Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg forsøker å komme meg på et studie hvor jeg har nesten høy nok poengsum for å komme inn.  Jeg har allerede fått maksimalt poeng fra matematikk og fysikk som er 3 poeng. Jeg ligger likevel litt under inntakskravet.  Ser at jeg har muligheten til å få 1 mer realfagspoeng hvis jeg tar to andre realfag(kjemi 1, kjemi 2, Biologi 1, Biologi 2, Geofag 1, Geofag 2, Informasjonstekonologi 1, Informasjonsteknologi 2, teknologi of forskningslære 1, teknologi og forskningslære 2 eller VG3 naturbruk). 

Det er jo litt subjektivt hva man finner lett og vanskelig, men noen som har noen tanker om noen av fagene er lettere enn andre?

Kan legge til at jeg trenger minst gjennomsnitt på 4,5 i de to fagene for å komme inn på studiet jeg ønsker(pluss ha litt margin i tilfelle inntakskravene øker). 

Anonymkode: 141cf...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å vite hva alle fagene innebærer, tror jeg biologi er et greit og lett fag om man er litt «naturfag» menneske 😊 

Anonymkode: 42962...5a5

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten å vite hva alle fagene innebærer, tror jeg biologi er et greit og lett fag om man er litt «naturfag» menneske 😊 

Det er ikke et lett fag å få god karakter i. Det er en god del ren pugging, og også mange sammenhenger man må skjønne. Da jeg tok biologi (endel år siden nå, da det het 3Bi, men faget er vel grunnleggende det samme), var det en hel del stryk på eksamen. Det er ikke gjort i en håndvending å få 6 i biologi, særlig ikke i Biologi 2. I praksis bør du nemlig ha 6, siden opptaksgrensene har en tendens til å stige.

Anonymkode: e48e8...91c

Skrevet

Har hørt at informasjonsteknologi 1 skal være et veldig greit fag å ta. Mange jeg kjenner som tok det på vgs beskrev det som en lett 6. Trenger ingen forkunnskaper utenom å klare og slå på en PC. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et lett fag å få god karakter i. Det er en god del ren pugging, og også mange sammenhenger man må skjønne. Da jeg tok biologi (endel år siden nå, da det het 3Bi, men faget er vel grunnleggende det samme), var det en hel del stryk på eksamen. Det er ikke gjort i en håndvending å få 6 i biologi, særlig ikke i Biologi 2. I praksis bør du nemlig ha 6, siden opptaksgrensene har en tendens til å stige.

Jeg ble anbefalt av skolen når jeg skulle ta påbygg å ta det for det var et lett realfag, noe jeg ikke ville.. 😅 

En venninne av meg tok biologi, hun strøk to ganger og klarte til slutt å få en toer. Hovedgrunnen til at jeg ikke tok det egnt. Hun var ikke veldig skoleflink, heller ikke jeg så jeg tenkte kanskje vi bare er litt for dumme for faget hehe. 

Skrevet

Biologi er nok et av de vanskeligere fagene der ift pensummengde. Hvis vi antar ingen forkunnskap i noe vil jeg si Geo1 og IT1 er de med minst pensum. Geo1 er bare pugg, og enkelt pugg på det, IT1 er seriøst bare latterlig enkelt. 

Kjemi 1 er også enkelt hvis du er flink til å regne, men det krever litt øving og kan ikke bare leses til. Kjemi 2 er definitivt det værste av de gjenværende fagene. Teknologi og forskningslære aner jeg ikke noe om som privatist, har aldri hørt om noen som har gjort det som privatist før. 

• Liker 1
Skrevet

Synes biologi 1 er lett selv, og ville kombinert det med IT1 (hadde ikke det da jeg gikk). Bio 2 og 3 er verre. Kjemi 1 huskes jeg som ok siden jeg var god i matte, men kjemi 2 var døden!

Anonymkode: 101ac...2be

Skrevet

Tusen takk for svar.  Jeg har ingen  forkunnskaper jeg vet i noen av fagene jeg listet opp. 

Ja, opptakskravene øker hvert år så håper på å få så god margin som mulig. Men jeg har ikke tid til å ta mer enn å lære meg to nye fag og om jeg gjør det godt i dem så tror jeg jeg kommer inn.

Anonymkode: 141cf...16d

Skrevet
56 minutter siden, KapteinJ skrev:

Biologi er nok et av de vanskeligere fagene der ift pensummengde. Hvis vi antar ingen forkunnskap i noe vil jeg si Geo1 og IT1 er de med minst pensum. Geo1 er bare pugg, og enkelt pugg på det, IT1 er seriøst bare latterlig enkelt. 

Kjemi 1 er også enkelt hvis du er flink til å regne, men det krever litt øving og kan ikke bare leses til. Kjemi 2 er definitivt det værste av de gjenværende fagene. Teknologi og forskningslære aner jeg ikke noe om som privatist, har aldri hørt om noen som har gjort det som privatist før. 

Enig i at Kjemi 1 ikke er et dårlig valg (men unngå Kjemi 2!), det er MYE mindre enn Kjemi 2, og også mye enklere. Husker jeg var så glad da jeg ikke kom opp i skriftlig eksamen i kjemi tredjeåret på videregående - for jeg skjønte nesten ingen ting av eksempel-eksamensoppgavene (nytt opplegg, og de lignet ikke noe som sto i boka🤷🏻‍♀️). Og det selv om jeg hadde fem i standpunkt og fikk 6 på kjemi muntlig. 🤷🏻‍♀️ 

Tror nok det som KapteinJ skriver er lurt å ta to andreklassefag i stedet for 1+2 i samme fag, da blir nivået lavere og du trenger ikke lese like mye for å få en bra karakter. 

Skrevet

Jeg syns Informasjonsteknologi 1 og 2 var lett. Biologi 1 og 2 var ikke det, men det er ikke umulig å få en grei karakter

Anonymkode: b10d9...4c0

Skrevet

Tok opp masse fag for lenge siden. Jeg hadde unngått kjemi som pesten, og gått for geofag og/eller biologi avhengig av forkunnskaper/hva du skal videre/interesse. 

Teknologi og forskningslære har kommet etter min tid, men det kan sikkert også være greie fag. 

Anonymkode: df2aa...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...