33...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forbanna på alle disse som skal blande seg i ALT det andre familier foretar seg fordi de liksom er «bekymret». Bekymret MY ASS!

Anonymkode: ccd3f...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, det er så mye foreldre-politi for alt nå. Vår blir 4, sitter fremovervendt, med bilsele. Ta den dere! 

Anonymkode: 3b409...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange årsaker til at barn snus, foreldrene vet gjerne om risikoen. Vår eldste sitter nå fremovervent i en stol med fjerde punkt mellom bena, han er lang for alderen og fikk ikke lenger plass i hverken gamle minikid eller izi plus. Å kjøoe ett nytt sete som varer ert par år er det ikke rom for i vår økonomi. Ett barn som spy på korte og lange bilturer bør heller ikke utsettes for den smerten det medfører. Det går ann å sikre barna rett fremover også. Vi som snur er ikke stokk dumme. Svært få liker også bedrevitere, ved innlegget du postet oppleves du slik av meg. Hadde du kommet bort til meg å skulle lekse meg opp i bilsikring skal jeg garantere du ikke hadde gjort det igjen, det hadde blitt månelyst! 

Pass dine egne saker! 

Anonymkode: f5a33...bed

Det går helt fint om jeg oppleves som bedreviter av deg. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir forbanna på alle disse som skal blande seg i ALT det andre familier foretar seg fordi de liksom er «bekymret». Bekymret MY ASS!

Anonymkode: ccd3f...144

Ja, det blir for dumt å bry seg om andre. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da spydde han ikke hvert 5. minutt. Distrahert sjåfør er også farlig. Vi kjørte kun lokalt i 30-sone til han ble 5 da, men det har vel ikke noe å si for fanatikerne. Mellomting finnes ikke.

Anonymkode: 58de7...12b

Det er forståelig. Jeg hadde nok gjort det samme, men snudd tilbake på lengre strekninger og i høyere fartssoner. 

Anonymkode: d0cf5...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...