Cortado Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Bestemor er kommet på sykehjem. Har et stort og lyst rom, men ganske upersonlig. Jeg har lovet henne å innrede, men klarer ikke helt å se for meg hvordan. Noen som vet hvor jeg kan hente innspill? Eller noen som har råd? Farger? Hensyn? Osv. Ønsker henne et godt opphold og da mener jeg omgivelsene er viktig 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Har hun noen møbler hjemmefra hun kan ta med? Stol? Kommode? bilder / malerier på veggene nye gardiner ? Anonymkode: bc7d4...92d 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Først må du kontakte sykehjemmet å få innsyn i reglene. Helt sikkert føringer på hva du har lov å ha med, hvor du har lov å henge opp. Hva som er praktisk mulig. Osv. Har sett at mange har egne møbler med. Feks favorittstol. Et lite bord med bilder osv. Anonymkode: f2586...0f8 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #4 Skrevet 14. august 2019 Det kommer an på plassen, men min erfaring er at en godstol, gjerne med en pute eller et pledd hun kjenner og liker, er det viktigste. Neste er en kommode med plass til klær og personlige eiendeler, en tv/radio, og familiebilder. Blomster er det ofte regler for, men en fin kunstig plante er et godt alternativ hvis friske planter ikke er tillatt. Spør om du kan få se noen rom, kanskje du kan få inspirasjon der Anonymkode: 0ec95...b30 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 Du må nesten høre med sykehjemmet, men hun får nok ha med seg noen egne møbler, bilder og slikt. Anonymkode: d8018...6a0 1
skruf Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 (endret) Bilder er viktig for trivselen, gjerne favorittmaleriene hun hadde på veggene hjemme, det er kjent og kjært. Et annet tips er å kjøpe ei litt stor ramme der du lager et bildecollage av barn/barnebarn/oldebarn, gjerne av litt størrelse sånn at det er lett for henne å se det. Da har hun alle sine rundt seg, i tillegg kan bildene føre til fine samtaler mellom henne og de ansatte. Samme med fotoalbumer fra tiden og livet som har vært; koselig for henne å se i, og det kan bli en «icebreaker» mellom henne og personalet. Å se sammen i et album kan skape mange fine stunder Ang møbler så ta gjerne med noe fra hjemmet hennes; f.eks en toseter og en godstol. Gjerne pynteputer og pledd. Pledd er viktig da mange eldre er frosne av seg siden aktivitetsnivået går ned og sirkulasjonen blir dårligere. Ta gjerne med pyntegjenstander, men unngå for mye nips som må tørkes støv av. Det skaper merarbeid for de ansatte. Men litt går bra Det er også viktig å unngå for mange småmøbler rundt omkring, det blir stående i veien og kan bli ei snublefelle. Likedan med filleryer. Ville heller kjøpt et mere solid gulvteppe til å ha under salongbordet (hvis rommet er stort nok til ei sittegruppe), et gulvteppe luner og gjør rommet mere koselig. Kjøp gjerne inn batteridrevne kubbelys, det er utrolig koselig å slå på om kvelden når det begynner å bli mørkt ute Hvis rommet bare har persienner så ville jeg også ha hengt opp gardiner, blir mye koseligere. Edit; glemte å skrive at du må høre med sykehjemmet om de har regler for hva du kan innrede med. Men de punktene jeg har ramset opp har vært innafor på alle de sykehjemmene jeg har tidligere jobbet på Endret 14. august 2019 av skruf 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 22 minutter siden, Cortado skrev: Bestemor er kommet på sykehjem. Har et stort og lyst rom, men ganske upersonlig. Jeg har lovet henne å innrede, men klarer ikke helt å se for meg hvordan. Noen som vet hvor jeg kan hente innspill? Eller noen som har råd? Farger? Hensyn? Osv. Ønsker henne et godt opphold og da mener jeg omgivelsene er viktig Hvordan skal fremmede mennesker svare deg på hva din bestrmor liker å ha rundt seg på et rom på et sykehjem? Seng er der, kleskap pleier det å være, ellers trenger hun de tingene hun har rundt seg hjemme og trives med og får plass til på et lite sykehjemsrom. Snakk med sykehjemmet og ikke minst med bestemor. Hun må og få velge ut hvilke klær hun vil ha med. Anonymkode: 92f04...357
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 2 timer siden, Cortado skrev: Bestemor er kommet på sykehjem. Har et stort og lyst rom, men ganske upersonlig. Jeg har lovet henne å innrede, men klarer ikke helt å se for meg hvordan. Noen som vet hvor jeg kan hente innspill? Eller noen som har råd? Farger? Hensyn? Osv. Ønsker henne et godt opphold og da mener jeg omgivelsene er viktig Så fint at du tenker på trivselen til bestemoren din. Har jobbet på sykehjem og det er veldig varierende hvor hjemmekoselig det er. synes Skruf hadde mye gode tips. Fotoalbum var en kjempegod ide. Da kan hun vise bilder til de ansatte og har noe å snakke om. Da jeg jobbet på sykehjem var det en mann som hadde masse personlige bilder på veggene og det var sånn jeg fikk igang samtaler. Han var ganske deprimert men lyste alltid opp når jeg spurte om bildene for da kunne han fortelle historier fra gamle dager. Hv med bilder hun liker. En grønn plante om det er lov, da slipper hun tenk på å vanne. Om hun liker å strikke eller annet håndarbeid, en kurv med det? Radio. Eller en cd-spiller med musikk bestemoren din elsker. De gjorde et forsøk på det på et eldrehjem, alle fikk hver sin cd-spiller og favorittmusikken sin. Trivselen gikk opp og de eldre følte seg mindre deprimerte. Hadde jeg vært leder på et eldrehjem skulle jeg innført den ordningen. Anonymkode: f0e53...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 Ang. batteridrevet lys - se etter noen med timer, så de slår seg av/på selv på ettermiddag/kveld Om det er plass og lov, vurder en liten sovesofa. Finnes mange fine som er små og nette nå. Så blir det både sitteplass til gjester, og mulighet for overnatting ved behov/anledning. (om det er lov da). Vi har dette hos bestemor på sykehjem, og vært nyttig når veldig syk et par ganger, samt koselig for besøk av langveisfarerende, siden de fleste av familien bor i andre byer. Ellers er vel det viktigste ting hun kan ta med seg hjemmefra? Anonymkode: 7d5ec...824
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 Vi ordnet med masse bilder av barn, barnebarn og oldebarn. Oldebarna laget perleting og annen pynt til å henge i vindu. Noen planter (sjekk restriksjoner på avdelingen for hva som er godtatt). Vegghengt TV, en pyntepute, duker til bord. Der bestemor var så var rommet allerede innredet med kommode, klesskap, en lite bord og to vanlige stoler, og det ble satt inn en litt bedre stol til bestefar som var mye på besøk. Anonymkode: 0dafa...390
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 Bestefar sitt rom er ganske stort, så han fikk med seg en liten sofa og et salongbord, en bokhylle og et skrivebord til sykehjemmet. I tillegg fikk han med mange av familiebildene og favorittbildene fra stue og soverom, samt noen bøker og fotoalbum. Det er faktisk ganske koselig der, og er helt tydelig hans hjem. Det som var viktig der var at det skulle være god plass til å komme til med båre og diverse medisinsk utstyr, i tilfelle det skulle bli nødvendig. Det var heller ikke tillat med tepper på gulvene, siden det er farlig for eldre som er dårlig til beins, og en hindring for dem i rullestol. Anonymkode: a1215...5a2 1
Cortado Skrevet 14. august 2019 Forfatter #12 Skrevet 14. august 2019 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal fremmede mennesker svare deg på hva din bestrmor liker å ha rundt seg på et rom på et sykehjem? Seng er der, kleskap pleier det å være, ellers trenger hun de tingene hun har rundt seg hjemme og trives med og får plass til på et lite sykehjemsrom. Snakk med sykehjemmet og ikke minst med bestemor. Hun må og få velge ut hvilke klær hun vil ha med. Anonymkode: 92f04...357 Bestemor er selvfølgelig med i prosessen, men hun er litt ute av stand til å kunne fortelle. Derfor spør jeg om innspill fra andre som kanskje har råd og tips. Ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod. Endret 15. august 2019 av Perelandra 1
Maridubedåre Skrevet 14. august 2019 #13 Skrevet 14. august 2019 Jeg synes skruf kommer med mange gode tips. Jeg ville derimot revurdert gulvteppe, av hygienehensyn. Det blir ofte mye søl på gulvet på slike steder, og om ikke akkurat din bestemor søler så trør de ansatte i alt det andre som blir sølt andre steder og drar det med via skoene. Det er også ofte en snublefelle for mennesker som er dårlige til bens. Spør også gjerne de ansatte om hvor mye møbler de anbefaler. Det kan ofte bli trangt hvis det etterhvert blir behov for flere hjelpemidler som rullestol, rullator, heis osv. Hvis dere får lov ville jeg hengt opp en hylle på veggen til å ha noen få pynteting, bilder osv. Støtter veldig forslaget om albumer med bilder fra livet hennes og av familien. Det kan også skape litt lunere stemning om hun har et sengeteppe og/eller pledd hun liker, da man ofte ellers bruker disse kjedelige blå helseteppene som sengeteppe.
Perelandra Skrevet 15. august 2019 #14 Skrevet 15. august 2019 Tråden er ryddet for brukerangrep. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå