Gå til innhold

Tips til liten hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi vurderer å skaffe oss en liten hund. Akkurat nå står det mest mellom chihuahua og pomeranian, men har også sett litt på pomchi.

Men er det best å skaffe seg en ren rasehund? Kan en risikere mer (at den kan få negative trekk/arvelige lidelser fra begge rasetypene) dersom en velger en blandingshund? Hvor viktig er det at hunden har stamtavle? Ønsker å høre litt synspunkter på dette.

Har også lyst å høre hva erfaringer dere har med disse hunderasene (chihuahua, pomeranian, pomchi)?

Evt tips til noen andre små hunder som kan passe i en familie med små barn.

Anonymkode: f6ad0...50c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange små hunderaser har en del medfødte skavanker. Føtter og tenner er spesielt utsatt. Selv passer vi en nydelig frøken som er en blanding av toy pomeranian og papillon. Snill og sosial. Nesten ikke lyd fra henne. Veier bare 1,5 kg som voksen slik at man kan ta henne med i en veske om man skal med fly. Ser nesten ut som denne pomchi du nevner (aldri hørt om denne rasen før). Om du ikke hadde vært AB kunne du fått sett bilde av henne. Ikke helt sikker om jeg ville anbefalt bittesmå skjøre hunderaser til små barn som kan være litt hardhendte. Lykke til uansett hva dere velger. Vi har hatt både store og små hunder. Alt fra St. Bernard og labrador/golden retriever til denne små vi har nå. Veldig lettvint med liten hund selv om det blir mer trim med en større. Viktig å velge rase etter hva slags aktivitetsnivå dere ønsker. Finnes mange hundetråder her inne og i andre fora så anbefaler å gjøre et søk for å få flest mulige erfaringer.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke små hunder passer i familier med små barn. Ville gått for en labrador elns, de tåler betydelig mer fra barnehender enn ei lita flis på tre kilo.

Anonymkode: 4ba64...1a2

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å skaffe oss en liten hund. Akkurat nå står det mest mellom chihuahua og pomeranian, men har også sett litt på pomchi.

Men er det best å skaffe seg en ren rasehund? Kan en risikere mer (at den kan få negative trekk/arvelige lidelser fra begge rasetypene) dersom en velger en blandingshund? Hvor viktig er det at hunden har stamtavle? Ønsker å høre litt synspunkter på dette.

Har også lyst å høre hva erfaringer dere har med disse hunderasene (chihuahua, pomeranian, pomchi)?

Alle er energiske og chihuahua er aggressive og bjeffer mye😩

Anbefaler franskbulldog, de bjeffer omtrent aldri, er selvstendig og lette og aktivisere 😎

Og jævlige søte♥️♥️

Anonymkode: 2925a...0f8

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle til å skrive en varm anbefaling for chihuahua (har selv hatt to) helt til jeg leste at dere har små barn. Ikke anskaff en liten hund før barna er minst 7 år gamle. 

Anonymkode: 817e6...35a

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er energiske og chihuahua er aggressive og bjeffer mye😩

Anbefaler franskbulldog, de bjeffer omtrent aldri, er selvstendig og lette og aktivisere 😎

Og jævlige søte♥️♥️

Da må i så fall fokuset være på å finne en noenlunde frisk hund. Det er mye sykdom med den rasen.

Anonymkode: 15dad...930

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en pomeranian. Hun har hatt veldig store tannproblemer og nå skal vi til veterinær for jursvulst. Det er en flott rase, men små barn kan lett plukke dem opp og herje med dem. Min bjeffer hvis det ringer på og når jeg kommer hjem. Jeg ville heller valgt en mellomstor rase siden dere har barn. Størrelsen til spaniel syntes jeg er veldig fin!

Anonymkode: b2d10...8f9

Skrevet

👍

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skulle til å skrive en varm anbefaling for chihuahua (har selv hatt to) helt til jeg leste at dere har små barn. Ikke anskaff en liten hund før barna er minst 7 år gamle. 

Anonymkode: 817e6...35a

Hvorfor det?? Jeg er gravid og har to chihuahuaer 😞 

Anonymkode: dceab...a0d

Skrevet

Hvis dere har små barn ville jeg nok heller gått for en litt større hund. Små barn kan lett skade små hunder siden de ikke forstår at de må være forsiktige. Hva med f.eks bichon havanais? De er også små, men ikke knøttsmå. Hva som er best av renraset og blanding er det vel stor uenighet om, men jeg personlig ser ikke poenget med å kjøpe en renraset hvis den ikke har stamtavle. Da kan du like så godt kjøpe blandingsrase siden du uansett ikke kan bevise at den er renraset uten stamtavle. Jeg har selv en malteser/bichon frissé mix. Ingen store helseutfordringer så langt, men det er jo litt flaks/uflaks uansett

Anonymkode: 91a94...e4e

Skrevet

Vi har en papillon. Hun er en fantastisk hund med flott gemytt. Hun er rolig som bare det inne, samtidig er det ikke noe problem å ta henne med på lange trimturer. Senest forrige uke gikk jeg 3-4 timers turer med henne på fjellet flere dager. Men hun er også veldig fornøyd med kortere turer. Ingen problem å ta henne med på f.eks. skitur når jeg går med ungen, men joggekompis til gubben blir hun aldri. Det er viktig å huske på at de små hundene også har føtter og at de klarer mye når de blir behandlet som en hund.

Vi fikk henne når ungen var 8-9 mnd. Det gikk veldig fint, men vi passet selvfølgelig godt på henne. Ungen lærte fort å være forsiktig med henne. Jeg ser at mange unger har veldig lyst å løfte henne opp for å kose. Der har vi vært veldig strenge og sagt at bare vi voksne skal løfte henne. De eneste gangene hun må løftes er når hun skal over større bekker og elver, ellers kommer hun seg dit hun vil for egen maskin. 

Vi hadde en episode for noen år siden der vår hund prøvde å stjele maten til en større hund, noe som gjorde at den andre hunden ga henne et kakk i hodet med labben. Da poppet øyet ut som på en uer. Dyrelegen påpekte flere ganger hvor lite som skal til før dette skjer på små hunder, særlig når de har øyne som stikker litt ut. En blanding mellom chihuahua og papillon jeg kjenner til brakk foten når den skulle hoppe ned fra sofaen. Det sier litt om hvor skjøre disse små hundene kan være. Tenk dere godt om før dere henter en liten hund med små barn i huset. Man må følge veldig godt med slik at hunden ikke blir skadet. 

Anonymkode: 2998a...a17

Skrevet

Har to pomeranier og vil ikke anbefale det sammen med små barn. Det av hensyn til hunden. 

Anonymkode: 30ace...37d

• Liker 1
Skrevet

Har yorkie på 2 kg og barn. Så langt har det gått kjempefint. Må selvfølgelig passe på, men jeg synes det er greit at hundens skadepotensiale er veldig lite. Den kan selvfølgelig bite (teoretisk sett, men det har bokstavelig talt aldri skjedd, hverken folk eller andre hunder), men den kan ikke skade barnet. Den liker barnet veldig godt, men vi skjermer den for fremmede barn. Det er selvfølgelig ikke greit å herje med hunden, og barn kan jo, og har godt av, å lære å ta hensyn. 

Anonymkode: 4578a...dd0

Skrevet

NEI ! Ikke velg dei hundene om du vil ha barnevennlig familie hund. Mye bjeffing, sykdommer.. Kan bli mer problemer enn kos for dere.
Når dere har små barn, og dere ønsker liten hund ville jeg valgt tibetansk spaniel. Den rasen er perfekt for barnefamilier. Den tåler mye spetakkel fra unger ☺️  

https://www.nkk.no/raser/tibetansk-spaniel-article8207-815.html

Også har du jo Bichon havanais og Bichon frisé. Men der er veldig mye pelsstell. 

Anonymkode: 53d09...48e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har yorkie på 2 kg og barn. Så langt har det gått kjempefint. Må selvfølgelig passe på, men jeg synes det er greit at hundens skadepotensiale er veldig lite. Den kan selvfølgelig bite (teoretisk sett, men det har bokstavelig talt aldri skjedd, hverken folk eller andre hunder), men den kan ikke skade barnet. Den liker barnet veldig godt, men vi skjermer den for fremmede barn. Det er selvfølgelig ikke greit å herje med hunden, og barn kan jo, og har godt av, å lære å ta hensyn. 

Skulle jo skrive mer: 

Elsker også at den ikke røyter (så er allergivennlig). Det er fantastisk! Sprek å ha med på tur,  lett å bære om det er hele dagsturer i fjellet og den trenger en pause (sjelden). Liker ikke regn, som sine eiere, så da går det helt fint med innedager når været tilsier det. Leker bare litt ekstra for å ha nok aktivitet likevel. 

Glad og supersosial hund. Lett å ha med i bil, fly og båt. Bjeffer fremdeles litt når det kommer folk, men det er nok vår feil. 

Skrevet

Når det kommer til helse og arvelige trekk, spiller det liten rolle om hunden er renraset eller blanding. Det som er viktig er at foreldre/besteforeldre ++ er godt kartlagt og fri for sykdommer, nervøsitet o.l. 

Dessverre er det mange som avler blandingshunder eller uregistrerte hunder som ikke utfører særlig grundige helsesjekker på foreldrene eller linjene bakover. "Hunden er snill og grei og aldri vært syk" holder ikke som garanti for noe som helst. Jeg ville gått for en oppdretter som var nøye med helse og gemytt, uansett ren eller blanding.

Og som andre her nevner ville jeg ikke gått for en miniatyrhund sammen med små barn, men siktet på noe på 5 kg eller mer. Bichon havanais er et godt tips, eller cavalier king charles fra friske linjer.   

Skrevet

Jeg ville kjøpt av en oppdretter. En stamtavle gjør ikke hunden automatisk til en drømmehund eller bedre enn en blandingshund nødvendigvis, og skal man kun ha familiehund spiller det ingen rolle forsåvidt... MEN - jeg synes man skal støtte erfarne, seriøse oppdrettere som driver avl for å fremme rasen og ens eget oppdrett. Ikke to naboer som hadde hver sin lille hund og tenkte, "hey vi får valper så tjener vi 100.000 kr!". 

Anonymkode: d76e2...8c2

Skrevet

Har ikke noe erfaring med små hunder - utover at pomeranian i hvert fall ser ut som en hund - og ikke en rotte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...