Gå til innhold

Motorvei, hjelp..


Anbefalte innlegg

Gjest Skogholt
Skrevet
1 minutt siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Ikke lest hele tråden.

Er du i tvil, gå alltid for det trygge, -altså gå bak ¨problemet¨.

Timing er jo ¨halve greia¨ vdr. trafikk. Neste gang holder du igjen i aks. feltet, kanskje til og med bremser litt, så du finner ¨luka de¨.

Se etter luke så tidlig som mulig, -og juster fart, -BRUK Gassen, når du trenger.

a.

Tusen takk for et ordentlig svar. Jeg var redd (ironisk nok) for stryk for å kjøre for langsomt inn. Uff. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Skogholt skrev:

Tusen takk for et ordentlig svar. Jeg var redd (ironisk nok) for stryk for å kjøre for langsomt inn. Uff. 

Bilkjøring \ Trafikk er komplekst, -mye som skjer, hele tiden... Nå har du prøvd oppkjøring, -kjempefordel neste gang :tommelopp:

Den som gir seg har tapt, -bare stå på. Ønsker deg lykke til. ...

Snart er dette deg ... :reise:

a.

  • Liker 2
Gjest Skogholt
Skrevet
16 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

DU har tydligvis IKKE lest boka med hvordan du kjørte inn på motorveien, du sa det selv i tråden når du skrev, så igjen du lager unnskyldninger og bortforklarer deg på at du egentlig viste hva du gjorde men du gjorde ikke det..

Les boka og slutt og gjøre alt på teoritentamen appen for og så tru at du kan alt.

Om du ikke klarer og se veien når du kjører på et akselerasjonsfelt, så må du ta til forhold at du må bremse eller slakke litt ned FØR Du kjører inn, noe du ikke gjorde før du lå i 105 km på akselerasjonsfeltet. 

Slutt og motsi deg selv og heller gjør det du skal gjøre

Har du selv hatt oppkjøring? Hvis ikke, hvordan vet du at en feilberegning pga nerver ikke kan hende deg selv? Prøver du å berolige deg selv før oppkjøring ved å si til deg selv at teori er alt? Jeg fikk 1 feil på teorien (om tauing av bil uten skilter). Jeg har kjørt lenge. Jeg spør om råd fordi jeg ble satt ut av at det så ut til at det var klart, jeg aksellererte opp og så gjorde traileren det samme ( i mine øyne). Ja, jeg burde ligget bak og jeg skal deff øve mer! Lykke til med lappen til deg. Og øv litt på mellom-mennesklig kommunikasjon også, du er snart 30, tross alt.

Gjest Skogholt
Skrevet
3 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Bilkjøring \ Trafikk er komplekst, -mye som skjer, hele tiden... Nå har du prøvd oppkjøring, -kjempefordel neste gang :tommelopp:

Den som gir seg har tapt, -bare stå på. Ønsker deg lykke til. ...

Snart er dette deg ... :reise:

a.

Takk, la oss håpe det ;) 

Skrevet

Wow, her var det mange som tydelig har stått opp på feil ben idag. Ts har spurt om råd hvordan best gjøre det, fordi det ene rådet hun har fått mest, nemlig å kjapt akselere opp lagde en potensielt farlig situasjon. Slapp av folk! Ting er ikke bare galt her i verden 

Anonymkode: 61f29...f72

  • Liker 4
Gjest Skogholt
Skrevet

TAKK FOR INNSPILL; JEG TROR JEG FIKK DET JEG TRENGTE! 

Logger av...

🖖

Skrevet
2 minutter siden, Skogholt skrev:

Har du selv hatt oppkjøring? Hvis ikke, hvordan vet du at en feilberegning pga nerver ikke kan hende deg selv? Prøver du å berolige deg selv før oppkjøring ved å si til deg selv at teori er alt? Jeg fikk 1 feil på teorien (om tauing av bil uten skilter). Jeg har kjørt lenge. Jeg spør om råd fordi jeg ble satt ut av at det så ut til at det var klart, jeg aksellererte opp og så gjorde traileren det samme ( i mine øyne). Ja, jeg burde ligget bak og jeg skal deff øve mer! Lykke til med lappen til deg. Og øv litt på mellom-mennesklig kommunikasjon også, du er snart 30, tross alt.

Har du så mye nerver at du blir handlinglammet, igjen, da har du ikke noe i trafikken å gjøre. 

Hvordan ville situasjonen du beskriver i hi vært, dersom du ikke hadde hatt sensor med deg i bilen og på bremsepedalen? 

Kan vi være enige om at du skapte en uhyggelig trafikkfarlig situasjon, der trailersjåføren lett  kunne blitt drapsmann fordi du ikke forstår eller takler situasjonen? Om det er manglende teorikunnskaper i praksis, nerver eller noe annet spiller ingen rolle. 

Ellers kan man jo lure på om situasjonen har akjedd i praksis? 

 

 

Anonymkode: e0292...072

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk reagerer på deg er fordi du kunne fått noen drept med hvordan du kjørte der og da... en bil er ikke et leketøy der du kan resapwne og få et nytt liv.. kan du ikke passe på hva du gjør, og kan du ikke reglene nok for motorvei, så si ifra at du ikke er klar for og kjøre istedent for unnskyldninger

Anonymkode: f45fa...b70

Ta deg en bolle... alle gjør feil🙃

Anonymkode: b94c8...1d4

  • Liker 1
Skrevet

Kanskje jeg har hatt lappen for lenge og lært gamle regler. Kanskje det finnes flere regler.

Men jeg trodde at de på motorveien skulle delvis vike for dem som kommer på? Nettopp for å unngå det som skjedde her med ts, at man ikke kommer seg inn på motorveien 🤔 kanskje disse flette-regel-greiene ikke gjelder over alt 🤔

Ts, du burde hatt litt lavere fart når du kjørte på. Jo man skal opp i fart, noe av det grusomste jeg vet er de som ligger i 50 når man skal opp i 90, da jeg har en bil som trenger litt lengde på å komme opp i fart. 

Men er det er uoversiktlig påkjøring, da er det greit å ha en litt lavere hastighet. 

Anonymkode: 94805...3bc

  • Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta deg en bolle... alle gjør feil🙃

Anonymkode: b94c8...1d4

alle kan gjøre en feil.. Men den feilen hun gjorde kunne tatt livet av folk, det er greit med småe feiler, men når man kjører inn på motorvei så skal man faen med ha henda og hjernen fokusert... Samme med med oppkjøring, er man så nervøs at det går ut over fokus og bryter reglene, så har man IKKE noe på veien å gjøre. For man skal ha FULL fokus uansett hva faen man driver med

Skrevet
40 minutter siden, Skogholt said:

Har du selv hatt oppkjøring? Hvis ikke, hvordan vet du at en feilberegning pga nerver ikke kan hende deg selv? Prøver du å berolige deg selv før oppkjøring ved å si til deg selv at teori er alt? Jeg fikk 1 feil på teorien (om tauing av bil uten skilter). Jeg har kjørt lenge. Jeg spør om råd fordi jeg ble satt ut av at det så ut til at det var klart, jeg aksellererte opp og så gjorde traileren det samme ( i mine øyne). Ja, jeg burde ligget bak og jeg skal deff øve mer! Lykke til med lappen til deg. Og øv litt på mellom-mennesklig kommunikasjon også, du er snart 30, tross alt.

Nå har ikke teori prøven noe med oppkjøring å gjøre.. PÅ teoriprøven kan du få spørsmål som er mye lettere en andre spørsmål, jeg fikk 2 feil, det betyr ikke at jeg er verdensmester i kjøring heller.. Men nå har jeg øvelseskjørt i snart 11 år med faren min så jeg har nok vett og vite om jeg er klar for trafikken eller ike

Anonymkode: f45fa...b70

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Hadde oppkjøring igår og strøk fordi jeg hadde en kjip hendelse som gjorde meg dritredd og satte meg helt ut. 

Jeg ble sendt rett ut på E18, greit nok, kjørt der mange ganger før. Denne gangen kom jeg imidlertid fra et aksellerasjonsfelt som lå under høyden av motorveien, slik at det ble kjempevanskelig å se trafikken i feltet jeg skulle inn på. Jeg aksellererte opp i fart og ser en trailer i feltet jeg skal inn på. Da jeg er ved enden av aksellerasjonsfeltet er traileren helt på siden av meg, den har ikke bremset ned og den er så lang at det er ikke noe håp for meg å komme hverken hit eller dit. 

Alt gikk jo fort som det gjerne gjør, og jeg måtte bare bremse helt ned og stanse uten å svinge inn på motorveien (seff). Sensor bremset samtidig.

Spørsmålet er, hva skjedde egentlig? Jeg er sikker på at jeg lå i over 105 før slutten av påkjøringseltet for å legge meg foran traileren, men hvordan kan den da være på siden av meg? Hva skulle jeg gjort annerledes? Det var som en vegg av trailer som aldri tok slutt.

Fint med konstruktive innspill, jeg skal ikke kjøre opp igjen før jeg er MYE tryggere på motorvei!

Anonymkode: 9b6f9...366

Du må bare øve mer slik at sånne situasjoner løser seg på automatikk. Du skulle nok bare ha sakket farten og lagt deg bak lastebilen. Dersom bilen har god nok akselerasjon kunne du sikkert kommer deg foran også, men du måtte nok opp i en fart som jeg ikke ville anbefalt på en oppkjøring 😛 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke teori prøven noe med oppkjøring å gjøre.. PÅ teoriprøven kan du få spørsmål som er mye lettere en andre spørsmål, jeg fikk 2 feil, det betyr ikke at jeg er verdensmester i kjøring heller.. Men nå har jeg øvelseskjørt i snart 11 år med faren min så jeg har nok vett og vite om jeg er klar for trafikken eller ike

Anonymkode: f45fa...b70

Du har øvelseskjørt i 11 år?

Anonymkode: 79204...2e6

  • Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg har hatt lappen for lenge og lært gamle regler. Kanskje det finnes flere regler.

Men jeg trodde at de på motorveien skulle delvis vike for dem som kommer på? Nettopp for å unngå det som skjedde her med ts, at man ikke kommer seg inn på motorveien 🤔 kanskje disse flette-regel-greiene ikke gjelder over alt

Er ikke fletting på motorveien med mindre det er skilt for fletting. Å slippe inn noen er hyggelig gjort, men ikke alltid mulig, spesielt for tungtransport.

Er dessverre mange som tror at de på motorveien har plikt til å slippe inne de som kommer på, det skaper mange farlige situasjoner. Mange som også tror at andre trafikanter har vikeplikt når de selv blinker med retningslyset og skal bytte felt.

  • Liker 1
Skrevet

Lastebiler er sperret på max 90 km/t, så med mindre det var nedoverbakke kjørte den ikke fortere. Å legge seg inn rett foran en er ofte det siste man gjør, også. Du risikerer å ikke bli sett, i tillegg stopper de mye senere enn en personbil. 

Anonymkode: fc22b...19c

Skrevet
17 hours ago, Skogholt said:

Du har nok rett i alt dette. For å være ærlig var jeg bare så altfor nervøs at jeg ikke tenkte klart. Jeg hørte flere ganger før jeg tok oppkjøringen hvor viktig det var å kjøre opp i like høy fart som de andre trafikkantene på motorveien før man kjørte inn, at jeg ble redd for å sakke ned, noe som virker helt teit sikkert. Takk for innspill, jeg må bare kjøre mer rett og slett... Er ikke sur på sensor, jeg har 100% forståelse for utfallet :) 

Jeg vet hvordan du tenker. Du får beskjed om å gjøre sånn og sånn i en spesifikk situasjon, men plutselig skal du ikke gjøre det likevel. Man kan fort bli usikker da. Jeg har ikke tatt oppkjøring enda, men har gjort mye feil i øvelseskjøring! 

Det her var jo en situasjon du ikke har vært borti, så ikke rart du feilvurderte. Vet om andre som har strøket av lignende grunner. Jeg kjenner ei som strøk da en annen bilist brøt vikeplikten, og hun jeg kjenner måtte bråbremse. 

Anonymkode: fd103...628

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei som strøk da en annen bilist brøt vikeplikten, og hun jeg kjenner måtte bråbremse

Da lyver hun om hvorfor hun strøk. Man stryker nemlig ikke pga det der. 😉

  • Liker 2
Skrevet
På 15.8.2019 den 16.02, NBA skrev:

Da lyver hun om hvorfor hun strøk. Man stryker nemlig ikke pga det der. 😉

Jo, man kan stryke pga det. Regelen er at man aldri skal bråbremse. Du skal kjøre såpass aktsomt at dersom andre bryter vikeplikten så slipper du å bråbremse. Det er sikkert lenge siden du hadde oppkjøring selv. 

Anonymkode: 799c5...8d2

Skrevet
På 14.8.2019 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Hei! Hadde oppkjøring igår og strøk fordi jeg hadde en kjip hendelse som gjorde meg dritredd og satte meg helt ut. 

Jeg ble sendt rett ut på E18, greit nok, kjørt der mange ganger før. Denne gangen kom jeg imidlertid fra et aksellerasjonsfelt som lå under høyden av motorveien, slik at det ble kjempevanskelig å se trafikken i feltet jeg skulle inn på. Jeg aksellererte opp i fart og ser en trailer i feltet jeg skal inn på. Da jeg er ved enden av aksellerasjonsfeltet er traileren helt på siden av meg, den har ikke bremset ned og den er så lang at det er ikke noe håp for meg å komme hverken hit eller dit. 

Alt gikk jo fort som det gjerne gjør, og jeg måtte bare bremse helt ned og stanse uten å svinge inn på motorveien (seff). Sensor bremset samtidig.

Spørsmålet er, hva skjedde egentlig? Jeg er sikker på at jeg lå i over 105 før slutten av påkjøringseltet for å legge meg foran traileren, men hvordan kan den da være på siden av meg? Hva skulle jeg gjort annerledes? Det var som en vegg av trailer som aldri tok slutt.

Fint med konstruktive innspill, jeg skal ikke kjøre opp igjen før jeg er MYE tryggere på motorvei!

Anonymkode: 9b6f9...366

Du skal ikke akselerere såpass mye før du har sikt nok til å vurdere at du kan legge deg inn i fila ved siden av på den strekningen du har foran deg med fletting. Du skulle hatt en slik fart at når du la merke til traileren så hadde du tid til å la traileren komme først for så å legge deg bak den. 

Anonymkode: 799c5...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...