AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Del Skrevet 16. august 2019 Syter så med å ta opp billån. Har huslån fra før. Bør jeg satse på EL bil? Bruker 2700 kr mnd i bensin, men eier bilen. Den er gammel og gikk ikke gjennom EU kontroll. Har også 900 kr mnd i bompenger. Hvilke bil er økonomisk å kjøpe i disse dager der renta bare stiger? Anonymkode: 61bad...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Del Skrevet 16. august 2019 Hvis du ikke har klart å spare opp penger til å kunne kjøpe en bil nå når den gamle ikke går lenger, hvordan skal du da ha råd til billån? Anonymkode: 0481b...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Del Skrevet 16. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke har klart å spare opp penger til å kunne kjøpe en bil nå når den gamle ikke går lenger, hvordan skal du da ha råd til billån? Anonymkode: 0481b...fb9 Jeg har buffer og råd til billån. Men ønsker ikke billån. Ville helst kjøpt den kontant. Jeg har fast jobb og grei inntekt, men det er noe med det å ha mye lån. Så er det hvilken bil man skal gå for? Bensin eller EL bil? Anonymkode: 61bad...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
novosans Skrevet 16. august 2019 #4 Del Skrevet 16. august 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Den er gammel og gikk ikke gjennom EU kontroll. Anonymkode: 61bad...e60 Hva fikk du av feil på PKK da? Er du usikker på renta framover og/eller vil spare til høyere buffer ville jeg lagt 5-10K på reparasjoner og beholdt bilen en stund til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Del Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, novosans skrev: Hva fikk du av feil på PKK da? Er du usikker på renta framover og/eller vil spare til høyere buffer ville jeg lagt 5-10K på reparasjoner og beholdt bilen en stund til. Ble minst 20 000 å fikse. Så tenker ny bil er bedre. Anonymkode: 61bad...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Del Skrevet 16. august 2019 Har du mulighet til å lade hjemme på egen plass? Hvor langt er det til jobben din? Kjører du ofte lenger strekninger, evt opp til hytte på fjellet med mye bratte bakker? Hvor stor bil trenger du? Sånne ting må du tenke på med elbil. Nå vet jeg ikke hvor mye penger du planlegger å bruke på bilkjøpet, men de billigste elbilene har som regel ganske kort rekkevidde. Vi har elbil og det funker veldig bra i hverdagen, men det er litt irriterende når vi skal på lenger turer. Krever litt mer planlegging og du burde sjekke opp lademulighetene på veien. Du må stoppe oftere enn med bensinbil, og hvis det i tillegg er ladekø kan det ta ganske lang tid. Og det koster jo litt å lade i hurtigladerne langs veien. Anonymkode: 7a410...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
novosans Skrevet 16. august 2019 #7 Del Skrevet 16. august 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ble minst 20 000 å fikse. Så tenker ny bil er bedre. Anonymkode: 61bad...e60 Høres ut som ett merkeverksted som tar seg godt betalt 🤨 Hva som er verd å satse på er jo litt basert på ditt kjøremønster og hvordan du bor (by, antall mil til jobben, etc). Mye småkjøring til og fra er el-bil ett godt alternativ men vil du ha rekkevidde for distansekjøring er hybrider noe du kanskje kan se nærmere på? Endret 16. august 2019 av novosans endring av setning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Del Skrevet 16. august 2019 Du får eldre Leaf med maks 90 km reell vinterrekkevidde til ca 55-60000 kr nå. Klarer du å leve med det, kan nabo-/leiebil eller kollektiv på lengre reiser fungere som et alternativ. Vi kjører for mye utenom til å klare oss med en slik elbil, så vi har en bensinbil til. Ellers kommer det snart en elbil fra Honda som virker helt fantastisk, nypris blir på rundt 200.000 kr. Anonymkode: f60ca...8a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Del Skrevet 16. august 2019 Det kommer jo helt an på dine behov. Har du lademulighet for elbilen både hjemme, og evt på jobb om du tenker å kjøre til jobben? Skal du kjøre langturer, eller mest korte turer? Trenger du ha med deg masse greier? Jeg kjøpte bil i 2015. Da bodde jeg i blokk, og hadde ikke mulighet til å lade en el-bil hjemme. Så da måtte jeg gå for bensin, lite valg der, gitt. Nå har jeg mann og barn, og den lille bensinbilen jeg kjøpte i 2015 er alt for liten når man skal ha med seg barnevogn og whatnot, og mannens bil er i minste laget når vi skal kjøre langt. Men å finne en el-bil som har nok bagasje til at vi kan kjøre på hyttetur, med barnevogn og bilstoler og reiseseng og whatnot og det ene og hit, er ikke kjempenkelt. Er stort sett tesla model x. Og så må vi jo ha rekkevidde til å kjøre langt, og til hytten er det masse opp og ned i fjord og fjell, lite lademuligheter underveis, osv. Så det blir nok bensinbil på oss en gang til.. Du må rett og slett se på behovene dine. Lademuligheter, rekkevidde, bagasjeplass, osv osv. Anonymkode: b41e2...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Del Skrevet 16. august 2019 Et valg som mange overser er disse superbillige, men ganske gode bensinbilene: Hyundai i20, i30, Kia Ceed osv., men også kvalitetsbiler som Honda Jazz og Civic. For 50-80.000kr får du her kjøretøy med svært lavt forbruk, gode kjøreegenskaper, og greit med plass til folk flest. Anonymkode: f60ca...8a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå