Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skriver til en D, noe C.

Akademisk skriving er vanskelig for meg, det blir oppramsing av teorier og lite selvstendig. Rettskriving må også bedre seg, skiver egentlig muntlig språk.

Nå har jeg 1 år på å forbedre meg før videre studier, jeg må forstå akademisk skriving.

Noen tips?

Anonymkode: a24a1...4e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les masteroppgaver og artikler innen ditt felt. Men masteroppgaver er egentlig best, da ser du hva som skal til for å få godkjent. På skolen/biblioteket har de kurs i kildehenvisning/endnote. Du kan også spørre om hjelp på biblioteket utenom. Er også lurt å teame seg opp med en studiekamerat og at dere leser gjennom hverandres oppgaver og kommenterer.  Du vil jo også få tips fra veileder  

• Liker 2
Skrevet

Les masse - og skriv selv! 

Anonymkode: 60f84...422

• Liker 2
Skrevet

Hva studerer du?

Anonymkode: 4bafb...65f

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Les masteroppgaver og artikler innen ditt felt. Men masteroppgaver er egentlig best, da ser du hva som skal til for å få godkjent. På skolen/biblioteket har de kurs i kildehenvisning/endnote. Du kan også spørre om hjelp på biblioteket utenom. Er også lurt å teame seg opp med en studiekamerat og at dere leser gjennom hverandres oppgaver og kommenterer.  Du vil jo også få tips fra veileder  

Takk for svar, blir bacelor. har en b grad fra før, fikk en D.

Må forstå sammenhengen, har dykalkuli, tror derfor jeg må ha det inn med t-ske, er logisk tenkning.

Skrevet

Tusen takk til alle som svarer.:lillesky2:

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva studerer du?

Anonymkode: 4bafb...65f

sosionom

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, blir bacelor. har en b grad fra før, fikk en D.

Må forstå sammenhengen, har dykalkuli, tror derfor jeg må ha det inn med t-ske, er logisk tenkning.

Du trenger vel ikke så mye matematikk for å skrive en sosionomoppgave? Bare les masse, begynn gjerne allerede nå og jobbe med oppgaven. Det går nok helt fint. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du trenger vel ikke så mye matematikk for å skrive en sosionomoppgave? Bare les masse, begynn gjerne allerede nå og jobbe med oppgaven. Det går nok helt fint. 

Takk, finner jeg b oppgaver på b sys? andre steder?

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, finner jeg b oppgaver på b sys? andre steder?

Du får ikke vite karakteren på oppgavene. Men bare les flere så ser du hvilke som er bra og ikke. Jeg husker ikke hva portalen heter, det er sikkert forskjell fra skole til skole. 

Vet ikke om bacheloroppgaver blir offentliggjort heller. Men masteroppgaver blir ihvertfall det. Du får mye tips av å lese dem. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du får ikke vite karakteren på oppgavene. Men bare les flere så ser du hvilke som er bra og ikke. Jeg husker ikke hva portalen heter, det er sikkert forskjell fra skole til skole. 

Vet ikke om bacheloroppgaver blir offentliggjort heller. Men masteroppgaver blir ihvertfall det. Du får mye tips av å lese dem. 

Ok, skal lese i ett år, he he :):):)

:lillesky2:

Skrevet

Vi har lært at akademisk skriving også handler om å ha et kort og konsist språk. 

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ganske mye på nett, bl.a. sokogskriv.no.

Veldig enkelt forklart er oppskriften: Innledning (si hva du skal gjøre i denne oppgaven), hoveddel med flere kapitler (gjør det du har sagt du skal gjøre) der hvert av dem avsluttes med en "oppsummering light" og avslutning (oppsummering der du viser at du faktisk gjorde det du sa du skulle gjøre).

Vær obs på gjentakelser og hold deg til saken. Ikke ta med noe som strengt tatt ikke har noe med oppgaven å gjøre, selv om det er aldri så spennende. 

Les tidligere oppgaver som ligger på nett, der vil du sannsynligvis få en pekepinn på hvordan ting bør gjøres/ikke gjøres. 

Anonymkode: da616...e98

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, The Kitten skrev:

Vi har lært at akademisk skriving også handler om å ha et kort og konsist språk. 

der utfordringen min ligger, er vant til å skrive muntlig, for foreldre, via jobb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ganske mye på nett, bl.a. sokogskriv.no.

Veldig enkelt forklart er oppskriften: Innledning (si hva du skal gjøre i denne oppgaven), hoveddel med flere kapitler (gjør det du har sagt du skal gjøre) der hvert av dem avsluttes med en "oppsummering light" og avslutning (oppsummering der du viser at du faktisk gjorde det du sa du skulle gjøre).

Vær obs på gjentakelser og hold deg til saken. Ikke ta med noe som strengt tatt ikke har noe med oppgaven å gjøre, selv om det er aldri så spennende. 

Les tidligere oppgaver som ligger på nett, der vil du sannsynligvis få en pekepinn på hvordan ting bør gjøres/ikke gjøres. 

ja, men det er hvodan jeg fletter inn teorien

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

der utfordringen min ligger, er vant til å skrive muntlig, for foreldre, via jobb

Da kan du begynne med denne tråden: Skriv fulle setninger, uten stavefeil eller dårlig grammatikk, stor bokstav først i setningen... Dette er bare slurv fra din side. Det handler ikke om akademisk skriving, det handler om å skrive skikkelig norsk. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg siterer kunne f.eks vært forkortet til «Det er utfordringen. Skriver vanligvis muntlig for foreldre, via jobb.» Jeg kuttet 4 ord.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du begynne med denne tråden: Skriv fulle setninger, uten stavefeil eller dårlig grammatikk, stor bokstav først i setningen... Dette er bare slurv fra din side. Det handler ikke om akademisk skriving, det handler om å skrive skikkelig norsk. 

Enig, men tastaturet på pc er elendig, må kjøpe ny pc. 

Skrevet
7 minutter siden, The Kitten skrev:

Det jeg siterer kunne f.eks vært forkortet til «Det er utfordringen. Skriver vanligvis muntlig for foreldre, via jobb.» Jeg kuttet 4 ord.

Dette jeg skal øve meg på, har 1 år på meg, setter pris på all tibakemelding, det skal sies at jeg skriver fra et noe ødelagt tastatur, fikk jobbtilbud i dag da, så jeg er hvertfall innenfor.

Takker for alle svar-

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, men det er hvodan jeg fletter inn teorien

Nå har jeg erfaring fra et helt annet fagfelt enn det du har, men saken er vel uansett at det er forskjell på å ramse opp teorier og å vise at du kjenner til teori ved å bruke det. 

Veldig forenklet forslag (jeg vet ikke hva en potensiell problemstilling vil være for deg, men jeg prøver her, poenget er uansett hvordan du fletter inn teori): Du har fått en bekymringsmelding om en aleneforelder. De første undersøkelsene viser at det er grunn til å gripe inn. Din problemstilling: Hva kan gjøres for å hjelpe denne forelderen til å kunne ta seg av barnet? Og her kommer du med teorien: Olsen lanserer i Foreldreboka (213:2001) teorien om blablabla. Denne teorien var lenge vanlig å bruke, men i 2011 kom resultatet av undersøkelse XXX, som viste at denne teorien førte til dittogdatt, altså er denne teorien ikke aktuell. Hansen foreslår i Barneboka (210:2005) teorien om blablabla1. Statistikken viser (Statistikkboka 56:2015) viser at det er en suksessrate på 80 % i tilfellene denne teorien har blitt brukt i. (Kanskje finner du også et konkret eksempel på en sak der denne teorien har vært svært vellykket.)  Ergo vil du foreslå at blablabla1 er en god løsning på problemstillingen. 

Det er viktig å vise at du kan være kritisk. dvs. ikke godta alt du leser som god fisk, og som sagt: Bruk teorien aktivt, ikke bare rams opp. 

Håper at du ser hva jeg mener, selv om jeg som sagt har null kjennskap til sosionom-utdanningen, men jeg har altså fått gode resultater på oppgaveskrivingen i mitt fag. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...