Gå til innhold

Redd monsteraene mine:(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva jeg gjør feil med mine stakkars Monsteraplanter? Jeg arvet en stor Monstera som trivdes fint her i starten. Nå har den fått både gule blader og noen blader har også mørke flekker. Få nye skudd. Overvanning? Sykdom? Vanner den en gang i uken. Står innerst i stuen med ok lys. Den står i en enorm potte så jeg lurer nesten på om den har for mye jord? Trodde jeg var smart når jeg satt den i en slags selvvanninngspotte som har et "vanntermometer". Tok en avlegger som også trivdes max i noen mnd. Nå har avleggeren også fått gule blader og ser ut til å visne 😪

Jeg vil ikke miste plantene mine, brukt så mye tid på dem. 

Anonymkode: 619da...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som de får for mye vann. La de tørke godt for hver gang du vanner og se om det hjelper. 

Anonymkode: c2908...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som de får for mye vann. La de tørke godt for hver gang du vanner og se om det hjelper. 

Anonymkode: c2908...5cb

Takk for svar. Den store pottet jeg om til en gigapotte da jeg fikk den-  bør jeg potte den om i en mindre potte? Har en følelse av at røttene kanskje er i ferd med å råtne pga den store potten. Glemte å legge lecakuler nederst så det er kun lecakuler i midten av jorden, vet ikke om det hjelper særlig..

Anonymkode: 619da...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mynlen skrev:

Gule blader kan bety for lite næring. Gjødsler du? Bytter jord?

Har nok gjødslet de for lite. Takk for tipset, skal gjødsle de med en gang. Jord byttet jeg for 3 mnd siden. 

Anonymkode: 619da...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planten har nok fått litt for stor potte i forhold til den forrige. Da når ikke røttene ut til alle kriker og kroker i jorda i den nye potten, og når den jorda er våt, surner den. Det gjør at planten mistrives.

Du kan beholde den store potta, men vann veldig forsiktig til å begynne med, sånn at bare "den gamle rotklumpen" blir våt. Altså vann jorda med vannkanna ovenfra inntil røttene har vokst en god del.

Jeg har gjort samme tabbe med en annen stor bladplante en gang, og den kom seg fint da jeg ble forsiktig med vanningen.

Anonymkode: 473fb...7cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Den store pottet jeg om til en gigapotte da jeg fikk den-  bør jeg potte den om i en mindre potte? Har en følelse av at røttene kanskje er i ferd med å råtne pga den store potten. Glemte å legge lecakuler nederst så det er kun lecakuler i midten av jorden, vet ikke om det hjelper særlig..

Anonymkode: 619da...59d

Det er bare bra om den har stor potte, men er jorden evig våt av for mye vann, blir jorden sur og oksygenfattig. Røttene "kveles" og planten får typisk gule blad. Så minsk inn kraftig på vanningen. Heller litt for lite, enn litt for mye. Langt flere potteplanter dør av overvanning enn av tørke, faktisk 🙂

Før du vanner, stikk fingeren dypt ned i jorda og kjenn godt etter. Er den våt eller fuktig? Ikke vann. La den tørke mer mellom hver vanning.

Ser du nevner selvvanningspotte lenger oppe. Kan det ha skjedd noe feil der, og medført at planten står med røtter og nederste del av jorden konstant i vann? Så den råtner nedenfra? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule blader kan tyde på lite næring, men enig i at førstepri er å ikke vanne. Mine kan godt gå både en og to uker uten vann. La den tørke godt i minst en uke før du gir den vann med (litt) plantenæring.

Anonymkode: 2d220...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på så de ikke står i direkte sollys for mye heller. Da kan de brenne seg. Min monkey mask ble gul/brun og bladene visnet på en måte når den sto for mye i solen 

Anonymkode: ac1ae...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Det er bare bra om den har stor potte, men er jorden evig våt av for mye vann, blir jorden sur og oksygenfattig. Røttene "kveles" og planten får typisk gule blad. Så minsk inn kraftig på vanningen. Heller litt for lite, enn litt for mye. Langt flere potteplanter dør av overvanning enn av tørke, faktisk 🙂

Før du vanner, stikk fingeren dypt ned i jorda og kjenn godt etter. Er den våt eller fuktig? Ikke vann. La den tørke mer mellom hver vanning.

Ser du nevner selvvanningspotte lenger oppe. Kan det ha skjedd noe feil der, og medført at planten står med røtter og nederste del av jorden konstant i vann? Så den råtner nedenfra? 

Det er det jeg mistenker. Jeg har tenkt at siden potten er så stor og det er såpass mye jord så har jeg måttet fylle på ekstra mye vann. Og der er nok hovedproblemet, røttene holder på å råtne.. Jeg skal ompotte den i ny jord i en mindre potte så fort som mulig. Takk for alle svar! Den store monsteraen er over 15 år gammel og det hadde vært så trist om den døde nå 😟

Anonymkode: 619da...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...