SoWhat? Skrevet 15. august 2019 #41 Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dyr er alltid den svake part!! og er 100%avhengig av eier så eiere får f meg skjerpe seg og ikke skaffe seg dyr om det er den minste tvil om at du dumper den. Anonymkode: eb391...f54 Har hatt flere hunder her som venter på nye hjem. Siste hunden var blitt overlatt mye til seg selv og hadde ingen sosial trening o.l Eierne måtte jo omplassere den. Ellers er det umulig å spå i framtiden. Ting skjer som du kan lese i tråden. Noen blir overveldet av hvor mye en hund egentlig krever. Uansett grunn så kan jeg ikke forstå holdningen din. Det beste i de tilfellene er jo å få et nytt hjem til hunden. Du burde være glad eiere tar det valget! Men du er alt for opptatt av å dømme folk enn å se hva som er best for hunden. Syns det er litt rart.
Brunhilde Skrevet 15. august 2019 #42 Skrevet 15. august 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Man skal ikke skaffe seg hund i utgangspunktet om man ikke elsker den. Helt utenkelig for et anstendig empatisk menneske å være i stand til å dumpe hunden på noen andre. Det er rett og slett noe galt psykisk med slike familier. Dyr er ikke noe imidlertid punktum! Anonymkode: eb391...f54 Hvordan skal man vite om man elsker hunden før man får den? 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #43 Skrevet 15. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1-2 turer om dagen for en såpass aktiv hund som border collie, hørtes fryktelig lite ut. Anonymkode: 1812f...bc5 At en Border Collie behøver så innmari mye mer FYSISK aktivitet enn andre raser er misforstått, da mye av deres behov for stimuli ligger i mental trening. Hjernetrim-leker, gjemme godis og la henne snøse seg fram til det, kast/hent ball, kommando, samt agility på hobbybasis... Border Collier som er understimulert på ene eller andre viset kan bli stresset, finne på pøbelstreker, pistre og mase. Vi har ingen tegn til det - derimot en hund som tar kvelden frivillig 20.30 hver dag. Hun er sysselsatt med et eller annet hele ettermiddagen, og får i tillegg 1-2 turer, hvorav en av dem da gjerne er sykkeltur. At noen Border Collier er utpreget aktive er ikke til å stikke under en stol, men dette handler ikke bare om understimuli av den fysiske biten. Den mentale er vel så viktig. Men ja, som de aller fleste hunder skulle hun nok gjerne løpt i hagen hele dagen. Hun blir trist når vi drar på jobb, og jeg forlater hjemmet med dårlig samvittighet - selv om jeg VET at hun legger seg til å sove og det gjerne bare er 5-6 timer til mannen kommer hjem fra jobb. Jeg føler absolutt at jeg gjerne skulle vært hjemme sammen med henne hele dagen - og på den måten føler jeg at «hun ikke får det hun fortjener», som det så fint heter. Men dette har ingen ting å gjøre med at jeg ikke føler hun får nok aktivitet i hverdagen - for det får hun! TS (som forøvrig mener at Border Collie har fått et ufortjent dårlig rykte som overaktive, nervøse og stressa hunder, de behøver bare eiere med kunnskap og lidenskap for å jobbe med både mental og fysisk trening. Ikke en hund for alle, men en fantastisk hund når man ser hva den trenger og bruker hundens egenskaper fornuftig) Anonymkode: a2433...55a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #44 Skrevet 15. august 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: La meg si det sånn. Hadde heller kuttet av meg høyrearmen enn å dumpe hundene mine. Det er en forpliktelse for livet til hundene. En person som elsker hunden sin slik den fortjener vil ALDRI la barn, jobb etc påvirke forholdet til hunden. Man får det til! Anonymkode: eb391...f54 Joda. Jeg kunne nok latt være å omplassere. Og heller leid en bolig langt borte fra barnas skole/far/venner/idrett og gjort livet enda vanskeligere for både ungene og meg selv. Men vet du, da vi fikk hunden kunne jeg ikke forestille meg at min mann skulle gå å pule på en annen og så be om skilsmisse. Jeg måtte ta et valg og da måtte vår kjære hund omplasseres. Anonymkode: 85443...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #45 Skrevet 15. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: At en Border Collie behøver så innmari mye mer FYSISK aktivitet enn andre raser er misforstått, da mye av deres behov for stimuli ligger i mental trening. Hjernetrim-leker, gjemme godis og la henne snøse seg fram til det, kast/hent ball, kommando, samt agility på hobbybasis... Border Collier som er understimulert på ene eller andre viset kan bli stresset, finne på pøbelstreker, pistre og mase. Vi har ingen tegn til det - derimot en hund som tar kvelden frivillig 20.30 hver dag. Hun er sysselsatt med et eller annet hele ettermiddagen, og får i tillegg 1-2 turer, hvorav en av dem da gjerne er sykkeltur. At noen Border Collier er utpreget aktive er ikke til å stikke under en stol, men dette handler ikke bare om understimuli av den fysiske biten. Den mentale er vel så viktig. Men ja, som de aller fleste hunder skulle hun nok gjerne løpt i hagen hele dagen. Hun blir trist når vi drar på jobb, og jeg forlater hjemmet med dårlig samvittighet - selv om jeg VET at hun legger seg til å sove og det gjerne bare er 5-6 timer til mannen kommer hjem fra jobb. Jeg føler absolutt at jeg gjerne skulle vært hjemme sammen med henne hele dagen - og på den måten føler jeg at «hun ikke får det hun fortjener», som det så fint heter. Men dette har ingen ting å gjøre med at jeg ikke føler hun får nok aktivitet i hverdagen - for det får hun! TS (som forøvrig mener at Border Collie har fått et ufortjent dårlig rykte som overaktive, nervøse og stressa hunder, de behøver bare eiere med kunnskap og lidenskap for å jobbe med både mental og fysisk trening. Ikke en hund for alle, men en fantastisk hund når man ser hva den trenger og bruker hundens egenskaper fornuftig) Anonymkode: a2433...55a Jeg synes det virker som hunden din er fornøyd jeg☺️ Og om den begynner å bli godt voksen, har den jo ikke ett så voldsomt aktivitetsbehov? Jeg har selv en hund av aktiv rase, han er gammel nå, og er fornøyd med å få være litt ute å rusle, en tur eller to om dagen. Ellers er han fornøyd om han får være sammen med meg og barnet, være med på bilturer, tigge ved bordet, få godbiter osv. Han er en lykkelig gammel herre☺️ Anonymkode: 9d552...67e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #46 Skrevet 15. august 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du omplasserte barnet? Anonymkode: 77db5...0c8 Hva er trådens overskrift tro🤔🤔🤔 Anonymkode: 4ed3a...1d2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #47 Skrevet 15. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det virker som hunden din er fornøyd jeg☺️ Og om den begynner å bli godt voksen, har den jo ikke ett så voldsomt aktivitetsbehov? Jeg har selv en hund av aktiv rase, han er gammel nå, og er fornøyd med å få være litt ute å rusle, en tur eller to om dagen. Ellers er han fornøyd om han får være sammen med meg og barnet, være med på bilturer, tigge ved bordet, få godbiter osv. Han er en lykkelig gammel herre☺️ Anonymkode: 9d552...67e Så hyggelig svar fra deg! Har for lengst sett meg lei på kommentarene «regner med det er full fart på henne hele døgnet» eller «dere får vel kjørt dere skikkelig». For mange har det inntrykket; folk som har Border Collie (eller andre aktive raser) løper ræva av seg for å holde hunden i aktivitet. Å henge seg opp i å skulle trimme hunden hele døgnet vil bare ha motsatt effekt, nemlig en overstimulert hund.. Man merker om hunden er misfornøyd og i underskudd på stimuli. Jeg pleier alltid å svare at hun krever ikke mer enn en annen rase fordi at hun lærer så raskt og lydigheten går som en lek ☺️ Vår tispe er 1 år (ingen gammel dame altså) og ble «som ny» etter første løpetid. Alle valpestrekene forsvant! Det hørtes veldig ut som vår forrige Border Collie. Hun ble 14 år. Hun døde som ei lykkelig, gammel dame. Daffet litt rundt, gikk turer i rolig tempo, men å leke gjorde hun til siste dag. Døde dessverre av akutt hjertesvikt når vi fikk årets første hetebølge 😔 Anonymkode: a2433...55a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #48 Skrevet 15. august 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker hund som gjeterhund på gården og trenger å ha hunder som fungerer til den jobben, og jeg har ganske mange hunder. Jeg har rett og slett ikke tid til hunder som ikke fungerer til det jeg trenger dem til, og det blir ikke et optimalt hundeliv heller, om de skal være hos meg bare av prinsipp. Noen har og fått nye hjem fordi de ikke passer inn i flokken. Eldre hunder, eller hunder som av skade som ikke kan yte det de kunne, får være fordi de passer inn uansett og får litt andre oppgaver. Om de nå ikke kan løpe på fjellet mer så er de gjerne helt topp å ha til å jobbe i fjøsen med den erfaringen de sitter på f.eks. eller de nyter pensjonisttilværelsen på sofaen og oppdrar unghunder. Jeg overtar og hunder fra andre som ikke passer inn hos dem og mange av dem har fungert supert hos meg. Jeg finner nye hjem til dem og alle har fått det flott. Passer det ikke, eller noe skjer der de er - er de alltid velkommen tilbake til meg. Jeg er glade i dem, og derfor forsøker jeg å la dem ha et best mulig liv utfra sine forutsetninger. Jeg tror ikke jeg er den eneste som kan tilby dem et topp liv. Anonymkode: 2c8be...c26 Typisk eksempel på hvordan mennesket bruker dyr som bruk og kast 🤬 Anonymkode: 19226...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #49 Skrevet 15. august 2019 2 hours ago, Brunhilde said: Hvordan skal man vite om man elsker hunden før man får den? ....Et slikt spørsmål du er alt om hva jeg prater om. Forkastelig! Anonymkode: eb391...f54
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #50 Skrevet 15. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hyggelig svar fra deg! Har for lengst sett meg lei på kommentarene «regner med det er full fart på henne hele døgnet» eller «dere får vel kjørt dere skikkelig». For mange har det inntrykket; folk som har Border Collie (eller andre aktive raser) løper ræva av seg for å holde hunden i aktivitet. Å henge seg opp i å skulle trimme hunden hele døgnet vil bare ha motsatt effekt, nemlig en overstimulert hund.. Man merker om hunden er misfornøyd og i underskudd på stimuli. Jeg pleier alltid å svare at hun krever ikke mer enn en annen rase fordi at hun lærer så raskt og lydigheten går som en lek ☺️ Vår tispe er 1 år (ingen gammel dame altså) og ble «som ny» etter første løpetid. Alle valpestrekene forsvant! Det hørtes veldig ut som vår forrige Border Collie. Hun ble 14 år. Hun døde som ei lykkelig, gammel dame. Daffet litt rundt, gikk turer i rolig tempo, men å leke gjorde hun til siste dag. Døde dessverre av akutt hjertesvikt når vi fikk årets første hetebølge 😔 Anonymkode: a2433...55a Trist å høre om gamlehunden🙁 Jeg tror det blir litt hva man legge opp til fra de er valp. Jeg har aldri drevet med full fres av noe slag. Hunden har fått vanlige turer, noen dager korte, andre dager lange. Men han har alltid vært med meg, i bilen, litt på jobb, litt alene, alltid vært en del av familien, og han har alltid vært fornøyd. Jeg har også fått høre alt det der🙄 ble litt lei🤭 min er blanding av trekkhund/jakthund. Jeg tror ikke jeg ville omplassert om jeg var deg, heller ventet litt å sett det ann, kanskje hun vil være fortsatt fornøyd med det du gir henne? ❤️ Anonymkode: 9d552...67e
Gjest Kendall Skrevet 15. august 2019 #51 Skrevet 15. august 2019 Foreldrene mine ga bort hunden da jeg var liten fordi jeg hadde allergi mot hunder 😛
Thjelp Skrevet 15. august 2019 #52 Skrevet 15. august 2019 Vi har tatt imot en omplassert hund da det oppdaget at den ble grovt mishandlet som valp, og han ble en lykkelig gammel herre på 14 år. Viktig å tenke på at hunder som blir omplassert kan ha det forferdelig hjemme. Ellers måtte vi omplassere en da den ute av det blå bet søsteren min i fjeset, helt uprovosert og helt uforventet. Hunden ble omplassert og levde et langt og lykkelig liv med et eldre ektepar.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #53 Skrevet 15. august 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trist å høre om gamlehunden🙁 Jeg tror det blir litt hva man legge opp til fra de er valp. Jeg har aldri drevet med full fres av noe slag. Hunden har fått vanlige turer, noen dager korte, andre dager lange. Men han har alltid vært med meg, i bilen, litt på jobb, litt alene, alltid vært en del av familien, og han har alltid vært fornøyd. Jeg har også fått høre alt det der🙄 ble litt lei🤭 min er blanding av trekkhund/jakthund. Jeg tror ikke jeg ville omplassert om jeg var deg, heller ventet litt å sett det ann, kanskje hun vil være fortsatt fornøyd med det du gir henne? ❤️ Anonymkode: 9d552...67e Vi/jeg har aldri tenkt tanken på omplassering. Jeg er forresten TS som spurte om årsakene til at folk omplasserer hundene sine ☺️ Vet ikke om du misforstod noe jeg skrev tidligere, men var en kommentar lengre opp som påpekte at 1-2 turer daglig på min rase var alt for lite. Noe jeg deretter responderte på ☺️ Jeg hadde heller lett etter avlastning eller turkompis før omplassering (muligens skaffet nanny til hunden også, haha) hvis hunden trengte mer enn vi klarte å gi, men hunden er fornøyd ☺️ Men omplassering; nei. TS Anonymkode: a2433...55a
Brunhilde Skrevet 16. august 2019 #54 Skrevet 16. august 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: ....Et slikt spørsmål du er alt om hva jeg prater om. Forkastelig! Anonymkode: eb391...f54 Jeg er helt enig, måten du svarer på i denne tråden er forkastelig og lite fruktbar! Jeg spurte deg om hvordan man kunne vite at man ville elske noe(n) man ikke har møtt, og du svarer slik. Har du varig svekkede sjelsevner siden du er så konsekvent ufin? 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #55 Skrevet 16. august 2019 Det er mange gyldige grunner til å omplassere en hund. Spesielt da med tanke på sykdom. Den rår ingen over. Men jeg tror hovedvekten av de som omplasserer er kun ansvarsfraskrivelse... De gidder ikke mer. Men jeg synes ofte det å skaffe seg hund er dårlig planlagt og lite gjennomtenkt. Man må da vite om man ønsker seg barn de nærmeste årene? Man må da vite om man skal videre på skole, eller er i ferd med å få seg ny jobb? Eller ser for seg å flytte.. Allergier kan man sjekke ut på både barn og voksne før man skaffer seg en hund. Skilsmisse? Det er da mange enslige som har hund. Her i huset har vi klar avtale på at hunden er min, og ved et eventuelt samlivsbrudd, skal jeg ha hunden med meg. Det er jo slik man avtaler på forhånd, er det ikke? Man må jo ta høyde for at en av partene i forholdet skal ha hovedansvar? Eller at man skal ha delt "foreldrerett" til hunden også etter et samlivsbrudd. Det er da ingen som går fra hverandre som ikke vil ta ansvar for barna sine, og gir dem vekk?? Hvorfor er dette så mye lettere med en hund? Hunden har aldri bedt om å komme til deg. Du har valgt den! Det er et stort ansvar og en mye jobb å være hundeeier. Det å skaffe seg hund MÅ være like gjennomtenkt og ønsket som å skaffe seg barn i mine øyne. Man må vite at man tar ansvar for et liv i forhåpentligvis 12-15 år fremover, og at hunden skal i disse årene følges opp med kjærlighet, oppmerksomhet, sunn mat, dyrlegebesøk, og god mosjon, ++ Uff, man kan miste troen på mennesker generelt når man leser alle annonsene på finn.no om hunder som er "til overs". Hjertet brister litt for hvert bilde av en søt hund som ingen har lyst til å ha mer. Aldri, ALDRI, kunne jeg sviktet hunden min slik ❤️ Anonymkode: 60d12...154 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #56 Skrevet 16. august 2019 Vi har omplassert en valp en gang da jeg ble alvorlig syk under svangerskapet. Ingen rundt oss ville eller kunne ta ansvsr for en valp. Noen år senere var vi klar igjen, men fikk etter ett år tilbud om jobb i utlandet med noe spesielt. En drøm ble oppfylt. Hunden flyttet til en annen familie der han fikk det helt supert- familien er veldig lik oss. Nå har vi en omplasseringshund, skal ikke flytte utenlands igjen, og ingen flere graviditeter! Livet endrer seg! Anonymkode: 6dd61...009
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #57 Skrevet 16. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange gyldige grunner til å omplassere en hund. Spesielt da med tanke på sykdom. Den rår ingen over. Men jeg tror hovedvekten av de som omplasserer er kun ansvarsfraskrivelse... De gidder ikke mer. Men jeg synes ofte det å skaffe seg hund er dårlig planlagt og lite gjennomtenkt. Man må da vite om man ønsker seg barn de nærmeste årene? Man må da vite om man skal videre på skole, eller er i ferd med å få seg ny jobb? Eller ser for seg å flytte.. Allergier kan man sjekke ut på både barn og voksne før man skaffer seg en hund. Skilsmisse? Det er da mange enslige som har hund. Her i huset har vi klar avtale på at hunden er min, og ved et eventuelt samlivsbrudd, skal jeg ha hunden med meg. Det er jo slik man avtaler på forhånd, er det ikke? Man må jo ta høyde for at en av partene i forholdet skal ha hovedansvar? Eller at man skal ha delt "foreldrerett" til hunden også etter et samlivsbrudd. Det er da ingen som går fra hverandre som ikke vil ta ansvar for barna sine, og gir dem vekk?? Hvorfor er dette så mye lettere med en hund? Hunden har aldri bedt om å komme til deg. Du har valgt den! Det er et stort ansvar og en mye jobb å være hundeeier. Det å skaffe seg hund MÅ være like gjennomtenkt og ønsket som å skaffe seg barn i mine øyne. Man må vite at man tar ansvar for et liv i forhåpentligvis 12-15 år fremover, og at hunden skal i disse årene følges opp med kjærlighet, oppmerksomhet, sunn mat, dyrlegebesøk, og god mosjon, ++ Uff, man kan miste troen på mennesker generelt når man leser alle annonsene på finn.no om hunder som er "til overs". Hjertet brister litt for hvert bilde av en søt hund som ingen har lyst til å ha mer. Aldri, ALDRI, kunne jeg sviktet hunden min slik ❤️ Anonymkode: 60d12...154 Man kan planlegge å få barn og ha hund. Men man kan ikke planlegge det at en eventuellt blir alvorlig syk eller at bsrnet man får er alvorlig syk. Livet kan for norn bli veldig uforutsigbart. Drt jeg stusser på er at det er veldig mye allergi ute å går og at noen til og med vil ha anledning til å besøke/passe hunden som de ønsker å omplassere selv om allergi er grunnen. What? Anonymkode: 6dd61...009
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #58 Skrevet 16. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange gyldige grunner til å omplassere en hund. Spesielt da med tanke på sykdom. Den rår ingen over. Men jeg tror hovedvekten av de som omplasserer er kun ansvarsfraskrivelse... De gidder ikke mer. Men jeg synes ofte det å skaffe seg hund er dårlig planlagt og lite gjennomtenkt. Man må da vite om man ønsker seg barn de nærmeste årene? Man må da vite om man skal videre på skole, eller er i ferd med å få seg ny jobb? Eller ser for seg å flytte.. Allergier kan man sjekke ut på både barn og voksne før man skaffer seg en hund. Skilsmisse? Det er da mange enslige som har hund. Her i huset har vi klar avtale på at hunden er min, og ved et eventuelt samlivsbrudd, skal jeg ha hunden med meg. Det er jo slik man avtaler på forhånd, er det ikke? Man må jo ta høyde for at en av partene i forholdet skal ha hovedansvar? Eller at man skal ha delt "foreldrerett" til hunden også etter et samlivsbrudd. Det er da ingen som går fra hverandre som ikke vil ta ansvar for barna sine, og gir dem vekk?? Hvorfor er dette så mye lettere med en hund? Hunden har aldri bedt om å komme til deg. Du har valgt den! Det er et stort ansvar og en mye jobb å være hundeeier. Det å skaffe seg hund MÅ være like gjennomtenkt og ønsket som å skaffe seg barn i mine øyne. Man må vite at man tar ansvar for et liv i forhåpentligvis 12-15 år fremover, og at hunden skal i disse årene følges opp med kjærlighet, oppmerksomhet, sunn mat, dyrlegebesøk, og god mosjon, ++ Uff, man kan miste troen på mennesker generelt når man leser alle annonsene på finn.no om hunder som er "til overs". Hjertet brister litt for hvert bilde av en søt hund som ingen har lyst til å ha mer. Aldri, ALDRI, kunne jeg sviktet hunden min slik ❤️ Anonymkode: 60d12...154 Du kan ikke sammenligne barn og hunder. Et barn tenker, vurderer og har evnen til å tenke både i fortid og nåtid og fremtid. En hund lever mest i øyeblikket. Barn setter ord på ting og krever mye mer enn en hund mentalt. Det er det som er en av de store forskjellene på dyr og mennesker; sistnevnte krever mer av en, og de elsker veldig sjeldent betingelsesløst som en hund gjør. Eller "elsker" blir også feil ord. Det er ikke noe et dyr føler, de er avhengige av deg fordi du dekker dens behov. Thats it. Av overnevnte grunner er det derfor også mye lettere å omplassere en hund. Og har den ikke fått dekket alle behov, så enda lettere blir det hvis den får det hos nye eiere.
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #59 Skrevet 16. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan planlegge å få barn og ha hund. Men man kan ikke planlegge det at en eventuellt blir alvorlig syk eller at bsrnet man får er alvorlig syk. Livet kan for norn bli veldig uforutsigbart. Drt jeg stusser på er at det er veldig mye allergi ute å går og at noen til og med vil ha anledning til å besøke/passe hunden som de ønsker å omplassere selv om allergi er grunnen. What? Anonymkode: 6dd61...009 De tør vel ikke være ærlige? Blir jo fort fordømt.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #60 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har omplassert en valp en gang da jeg ble alvorlig syk under svangerskapet. Ingen rundt oss ville eller kunne ta ansvsr for en valp. Noen år senere var vi klar igjen, men fikk etter ett år tilbud om jobb i utlandet med noe spesielt. En drøm ble oppfylt. Hunden flyttet til en annen familie der han fikk det helt supert- familien er veldig lik oss. Nå har vi en omplasseringshund, skal ikke flytte utenlands igjen, og ingen flere graviditeter! Livet endrer seg! Anonymkode: 6dd61...009 Klar helt til noe annet dukket opp 🙄 Anonymkode: 19226...4d4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå