Gå til innhold

Hva er de største tabuene i samfunnet i 2019?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er det vi fremdeles vegrer oss for å snakke om og sette lys på?

Jeg startet tråden om "Hva om en ikke er klar for å bli besteforeldre" Det ble mye fordømmelse og kritikk. Jeg forstår selvfølgelig at det ligger sårede følelser i bunn og følelsen av å bli avvist. Men sannheten er at mange ikke vil bli besteforeldre på det tidspunkt de blir. HI fikk endel likes som jo underbygger den påstanden.

Så var det tråden om de som angret på at de hadde fått barn. Husker ikke at det var så mye fordømmelse der, og det er bra! Noen er det jo alltids som reagerer negativt, men det var flere som var lettet for at noen innrømte det, så de også kunne. Det var ikke snakk om at de ikke elsket barna sine, men hva de hadde forsaket, og at morsrollen krevde mye mer enn de kunne forutsi.

Hva mer er tabu å snakke om i tiden vi lever i? 

Tipper at å innrømme utroskap og ikke føle skam for det er ett? 

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At man ikke kan kritisere islam fritt. Det vil kun bli verre fremover også.

Anonymkode: f31da...7cc

• Liker 21
Skrevet

Flatulens snakkes ikke så mye om. Hører det bare en skjelden gang (evt. lukter) 

Anonymkode: 8e7dd...f94

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man ikke kan kritisere islam fritt. Det vil kun bli verre fremover også.

Det er ikke tabu 🙂 det er akseotabelt med saklig kritikk. Spørsmålet er hvorfor en vil kritisere akkurat Islam? 

Endret av SoWhat?
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det er ikke tabu 🙂 det er akseotabelt med saklig kritikk. Spørsmålet er hvorfor en vil kritisere akkurat Islam? 

Fordi det kan være en av tingene en vil kritisere.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det kan være en av tingene en vil kritisere.

Du er i din fulle rett til å kritisere hvilken religion du vil. Men da bør du jo begrunne bedre enn å si at det kun er "fordi du vil". Barn sier sånt. Voksne klarer å begrunne, og det forventes av dem også. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Uansett hvor saklig man legger frem sine synspunkter og argumenter så blir man kalt rasist, nazist, islamofob og hater. Så det er på en måte tabu å snakke om. 
Samme med innvandring og problemene det drar med seg. Ja, det diskuteres mye, men gi meg gjerne en link til den debatten hvor noen ikke har blitt kalt for ett eller annet eller blitt utsatt for en usaklig hersketeknikk i forsøk på å få vedkommende til å gi opp.

Forskjeller mellom mennesker er også tabu å snakke om. 

Anonymkode: 96447...532

• Liker 16
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flatulens snakkes ikke så mye om. Hører det bare en skjelden gang (evt. lukter) 

Anonymkode: 8e7dd...f94

Hvorfor vil du snakke om det? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor saklig man legger frem sine synspunkter og argumenter så blir man kalt rasist, nazist, islamofob og hater. Så det er på en måte tabu å snakke om. 
Samme med innvandring og problemene det drar med seg. Ja, det diskuteres mye, men gi meg gjerne en link til den debatten hvor noen ikke har blitt kalt for ett eller annet eller blitt utsatt for en usaklig hersketeknikk i forsøk på å få vedkommende til å gi opp.

Forskjeller mellom mennesker er også tabu å snakke om. 

Ok. Du opplever det, så da er det sant. Det skal respekteres.

Hva mente du med siste? Hvilke forskjeller? 

• Liker 1
Skrevet

Du er i din fulle rett til å kritisere hvilken religion du vil. Men da bør du jo begrunne bedre enn å si at det kun er "fordi du vil". Barn sier sånt. Voksne klarer å begrunne, og det forventes av dem også. 

Jeg trenger ikke begrunne noe som helst til deg. For deg holder det at dette er en av de tingene som oppfattes som tabu å diskutere.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor vil du snakke om det? 

Prøv heller å konsentrere deg om trådens tema, ikke hvorfor folk vil diskutere det de vil.

• Liker 12
Skrevet

Jeg trenger ikke begrunne noe som helst til deg. For deg holder det at dette er en av de tingene som oppfattes som tabu å diskutere.

Greit. Min tabbe

Skrevet

Hva mente du med siste? Hvilke forskjeller? 

Hvorfor vi mennesker er som vi er med bakgrunn i opphavet vårt. Hvorfor er afrikanere svarte? Hvorfor er europeere hvite? Hvorfor har vi utviklet oss slik vi har? Hvor kommer mennesker fra og er vi egentlig alle like?

Så fort man begynner å diskutere noe sånt blir man kalt det ene verre enn det andre, uten at man noen gang har uttrykt at noen er bedre enn andre, bare at vi er forskjellige. 

Det er interessant. Og hvorfor er det slik? 

• Liker 4
Skrevet

Prøv heller å konsentrere deg om trådens tema, ikke hvorfor folk vil diskutere det de vil.

Ok. Får lage et oppfølgingsinnlegg senere. Den er grei! 

Skrevet

Hvis vi ser på hva politiet bruker en del av ressursene sine på og hva en del av de sitter i fengsel, sitter inne for, så kan vi nok si at prostitusjon og bruk av rusmidler er tabu på den måten at vi fortsatt ikke klarer å ha en rasjonell debatt om dette.

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor vi mennesker er som vi er med bakgrunn i opphavet vårt. Hvorfor er afrikanere svarte? Hvorfor er europeere hvite? Hvorfor har vi utviklet oss slik vi har? Hvor kommer mennesker fra og er vi egentlig alle like?

Så fort man begynner å diskutere noe sånt blir man kalt det ene verre enn det andre, uten at man noen gang har uttrykt at noen er bedre enn andre, bare at vi er forskjellige. 

Det er interessant. Og hvorfor er det slik? 

Ja, det er interessant. "Er vi egentlig alle like" Hm.

Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

lukter

Hvordan lukter Flatlus.

- Ble jeg nysnykjærrig. ... :overrasket:

a.

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er interessant. "Er vi egentlig alle like" Hm.

Nei, vi er ikke det, men du kan ikke si det høyt. ;) 

• Liker 1
Skrevet

At monogami er unaturlig og at man gjøre det slutt hvis partneren har klint med eller knullet en annen. Alt må være svart hvitt. Det er faktisk mulig å ha et mer avslappet forhold til trofasthet.

- at man prioriterer hverandre men lar partneren få litt frihet

- at man ikke henger seg opp i at man ikke har gnisten i perioder

for å si det enkelt. Sjokolade er godt, men ikke hver dag. Det er naturlig at man ønsker litt spenning i livet. 

Anonymkode: 05a7f...f98

• Liker 8
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Hvordan lukter Flatlus.

- Ble jeg nysnykjærrig. ... :overrasket:

a.

Ikke flatlus 😆 tarmgass tror jeg at det er...

Endret av SoWhat?
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...