Gå til innhold

Spørsmål om styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene styrke for en tid tilbake, der jeg har fulgt et fast treningsprogram. Jeg merker progresjon og blir sterkere - men jeg blir lei av å gjøre de samme øvelsene 3 dager i uken!

MÅ man følge et fast treningsprogram for å få resultater? Eller er det nok å bare trene samme muskelgruppe, men på ulike måter?

Kan jeg feks bytte ut knebøy med utfall av og til? Bytte ut benkpress med push up?  Det går jo på de samme muskelgruppene. Kjenner jeg begynner å bli umotivert fordi det er så mange andre øvelser jeg også kunne tenke meg!

Jeg lurer også litt ang. gruppetimer.

Jeg er veldig glad i spinning bla. men har lest at det ødelegger for styrketreningen. Har derfor sluttet med det. Men jeg elsker den følelsen av å være ferdig med en skikkelig god kondisjonsøkt.. kan jeg gjøre begge deler?

Senteret jeg går på har styrketimer i gruppe. Kan jeg bytte ut egentrening av og til og gå på disse timene? Syntes det er veldig gøy og motiverende med slike timer.

Målet mitt er i hovedsak å gå ned i vekt (ligger ca. 500 kcal i underskudd daglig) Ønsker også å bli stram og fin i kroppen, men ikke noe mål om å bli skikkelig muskuløs liksom. Ellers trener jeg fordi jeg syntes det er gøy og liker følelsen jeg får etterpå! Vil bare være sunn og sterk. :)

 

Anonymkode: 3706a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan du det... Så lenge målet ditt kun er vektnedgang, bli litt strammere i kroppen, og ha det gøy, trenger du ikke følge ekstreme og strenge regimer. 

Du kan helt fint bytte mellom øvelser. Det er dritkjedelig å kjøre samme økten tre ganger i uken, det synes jeg også. Jeg har tre ulike økter på de tre dagene. Det kan være lurt å bruke ferdige programmer, eller i det minste ta inspirasjon fra dem, om du er ny, ikke bare med tanke på progresjon, men også med tanke på å unngå ubalanser. Men du kan helt fint ta inspirasjon ved å bytte ut knebøy med utfall, bulgarske utfall, frontbøy, etc, bytte ut markløft med rumenske markøft, strakmark, o.l. 

Selvsagt kan du også drive med spinning. Ja, en kondisjonsøkt kan gjøre deg sliten og gjøre at du ikke yter like bra på styrketreningen dagen etter, men hva så? Om du ikke har som mål å vinne noen styrkeløftkonkurranser, har det nada å si. 

Det er mye bedre at du gjør ting du synes er gøy, enn at du har Perfekt Fremgang. Om målet er helse, først og fremst, er det mye bedre at du gjør noe som du trives med, som gir større sjanse for at du fortsetter å trene og ikke går lei. 

Og ja, selvsagt kan du gå på gruppetimer. De gir ikke like godt utbytte styrkemessig som en god knebøyøkt, men igjen: hva så? Du skal ikke konkurrere i styrkeløft, så hva så? 

Anonymkode: 7a56f...271

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du variere øvelsene, det er jo bare bra! Du får best resultat ved å variere - da utfordrer du musklene mer. Jeg variere f.eks mellom knebøy, utfall, hip thrust, markløft og kryssutfall og begynner å få en ganske bra rumpe 😄🙌

Nøkkelen er å trene hardt nok, variert, sove nok og spise nok protein.

Du kan fint trene utholdenhet, men bare ikke på samme dag som styrkeøkten. Du kan f.eks trene styrke mandag, onsdag og lørdag. Og så har du spinning på fredagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to! :)

Nå ble jeg veldig glad og mer motivert for å trene videre! Tusen takk😍

Anonymkode: 3706a...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 14.09, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du det... Så lenge målet ditt kun er vektnedgang, bli litt strammere i kroppen, og ha det gøy, trenger du ikke følge ekstreme og strenge regimer. 

Du kan helt fint bytte mellom øvelser. Det er dritkjedelig å kjøre samme økten tre ganger i uken, det synes jeg også. Jeg har tre ulike økter på de tre dagene. Det kan være lurt å bruke ferdige programmer, eller i det minste ta inspirasjon fra dem, om du er ny, ikke bare med tanke på progresjon, men også med tanke på å unngå ubalanser. Men du kan helt fint ta inspirasjon ved å bytte ut knebøy med utfall, bulgarske utfall, frontbøy, etc, bytte ut markløft med rumenske markøft, strakmark, o.l. 

Selvsagt kan du også drive med spinning. Ja, en kondisjonsøkt kan gjøre deg sliten og gjøre at du ikke yter like bra på styrketreningen dagen etter, men hva så? Om du ikke har som mål å vinne noen styrkeløftkonkurranser, har det nada å si. 

Det er mye bedre at du gjør ting du synes er gøy, enn at du har Perfekt Fremgang. Om målet er helse, først og fremst, er det mye bedre at du gjør noe som du trives med, som gir større sjanse for at du fortsetter å trene og ikke går lei. 

Og ja, selvsagt kan du gå på gruppetimer. De gir ikke like godt utbytte styrkemessig som en god knebøyøkt, men igjen: hva så? Du skal ikke konkurrere i styrkeløft, så hva så? 

Anonymkode: 7a56f...271

Signerer meg på her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med PT, og der er så og si ingen av øktene like. Noen øvelser går mer igjen enn andre, men hun legger inn mange varierte øvelser tilpasset meg og mine behov. Tidligere hadde jeg ett overkroppsprogram og ett underkroppsprogram som jeg fulgte slavisk, det ble veldig kjedelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Candiru skrev:

Jeg trener med PT, og der er så og si ingen av øktene like. Noen øvelser går mer igjen enn andre, men hun legger inn mange varierte øvelser tilpasset meg og mine behov. Tidligere hadde jeg ett overkroppsprogram og ett underkroppsprogram som jeg fulgte slavisk, det ble veldig kjedelig :(

Dette får gå under "den beste treninga er den du gjennomfører"-kvota, for det å trene forskjellige styrkeøkter hver gang er suboptimalt. Variasjon i styrketrening er/har vært veldig overvurdert. Mange tror f.eks. at det gjelder å "sjokkere muskelen" og lignende (jeg sier ikke at du nødvendigvis mener det), men det er ingen tvil om at dette går på bekostning av progressiv overbelastning. Optimal styrketrening krever kontinuitet i øvelsesutvalget slik at man over tid kan øke vekter og holde oversikt over framgangen. Når det er sagt, så er det ingenting i veien med å trene suboptimalt, hvis alternativet virker demotiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte øvelser hele tiden uten å øke er som å bytte fil på motorveien uten å kjøre 1 meter, man kommer ikke veldig langt🤔

Bedre å kjøre 6-7 faste øvelser i 6-12 ukers for å så bytte øvelser💪

Anonymkode: ac4b2...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bytte øvelser i heletatt, du kan for eks kjøre forskjellig reps område.

Eller faktisk det samme heletiden, du må øke vekten eller repsantallet. Du bør uansett satse på baseøvelsene.

Anonymkode: e1f3c...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke bytte øvelser i heletatt, du kan for eks kjøre forskjellig reps område.

Eller faktisk det samme heletiden, du må øke vekten eller repsantallet. Du bør uansett satse på baseøvelsene.

Anonymkode: e1f3c...cc1

Yep👏💪

Anonymkode: ac4b2...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...