AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Vår mor har demens. Nå lurer jeg på om min søster har arvet sykdommen og om den komme til utrykk på ulikt vis utifra den enkeltes personlighet.- siden min mor ikke oppførtseg slik verken i startfasen av sykdommen eller siden. Min søster er blitt så frekk i kjeften -noe hun tidligere ikke var. Jeg/vi blir helt satt ut noen ganger over hvor mye frekt hun kan trykke utav seg- og virker ikke som hun reflekterer over hvor frekk hun faktisk er. Allikevel virker det utspekulert og kommer som lyn fra klar himmel på en slik måte at vi ikke får lyst til å omgås henne lenger Det har pågått en god stund faktisk i noen år og vi trekker oss bort fra henne da hun så godt som alltid kommer "med et angrep" En dialog vet ikke min søster hva er så det arter seg som en monolog hvor hun liksom frekt konkluderer-ofte upassende utifra settingen hun befinner seg i bid\tende bemerkninger som for å ramme sitt offer. Før jeg konkludere psykopati og bryter tvert med henne vil jeg forhøre meg om andre pårørende til demente har erfart lignende? Anonymkode: 87c5f...a2b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår mor har demens. Nå lurer jeg på om min søster har arvet sykdommen Da bør du sende bekymringsmelding til din søsters fastlege slik at hun blir utredet og får hjelp. Hvis du ikke vet hvem hennes fastlege er, gir du bekymringsmeldingen til fylkeslegen eller kommunen som ka videreformidle meldingen til hennes fastlege. Ja, det er vanlig at man mister hemninger ved demens. Anonymkode: 633ea...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: En dialog vet ikke min søster hva er så det arter seg som en monolog Har det alltid vært slik? Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: sykdommen og om den komme til utrykk på ulikt vis utifra den enkeltes personlighet Selvfølgelig spiller personligheten inn. Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har det alltid vært slik? Anonymkode: 633ea...7a6 Nei- eskalert de siste 7-8 årene. Hun var ikke slik da hun var yngre Anonymkode: 87c5f...a2b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før jeg konkludere psykopati og bryter tvert med henne vil jeg forhøre meg om andre pårørende til demente har erfart lignende? ?! Er De fagperson på området? Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør du sende bekymringsmelding til din søsters fastlege slik at hun blir utredet og får hjelp. Hvis du ikke vet hvem hennes fastlege er, gir du bekymringsmeldingen til fylkeslegen eller kommunen som ka videreformidle meldingen til hennes fastlege. Ja, det er vanlig at man mister hemninger ved demens. Anonymkode: 633ea...7a6 Foreksempelvis….Hvis hun er snurt over noe så uttrykker hun dette høylytt selv om hun befinner seg i en høytidelig seremoni med fullt av folk rundt seg. krasse sarkastiske og gjerne høylytte bemerkninger Anonymkode: 87c5f...a2b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ?! Er De fagperson på området? Anonymkode: 633ea...7a6 Nei- men jeg har lov å tenke mitt og bare trekke meg unna henne - var det jeg mente.På et tidspunkt må man trekke seg unna for å beskytte seg selv.så ille har det blitt. Hyppige personangrep Anonymkode: 87c5f...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Skrevet 16. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei- eskalert de siste 7-8 årene. Hun var ikke slik da hun var yngre Anonymkode: 87c5f...a2b Så dette kom for 7-8 år siden, og de andre forandringene kom for "noen år siden"? Eller kom de andre forandringene også for 7-8 år siden uten at hun har blitt utredet av lege? Adferdsforandringer/forandringer i personligheten kan også skyldes alvorlig sykdom i hjernen som svulst, i tillegg til demens som du nevner. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår mor har demens. Nå lurer jeg på om min søster har arvet sykdommen og om den komme til utrykk på ulikt vis utifra den enkeltes personlighet.- siden min mor ikke oppførtseg slik verken i startfasen av sykdommen eller siden. Min søster er blitt så frekk i kjeften -noe hun tidligere ikke var. Jeg/vi blir helt satt ut noen ganger over hvor mye frekt hun kan trykke utav seg- og virker ikke som hun reflekterer over hvor frekk hun faktisk er. Allikevel virker det utspekulert og kommer som lyn fra klar himmel på en slik måte at vi ikke får lyst til å omgås henne lenger Det har pågått en god stund faktisk i noen år og vi trekker oss bort fra henne da hun så godt som alltid kommer "med et angrep" En dialog vet ikke min søster hva er så det arter seg som en monolog hvor hun liksom frekt konkluderer-ofte upassende utifra settingen hun befinner seg i bid\tende bemerkninger som for å ramme sitt offer. Før jeg konkludere psykopati og bryter tvert med henne vil jeg forhøre meg om andre pårørende til demente har erfart lignende? Anonymkode: 87c5f...a2b Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei- men jeg har lov å tenke mitt og bare trekke meg unna henne - var det jeg mente.På et tidspunkt må man trekke seg unna for å beskytte seg selv.så ille har det blitt. Hyppige personangrep Anonymkode: 87c5f...a2b Enig i det uthevede. Men varsle hennes fastlege slik at hun blir utredet og får hjelp. Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #11 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i det uthevede. Men varsle hennes fastlege slik at hun blir utredet og får hjelp. Anonymkode: 633ea...7a6 Hva mener du fastlegen skal gjøre? Innkalle henne og tvangsutrede? Anonymkode: 2979b...d69
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #12 Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dette kom for 7-8 år siden, og de andre forandringene kom for "noen år siden"? Eller kom de andre forandringene også for 7-8 år siden uten at hun har blitt utredet av lege? Adferdsforandringer/forandringer i personligheten kan også skyldes alvorlig sykdom i hjernen som svulst, i tillegg til demens som du nevner. Anonymkode: 633ea...7a6 7-8 år og utviklet seg stadig mer. Hun eier ikke filter og uttrykker det hun mener høylytt. Verste er at ingen tør å imøtegå henne men at hun betraktes som kvass og autoritær.Hun latterliggjør flere av sine nærmeste slik at de ikke orker å ha med henne å gjøre. Hun har endret personlighet totalt. Anonymkode: 87c5f...a2b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #13 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du fastlegen skal gjøre? Innkalle henne og tvangsutrede? Anonymkode: 2979b...d69 Jeg vet ikke hvem som er hennes fastlege. Jeg tenker vel at hennes mann får ta det steget når han innser og får nok-det er ikke mitt anliggende . Og nei jeg kan ikke snakke med han om det. Min søster ville sagt at det er vi som er hårsåre men så er ikke tilfelle. Ubehagelig å omgås henne- tenker at han får tenke og se selv. Masse dårlige situasjoner hittil som de bare pakker bort og fortrenger Anonymkode: 87c5f...a2b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #14 Skrevet 16. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvem som er hennes fastlege. Jeg tenker vel at hennes mann får ta det steget når han innser og får nok-det er ikke mitt anliggende . Og nei jeg kan ikke snakke med han om det. Min søster ville sagt at det er vi som er hårsåre men så er ikke tilfelle. Ubehagelig å omgås henne- tenker at han får tenke og se selv. Masse dårlige situasjoner hittil som de bare pakker bort og fortrenger Anonymkode: 87c5f...a2b 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør du sende bekymringsmelding til din søsters fastlege slik at hun blir utredet og får hjelp. Hvis du ikke vet hvem hennes fastlege er, gir du bekymringsmeldingen til fylkeslegen eller kommunen som kan videreformidle meldingen til hennes fastlege. Ja, det er vanlig at man mister hemninger ved demens. Anonymkode: 633ea...7a6 Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #15 Skrevet 16. august 2019 OG nevn i bekymringsmeldingen at hennes mor har demens, i tillegg til at du formidler om alle adferdsendringene til din søster. Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #16 Skrevet 16. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du fastlegen skal gjøre? Innkalle henne og tvangsutrede? Anonymkode: 2979b...d69 Fastlegene innkaller og utreder ja. Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #17 Skrevet 16. august 2019 Har din søster også barn som hun bor sammen med og har omsorg for? Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #18 Skrevet 16. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke hvem som er hennes fastlege. Jeg tenker vel at hennes mann får ta det steget når han innser og får nok-det er ikke mitt anliggende . Og nei jeg kan ikke snakke med han om det. Min søster ville sagt at det er vi som er hårsåre men så er ikke tilfelle. Ubehagelig å omgås henne- tenker at han får tenke og se selv. Masse dårlige situasjoner hittil som de bare pakker bort og fortrenger Anonymkode: 87c5f...a2b Anonymkode: 633ea...7a6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #19 Skrevet 16. august 2019 Min mann forandret seg slik du beskriver, da han var tidlig i førtiårene. Jeg trodde lenge at vi hadde samlivsproblemer og dro han med på parterapi... Nå åtte år senere er han på skjermet avdeling og vet ikke hvem hverken jeg eller ungene er. Anonymkode: 38630...2f2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #20 Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min mann forandret seg slik du beskriver, da han var tidlig i førtiårene. Jeg trodde lenge at vi hadde samlivsproblemer og dro han med på parterapi... Nå åtte år senere er han på skjermet avdeling og vet ikke hvem hverken jeg eller ungene er. Anonymkode: 38630...2f2 Så trist. Er det demens han har? Anonymkode: 633ea...7a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå