Gå til innhold

Motorvei, hjelp..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde oppkjøring igår og strøk fordi jeg hadde en kjip hendelse som gjorde meg dritredd og satte meg helt ut. 

Jeg ble sendt rett ut på E18, greit nok, kjørt der mange ganger før. Denne gangen kom jeg imidlertid fra et aksellerasjonsfelt som lå under høyden av motorveien, slik at det ble kjempevanskelig å se trafikken i feltet jeg skulle inn på. Jeg aksellererte opp i fart og ser en trailer i feltet jeg skal inn på. Da jeg er ved enden av aksellerasjonsfeltet er traileren helt på siden av meg, den har ikke bremset ned og den er så lang at det er ikke noe håp for meg å komme hverken hit eller dit. 

Alt gikk jo fort som det gjerne gjør, og jeg måtte bare bremse helt ned og stanse uten å svinge inn på motorveien (seff). Sensor bremset samtidig.

Spørsmålet er, hva skjedde egentlig? Jeg er sikker på at jeg lå i over 105 før slutten av påkjøringseltet for å legge meg foran traileren, men hvordan kan den da være på siden av meg? Hva skulle jeg gjort annerledes? Det var som en vegg av trailer som aldri tok slutt.

Fint med konstruktive innspill, jeg skal ikke kjøre opp igjen før jeg er MYE tryggere på motorvei!

Anonymkode: 9b6f9...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er viktig i trafikken er kommunikasjon med andre sjåfører, da trafikk er samarbeid. 

Det er riktig at du skal akselerere på påkjøringsfeltet, men de som allerede er på veien skal ikke måtte bremse for deg. De kan gjerne legge seg i venstre feltet om det er ledig der, for å lette påkjøringen for deg. Men det er ikke alltid det går, så her er det du som bomma på akselerasjonen din, du skulle ha sett at du ikke kom til å komme før lastebilen, så dermed så skulle du tilpasset farta etter at du skulle inn bak den

Anonymkode: 61f29...f72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en type vurdering som kommer med erfaring. Du burde kanskje ventet med siste biten av akselerasjon til du hadde en bedre oversikt over feltet du skulle inn i, bråbremsing på slutten av feltet viser at du har feilvurdert hva som kom til å skje.

Om traileren lå i 120 så er ikke det noe du kan gjøre noe med, du er nødt å handle utfra dine muligheter, det går ikke an å stole på at medtraffikantene dine gjør som du tenker at de burde gjøre. Jeg regner vel og med at traileren hadde forkjørsrett i situasjonen, hvis ikke så pleier likevel trailere ofte å ha forkjørsrett, vanskelig å krangle med dem.

Noen ganger er det en vegg i feltet ved siden av, men da må man vente - samtidig er det da ikke lurt å ha brukt opp all akselerasjonsstrekning til man skal gjøre et forsøk på å komme innpå.

At du strøk er nok fordi sensor måtte gripe inn. Han trengte gjerne ikke gripe inn ville du mene, men det visste ikke sensor og må gjøre vurderinger der etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Hadde oppkjøring igår og strøk fordi jeg hadde en kjip hendelse som gjorde meg dritredd og satte meg helt ut. 

Jeg ble sendt rett ut på E18, greit nok, kjørt der mange ganger før. Denne gangen kom jeg imidlertid fra et aksellerasjonsfelt som lå under høyden av motorveien, slik at det ble kjempevanskelig å se trafikken i feltet jeg skulle inn på. Jeg aksellererte opp i fart og ser en trailer i feltet jeg skal inn på. Da jeg er ved enden av aksellerasjonsfeltet er traileren helt på siden av meg, den har ikke bremset ned og den er så lang at det er ikke noe håp for meg å komme hverken hit eller dit. 

Alt gikk jo fort som det gjerne gjør, og jeg måtte bare bremse helt ned og stanse uten å svinge inn på motorveien (seff). Sensor bremset samtidig.

Spørsmålet er, hva skjedde egentlig? Jeg er sikker på at jeg lå i over 105 før slutten av påkjøringseltet for å legge meg foran traileren, men hvordan kan den da være på siden av meg? Hva skulle jeg gjort annerledes? Det var som en vegg av trailer som aldri tok slutt.

Fint med konstruktive innspill, jeg skal ikke kjøre opp igjen før jeg er MYE tryggere på motorvei!

Anonymkode: 9b6f9...366

Enda en til som ikke kan teorien for innkjøring på motorvei!!!

Flott at du ble strøket, sensor har gjort jobben sin og vi unngår å få en livsfarlig billist ut i trafikken. 

Slå opp i boka og les den fra perm til perm og særlig kapittelet om innkjøring på motorvei, skilting for dette og felles tilpasning/fletting. 

Tips, du skulle sett og tilpasset din fart slik at du kunne komme deg inn bak bilen og ikke tro du hadde forkjrøsrett og skulle komme deg inn foran traileren. Trailere skal du ha respekt for, de moser deg på 1, 2, 3....exit. 

Anonymkode: e0292...072

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skogholt skrev:

Jaja, jeg har lest teorien, sett videoer, øvelseskjørt osv osv, og det er ikke noen tvil om at jeg likevel gjorde ting feil. 

 

Jeg mener dette er noe man ikke kan lese seg til, det er erfaring som må til for å løse slike situasjoner på best mulig måte - det kommer etterhvert. Det er det samme når man står med vikeplikt og skal ut i et kryss og venter på luke. Lese trafikkbildet, ha tålmodighet, vite hvor fort bilen beveger seg når du får luken, men ikke ta noen sjanser. 

Det ordner seg det der.

Endret av ekkoet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogholt
18 minutter siden, ekkoet skrev:

Det høres ut som en type vurdering som kommer med erfaring. Du burde kanskje ventet med siste biten av akselerasjon til du hadde en bedre oversikt over feltet du skulle inn i, bråbremsing på slutten av feltet viser at du har feilvurdert hva som kom til å skje.

Om traileren lå i 120 så er ikke det noe du kan gjøre noe med, du er nødt å handle utfra dine muligheter, det går ikke an å stole på at medtraffikantene dine gjør som du tenker at de burde gjøre. Jeg regner vel og med at traileren hadde forkjørsrett i situasjonen, hvis ikke så pleier likevel trailere ofte å ha forkjørsrett, vanskelig å krangle med dem.

Noen ganger er det en vegg i feltet ved siden av, men da må man vente - samtidig er det da ikke lurt å ha brukt opp all akselerasjonsstrekning til man skal gjøre et forsøk på å komme innpå.

At du strøk er nok fordi sensor måtte gripe inn. Han trengte gjerne ikke gripe inn ville du mene, men det visste ikke sensor og må gjøre vurderinger der etter.

Du har nok rett i alt dette. For å være ærlig var jeg bare så altfor nervøs at jeg ikke tenkte klart. Jeg hørte flere ganger før jeg tok oppkjøringen hvor viktig det var å kjøre opp i like høy fart som de andre trafikkantene på motorveien før man kjørte inn, at jeg ble redd for å sakke ned, noe som virker helt teit sikkert. Takk for innspill, jeg må bare kjøre mer rett og slett... Er ikke sur på sensor, jeg har 100% forståelse for utfallet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ekkoet skrev:

Jeg mener dette er noe man ikke kan lese seg til, det er erfaring som må til for å løse slike situasjoner på best mulig måte - det kommer etterhvert. Det er det samme når man står med vikeplikt og skal ut i et kryss og venter på luke. Lese trafikkbildet, ha tålmodighet, vite hvor fort bilen beveger seg når du får luken, men ikke ta noen sjanser. 

Det ordner seg det der.

Dette handler om å kunne lese trafikkbildet, og å kunne kommunisere og samhandle med andre trafikanter. Kan man ikke dette så skal man heller ikke ha oppkjøring. Det er helt tydelig at ts har hatt en lærer som har satt henne opp på øverste trinnet i opplæringen før hun har fått forståelse for og vist at hun kan overnevnte. 

Du siterer skogholt, som har slettet innlegget du siterer. Men det er helt klart og tydelig at skogholt/ts ikke har forstått verken teorien, videoene eller på annet måte klart å ta til seg teorien og å sette teorien ut i praksis. Da hjelper det ikke å tro at man er verdenmester i bilkjøring og skal ha oppkjøring med bestått. 

At ts kom inn på motorveien et sted hun ikke har kjørt inn før, er bare en bortforklaring. Skal man kjøre på egenhånd, så må man også takle nye og fremmede veier. 

1 minutt siden, Skogholt skrev:

Du har nok rett i alt dette. For å være ærlig var jeg bare så altfor nervøs at jeg ikke tenkte klart. Jeg hørte flere ganger før jeg tok oppkjøringen hvor viktig det var å kjøre opp i like høy fart som de andre trafikkantene på motorveien før man kjørte inn, at jeg ble redd for å sakke ned, noe som virker helt teit sikkert. Takk for innspill, jeg må bare kjøre mer rett og slett... Er ikke sur på sensor, jeg har 100% forståelse for utfallet :) 

Fremfor å bruke mer tid på bortforklaringer her inne, synes jeg du skal sette deg til med teoriboka og lese den like grundig som du leser til en prøve på vgs der målet er å få en 6. 

Anonymkode: e0292...072

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogholt
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler om å kunne lese trafikkbildet, og å kunne kommunisere og samhandle med andre trafikanter. Kan man ikke dette så skal man heller ikke ha oppkjøring. Det er helt tydelig at ts har hatt en lærer som har satt henne opp på øverste trinnet i opplæringen før hun har fått forståelse for og vist at hun kan overnevnte. 

Du siterer skogholt, som har slettet innlegget du siterer. Men det er helt klart og tydelig at skogholt/ts ikke har forstått verken teorien, videoene eller på annet måte klart å ta til seg teorien og å sette teorien ut i praksis. Da hjelper det ikke å tro at man er verdenmester i bilkjøring og skal ha oppkjøring med bestått. 

At ts kom inn på motorveien et sted hun ikke har kjørt inn før, er bare en bortforklaring. Skal man kjøre på egenhånd, så må man også takle nye og fremmede veier. 

Fremfor å bruke mer tid på bortforklaringer her inne, synes jeg du skal sette deg til med teoriboka og lese den like grundig som du leser til en prøve på vgs der målet er å få en 6. 

Anonymkode: e0292...072

Jeg tror du blander meg sammen med en annen person (deg selv?). Jeg har lest og kjørt masse, og jeg har vel lov til å spørre om råd? Du virker veldig sint og konfronterende, eller muligens redd? Jeg skal uansett fortsette å øvelseskjøre. Synd man ikke kan spørre om ting på dette forumet uten å få masse dritt og antagelser om person tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensor har jo helt rett i å stryke deg, fordi du begynte å bremse helt mot slutten. Det er alt for seint. 
Når du kjører opp uten sikt, så skal du ikke kjøre i 100+, for da får du null tid til å reagere, null tid til å få oversikt over situasjonen, ta et valg og for så å reagere. Hold deg til fartsgrensen, også må du gasse på om du må eller slakke av om du må. Noen ganger så må man ligge under for å komme seg inn, fordi vedkommende som allerede er der kan være en kronidiot som kjører for sakte og som nekter å hjelpe deg inn. Da må du enten gasse på for å komme deg foran, men da må du ha såpass lengde imellom for å ikke skremme vedkommende til en bråstopp. Fordi da kan det oppstå en ulykke og det er din skyld, fordi du skal ikke skremme personen. Uavhengig av hvor idiot hen er. Er det plass til det, og du ikke kan gasse på og komme deg trygt foran, så må du slakke av og legg deg bak. Selv om at du ligger under farts grensen. Alt du kan gjøre da er å håpe på at han ved siden av gasser litt på, og at han bak han igjen slakker av når han ser at du er på vei inn. Dette med motorvei er ren samarbeid, uten det så kommer man ingen vei. 

Du skal ikke råkjøre inn på motorvei, det skaper farlige situasjoner. Du tok alt for lang tid til å reagere. Dersom du virkelig ble møtt av en vegg og det var klin umulig, så skulle du ha stoppet mye tidligere enn mot slutten. Husk at du må ha litt fart for å komme deg inn på motorveien og da må du ha rom til å akselerer litt. Du kan ikke bare svinge deg ut og begynne i 5 km/t inne på selve motorveien. Det er farlig. Grunnen til at du reagerte for tregt, var mest sannsynligvis fordi du hadde alt for stor fart. Hadde du holdt fartsgrensen så kunne du ha slakket av nok til å komme deg bak traileren, eller at traileren har hatt nok tid til å se deg til å bytte fil eller gasse på. Eventuelt nok plass til å stoppe mye tidligere og da unngå at sensor måtte gripe inn.

Anonymkode: 49c13...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett av sensor.. Du brukte for lang tid og evaluerte ikke trafikken raskt nok men for sent, slutt å syt og gjør det på nytt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Skogholt said:

Jeg tror du blander meg sammen med en annen person (deg selv?). Jeg har lest og kjørt masse, og jeg har vel lov til å spørre om råd? Du virker veldig sint og konfronterende, eller muligens redd? Jeg skal uansett fortsette å øvelseskjøre. Synd man ikke kan spørre om ting på dette forumet uten å få masse dritt og antagelser om person tilbake.

Folk reagerer på deg er fordi du kunne fått noen drept med hvordan du kjørte der og da... en bil er ikke et leketøy der du kan resapwne og få et nytt liv.. kan du ikke passe på hva du gjør, og kan du ikke reglene nok for motorvei, så si ifra at du ikke er klar for og kjøre istedent for unnskyldninger

Anonymkode: f45fa...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Skogholt skrev:

Jeg tror du blander meg sammen med en annen person (deg selv?). Jeg har lest og kjørt masse, og jeg har vel lov til å spørre om råd? Du virker veldig sint og konfronterende, eller muligens redd? Jeg skal uansett fortsette å øvelseskjøre. Synd man ikke kan spørre om ting på dette forumet uten å få masse dritt og antagelser om person tilbake.

Det sørgelig med deg og med trafikanter som deg er at dere tror dere er verdensmestre i trafikken, mens dere er livsfarlige amatører som har langt igjen til førerkortet. 

Ville du likt å bli skadet eller drept av en sjåfør som ikke kan kjøre bil? 

Anonymkode: e0292...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogholt
3 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

Helt rett av sensor.. Du brukte for lang tid og evaluerte ikke trafikken raskt nok men for sent, slutt å syt og gjør det på nytt :)

Jeg søt ikke, jeg spurte om råd, din potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogholt
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sørgelig med deg og med trafikanter som deg er at dere tror dere er verdensmestre i trafikken, mens dere er livsfarlige amatører som har langt igjen til førerkortet. 

Ville du likt å bli skadet eller drept av en sjåfør som ikke kan kjøre bil? 

Anonymkode: e0292...072

Jeg skjønner ikke hva du prater om.. Vi har tydeligvis gått over i KG-hetse-fasen som før eller siden kommer i alle tråder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

Helt rett av sensor.. Du brukte for lang tid og evaluerte ikke trafikken raskt nok men for sent, slutt å syt og gjør det på nytt :)

Her er vi helt enig. 

 

1 minutt siden, Skogholt skrev:

Jeg søt ikke, jeg spurte om råd, din potet.

Du syter slik oppfatter flere deg. 

Anonymkode: e0292...072

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skogholt
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er vi helt enig. 

 

Du syter slik oppfatter flere deg. 

Anonymkode: e0292...072

Oooh, hersketeknikk anno 1985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skogholt said:

Jeg skjønner ikke hva du prater om.. Vi har tydeligvis gått over i KG-hetse-fasen som før eller siden kommer i alle tråder. 

DU har tydligvis IKKE lest boka med hvordan du kjørte inn på motorveien, du sa det selv i tråden når du skrev, så igjen du lager unnskyldninger og bortforklarer deg på at du egentlig viste hva du gjorde men du gjorde ikke det..

Les boka og slutt og gjøre alt på teoritentamen appen for og så tru at du kan alt.

Om du ikke klarer og se veien når du kjører på et akselerasjonsfelt, så må du ta til forhold at du må bremse eller slakke litt ned FØR Du kjører inn, noe du ikke gjorde før du lå i 105 km på akselerasjonsfeltet. 

Slutt og motsi deg selv og heller gjør det du skal gjøre

Endret av Darkrobin27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogholt

Bare for å gjøre det helt klart, jeg spør om råd for påkjøring til motorvei hvor det er stor trafikk og mange vogntog i en oppkjøringssituasjon.

Er ikke uenig i stryk

Trenger tydelig å bli tryggere 

Klager ikke eller bortforklarer

Enig i at jeg gjorde ræva manøvere

Vil bare bli en god bilfører

Har familie og skjønner risiko

Skille sak og person litt da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest hele tråden.

Er du i tvil, gå alltid for det trygge, -altså gå bak ¨problemet¨.

Timing er jo ¨halve greia¨ vdr. trafikk. Neste gang holder du igjen i aks. feltet, kanskje til og med bremser litt, så du finner ¨luka de¨.

Se etter luke så tidlig som mulig, -og juster fart, -BRUK Gassen, når du trenger.

-Veldig lov å vri på hue, -tidlig i fasen, for å finne luka du skal inn i.

a.

Endret av Sliten&kjørt52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...