Gå til innhold

Tema til bachelor oppgave i sykepleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Etter jul skal jeg skirve bachelor oppgave i sykepleie og må snart sende inn ønsket tema til læreren min. Jeg har tenkt på noen tema, men ønsker innspill til andre interessante tema jeg skal skrive om. 

Tips? Hvilket tema skrev du om? 

Anonymkode: efd3a...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke tema er det du har tenkt på? Hva interesser du deg for? Lettere å svare da.

Anonymkode: 595e6...890

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev om palliasjon med fokus på pårørendes rolle. Husker ikke helt problemstillingen i farta, men var noe med hvordan sykepleier kan ivareta pårørende til den døende pasienten og hvorfor dette også er en viktig del av jobben. Var spennende, men vanskelig tema :) 

Anonymkode: 2fed8...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev om palliasjon med fokus på pårørendes rolle. Husker ikke helt problemstillingen i farta, men var noe med hvordan sykepleier kan ivareta pårørende til den døende pasienten og hvorfor dette også er en viktig del av jobben. Var spennende, men vanskelig tema :) 

Anonymkode: 2fed8...add

Tqkk for tips, jeg skal også snart skrive bachelor! . Selv har jeg tenkt på noe med palliasjon (enten noe med pasienten selv dekker pårørende), eldre og ernæring eller noe med decubitus. Veldig usikker

Endret av Smn1995
Virket som jeg var TS, noe jeg ikke er
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg noe annet enn palliasjon og sår i alle fall, det skriver «alle» om. 

Hvilke type avdelinger har du vært i praksis? Enklere hvis du kan hente erfaringer fra et sted.

Anonymkode: 049c4...6c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Velg noe annet enn palliasjon og sår i alle fall, det skriver «alle» om. 

Hvilke type avdelinger har du vært i praksis? Enklere hvis du kan hente erfaringer fra et sted.

Dette var ikke ment til deg som skrev om palliasjon over! Viktig tema med pårørendes rolle. Generelt er det ofte for dårlig samarbeid med pårørende, så det er absolutt lurt å skrive om. Det er vel en del snakk om pårørendestrategi osv. nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør skrive om noe som interesserer deg, som du har erfaring med eller kan relatere til, det gjør det mye lettere. 

Og så bør du skrive om et smalt tema, eller definere klare og tydelige grenser innenfor et større tema, og holde fokuset på det hele tiden. Ellers så er det fort gjort å skrive seg bort og miste tråden. 

Jeg skrev om trivsel på sykehjem, og startet med å avgrense med hva slags type avdeling, hvilken pasientgruppe, hva er definisjonen på trivsel. Alle aspekter som skulle inn i oppgaven definerte jeg og avgrenset innledningsvis så jeg skulle unngå å ende opp med å skrive meg bort. 

Anonymkode: 4c45d...365

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sepsis (og hvordan dette kan oppdages raskere på innlagte pasienter ) 

- HLR minus avklaring på demente, langvarige syke uten bedring osv) 

Anonymkode: 96566...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusomsorg feks

Men som andre sier, finn ett tema som inntr deg. Det gjør det morsommere og lettere.

Anonymkode: f3862...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse av oppgaver rundt på nettet! Bare søk på gamle oppgaver på skolen din så får du masse tips. Pass på så du ikke kopierer for mye bare, da blir det plagiat. Virkelig, hør på de andre - skriv om noe du interesserer deg for, da går det mye bedre. Er det noe innen somatikken eller psykiatrien som interesserer deg mest? Personlig skrev jeg om selvskading.

Anonymkode: f5127...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør skrive om noe som interesserer deg og som du har vært borti, eks i praksis. Da blir det mye lettere for deg og du kan komme med eksempler på hva du selv har opplevd. 

Enig med at "alle" tar palliasjon. Jeg tror jeg har hørt de aller fleste variantene av det. Omtrent 1 av 3 av studentene hos oss skal skrive om palliasjon. Da jeg var student så skrev nok nærmere halvparten om palliasjon i en aller annen variant, jeg overdriver ikke engang.

Jeg skrev om kroniske smerter. Jeg skrev da om chrons pasienter. Jeg hadde nemlig vært på gastro i praksis. ;) Det er også greit å sjekke hvor mye fagstoff som finnes om temaet du tenker på. Om det er et veldig smalt felt med lite fagstoff så blir det vanskelig.

Anonymkode: b6379...667

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skrive om noe som sykepleiere generelt kan svært lite om (min erfaring), nemlig dysfagi. Dette er noe svært mange eldre pasienter har, både på sykehjem og sykehus, spesielt slagpasienter. Et stort, men viktig felt hvor sykepleiere er svært viktige. 

Anonymkode: f2fc5...6a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...