Gå til innhold

Jeg er helt fortvilet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette sitter langt inne å skrive, men jeg innser nå at jeg er nødt til å ta i et tak for å komme meg på rett kjøl med kostholdet. Jeg er 36 år og forfaller. Samboeren min får ikke den kjæresten han fortjener, jeg har mistet all sex lyst og går stortsett rundt i joggeklær eller treningsklær. Magen tyter ut og jeg ser gravid ut. Hater å se på mitt eget speilbilde. Jeg trenger gode råd før det går lengere. Veier 15 kilo for mye og har en tendens til å overspise. 

Anonymkode: e4668...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Tren som normale mennesker. Altså 2-3 ganger i uken. 

2. Spis normalt sunt. Altså plantebasert. Nå når du skal ned i vekt så må du spise førre kalorier enn du behøver. Det betyr at du må øke mengden mat med få kalorier per vektenhet og minke mengden mat med mange. Altså at du spiser deg mett på grønnsaker og så har ris/pasta til og så plusser på med fiks etter behov. Kjøtt er sånn man uansett spiser sporadisk i et sunt kosthold, så de middagene er som de er. Så lenge kjøttet utgjør de normale 1/5 av porsjonsstørrelsen er det neppe problematisk.

3. Snack utgår. Behov for snack skyldes tre ting: vi kjeder oss (Finn en hobby), vi er sultne eller tørste (drikk et stort glass vann, se det an, spis så noe ordentlig mat), eller vi har et kjedelig kosthold (spis balansert).

Anonymkode: fed0d...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Tren som normale mennesker. Altså 2-3 ganger i uken. 

Anonymkode: fed0d...67b

😳

- snakk for deg sjæl 😂

Anonymkode: 32338...f89

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartlegg hva du spiser i en app som myfitnesspal eller lifesum. Vær ærlig. Ta vekk eller reduser det mest usunne av det som gjør at du får i deg for mye. Finn en fysisk aktivitet du liker og gjør dette noen ganger i uken. Vær i aktivitet om kvelden hjemme, finn en hobby som for eksempel å strikke, puslespill, spille på pc, sy klær, noe som gjør at du er opptatt med hendene og ikke kan gå å småspise hele tiden.

Anonymkode: eb92a...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kartlegg hva du spiser i en app som myfitnesspal eller lifesum. Vær ærlig. Ta vekk eller reduser det mest usunne av det som gjør at du får i deg for mye. Finn en fysisk aktivitet du liker og gjør dette noen ganger i uken. Vær i aktivitet om kvelden hjemme, finn en hobby som for eksempel å strikke, puslespill, spille på pc, sy klær, noe som gjør at du er opptatt med hendene og ikke kan gå å småspise hele tiden.

Anonymkode: eb92a...0c2

Skriver under på denne. 

Jeg har hatt det helt likt som deg ts. Nå er jeg på vei til å bli den "gamle" meg igjen. Sminket meg nesten aldri, gikk i koseklær, ordnet ikke håret, orket ikke nærhet/sex. 

Jeg meldte meg så på et løp. Begynte å trene, loggførte det jeg spiste i lifesum appen, trener flere ganger i uken.  Jeg dro å trente selv om jeg ikke hadde lyst eller ork. Begynte å se det som en plikt, etterhvert ble det en glede. Nå gleder jeg meg skikkelig til tunge treningsøkter, men hatet det før.

Har nå gått ned 2-3 klesstørrelser, blitt fastere, sterkere, synes det er gøy å ordne meg og sexlysten er på vei tilbake. Er så motiverende å se resultater. 

Dette klarer du TS. Masse lykke til. 

Anonymkode: f4ed8...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Tren som normale mennesker. Altså 2-3 ganger i uken. 

2. Spis normalt sunt. Altså plantebasert. Nå når du skal ned i vekt så må du spise førre kalorier enn du behøver. Det betyr at du må øke mengden mat med få kalorier per vektenhet og minke mengden mat med mange. Altså at du spiser deg mett på grønnsaker og så har ris/pasta til og så plusser på med fiks etter behov. Kjøtt er sånn man uansett spiser sporadisk i et sunt kosthold, så de middagene er som de er. Så lenge kjøttet utgjør de normale 1/5 av porsjonsstørrelsen er det neppe problematisk.

3. Snack utgår. Behov for snack skyldes tre ting: vi kjeder oss (Finn en hobby), vi er sultne eller tørste (drikk et stort glass vann, se det an, spis så noe ordentlig mat), eller vi har et kjedelig kosthold (spis balansert).

Anonymkode: fed0d...67b

Normalt sunt = plantebasert? Hvor har du det fra? Normalt sunt = rene matvarer som ikke øker blodsukkeret. Trenger overhodet ikke utelukkende være plantebasert - heller en balanse mellom rene proteinkilder og grønnsaker, som ikke er rike på karbohydrater (les: insulin). Animalske matvarer er dessverre bedre proteinkilder enn de plantebaserte, og inneholder mer av de essensielle aminosyrene. B12 er også veldig viktig og enklere å få i seg nok av med animalske matvarer. 

Er dog enig i det angående snacks. Det skal ikke være nødvendig om man spiser seg mett til hvert måltid. Det å få i seg nok fett er også en viktig faktor - man holder seg mett mye lenger. Ellers anbefales periodisk faste, da dette gir rom for fettforbrenning i større grad. 

Anonymkode: 72100...141

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sunt er alt utenom snop, snacks, kaker og alkohol. Fyll magen med frukt kg grønt, umulig å bli tykk på det, mens du spiser proteiner (kjøtt, fisk, egg, ost) til karbohydrater og grønnsaker i måltidene. Noen tommelfingerregler er lettere å følge enn detaljert diett. 

Vær glad du bare har 15 kilo, ikke vent til det blir 30.

Anonymkode: 330bf...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nok en livsstilsendring. Du ønsker vel ikke bare å bli kvitt de 15 kiloene, men også bli der! ;) . Du må inn i et regime hvor du finner motivasjon til en sunnere livsstil. Anbefaler trening, gjerne organisert under veiledning både på kost og trening .på et senter, i hvert fall i starten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør alt på en gang. Mange setter i gang med større kostholdsendringer, og trening, og så blir det såpass store endringer at man ikke klarer å følge opp. 

Hva tror du er lettest for deg å gjennomføre først? Kosthold, eller moderat aktivitet gjennom uka? Ofte avler det ene det neste, da man føler seg lettere og mer motivert veldig raskt. 

Når det gjelder kosthold er mitt beste tips å justere eksisterende kosthold som et første steg. Spis som før, bare mindre. Ikke ta den siste skiva, ikke forskyn deg en gang til med middag, dropp sausen. Du nevner overspising - gjør det til en vane å drikke et stort glass vann et kvarter før et måltid, eller spise et eple eller en gulrot et kvarter før. Lær deg .å skille mellom fysisk og psykisk sult, for meg er syretesten: "har du lyst på et knekkebrød med litt tubeost?" Er svaret "nei" er jeg egentlig ikke sulten, og styrer unna kjøkkenet. 

Anonymkode: 47b8f...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette sitter langt inne å skrive, men jeg innser nå at jeg er nødt til å ta i et tak for å komme meg på rett kjøl med kostholdet. Jeg er 36 år og forfaller. Samboeren min får ikke den kjæresten han fortjener, jeg har mistet all sex lyst og går stortsett rundt i joggeklær eller treningsklær. Magen tyter ut og jeg ser gravid ut. Hater å se på mitt eget speilbilde. Jeg trenger gode råd før det går lengere. Veier 15 kilo for mye og har en tendens til å overspise. 

Anonymkode: e4668...601

Kanskje du skal ta en prat med legen hvis det er at du føler deg litt deppa i tillegg. Det og måle hormonnivået og andre ting kan være en start. Hvis du skal starte trening kan det jo være lurt, hvis du har anledning til det, å få en PT på treningssenter. Man må starte i det små og ta det langsiktig. Da får du riktig veiledning. Dette er ingen kvikk fiks. Du må være tålmodig. Det kan være vanskelig og starte selv men med hjelp får en mer motivasjon. Det er og lettere å gå på trening når en vet en har betalt for det. Det er ikke alltid "bare" og starte og spise sunt så ordner alt seg. En bekjent av meg har PT og han sier dette tar vi gradvis. Han er ikke bastant og sier dette og dette spiser du og ikke skal spise, da er det lettere og miste motivasjonen. 

Er nok mange som kjenner seg igjen i den situasjonen du er i. Trener selv og vet det er vanskelig i starten

Anonymkode: 1b7cb...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening har svært lite å si når det kommer til slanking. Ditt forhold til mat har veldig mye å si. 

Du må legge om kostholdet, og helt sikkert livsstilen. 

Du må lære deg om psykologi og mat. (Mat som trøst, og hvordan takle følelser).

Når du får et normalt forhold til mat, så vil vekta gradvis gå til normalen.

Anbefaler at du kutter ut junkfood, raske karbohydrater, spesielt brus og godteri.

Lag mat fra bunnen av. 

Lag god mat, og kos deg med måte.

Anonymkode: 91796...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening har svært lite å si når det kommer til slanking. Ditt forhold til mat har veldig mye å si. 

 

Anonymkode: 91796...53b

I kalorier, ja. 

Men i praksis er fysisk aktivitet nesten avgjørende for å klare en livsstilsendring. Det handler om endorfiner, om velværefølelse, om at kroppen blir litt strammere, og sprekere. At man får litt mer energi, og dermed beveger seg mer også gjennom dagen. 

For å stille spørsmålet på denne måten: hvor mange overvektige kjenner du som trener 2-3 ganger i uka? 

Anonymkode: 47b8f...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...