Gå til innhold

Levetid på løpesko


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg jogger/løper med et par løpesko 2 ganger i uka, 8-12 km for hver gang, hvor lang tid kan jeg forvente at løpeskoene holder før de blir utslitt og jeg må kjøpe nye? 

Anonymkode: 4325c...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller ikke underlaget som du løper på også inn? 

Jeg har lært at et par sko har en ca levetid på et år hvis de blir brukt flere dager i uka. 

Et par løpesko burde da ha ca like lang levetid, burde det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Forundret.. skrev:

Spiller ikke underlaget som du løper på også inn? 

Jeg har lært at et par sko har en ca levetid på et år hvis de blir brukt flere dager i uka. 

Et par løpesko burde da ha ca like lang levetid, burde det ikke? 

Løper på mølle 2 ganger i uka. Så løper jeg 1-2 turer utendørs med et annet par. Hva er forskjellen på mølle og utendørs? Og hvordan merker man at et par løpesko er utslitt og bør byttes ut? 

Synes helt ærlig at ett år er litt lite, særlig hvis det er snakk om dyre sko (1500-2000 kr). Hvis jeg investerer i to slike par (ett til innendørs og ett til utendørs) så er det kjedelig om de ikke lever lengre enn ett år... Da kjøper jeg heller billigere sko. 

Anonymkode: 4325c...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på løpelabbet så sa den ansatte at en person som løper ofte ikke trenger å gå for dyre sko som støtter opp her og der. De dyre skoene er kun for de uerfarne. 

Anonymkode: 85559...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løper på mølle 2 ganger i uka. Så løper jeg 1-2 turer utendørs med et annet par. Hva er forskjellen på mølle og utendørs? Og hvordan merker man at et par løpesko er utslitt og bør byttes ut? 

Synes helt ærlig at ett år er litt lite, særlig hvis det er snakk om dyre sko (1500-2000 kr). Hvis jeg investerer i to slike par (ett til innendørs og ett til utendørs) så er det kjedelig om de ikke lever lengre enn ett år... Da kjøper jeg heller billigere sko. 

Anonymkode: 4325c...b81

Det er støtdempingen i sålen som blir svekket, dess hardere underlag dess mer slitasje.

På arbeidssko inne merker jeg at en blir fort sliten i beina etter 8timer når dempingen i skoen er utslitt.

Vil tro det har litt samme virkning på løpesko også, at det verker litt i fotsåle/hofter etter løpeturen.om skoen er ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Mt3 skrev:

Det er støtdempingen i sålen som blir svekket, dess hardere underlag dess mer slitasje.

På arbeidssko inne merker jeg at en blir fort sliten i beina etter 8timer når dempingen i skoen er utslitt.

Vil tro det har litt samme virkning på løpesko også, at det verker litt i fotsåle/hofter etter løpeturen.om skoen er ubrukt.

Men jeg tar alltid ut de vanlige sålene i sko, og bruker egne spesialtilpassede ortopediske såler (grunnet at foten min er rart formet). Sitter dempingen kun i sålen, eller også i skoen ellers? Hvis dempingen sitter kun i sålen så er det vel samme hvilke sko jeg bruker så lenge jeg bruker mine spesialtilpassede såler? 

Anonymkode: 4325c...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mer utrent en er jo mer avhengig av demping. Mine sko varer lengre når jeg kjøper mengdetreninsko for når de er utslitt på demping for andre blir de som om jeg kjøper lettvekt sko. Ikke helt det samme nøyaktig, men nere nok. 

Du vil kjenne det på bena når skoene begynner å bli slitt. Kvaliteten på løpefølelsen vil også gå ned.

Løpe på mølle er støtdempene sammenlignet med asfalt. Alt er bedre enn asfalt. Mølle er bra å løpe på. 

Jeg har vært selger på løpesko og jeg følger ikke mine egne anbefalinger alltid fordi det handler om å selge også. 

Men er man amatør og utrent så ville jeg hørt på selgerne, og så etter hvert bruke egen erfaring og opplevelser videre. 

Anonymkode: e7a76...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, mer utrent en er jo mer avhengig av demping. Mine sko varer lengre når jeg kjøper mengdetreninsko for når de er utslitt på demping for andre blir de som om jeg kjøper lettvekt sko. Ikke helt det samme nøyaktig, men nere nok. 

Du vil kjenne det på bena når skoene begynner å bli slitt. Kvaliteten på løpefølelsen vil også gå ned.

Løpe på mølle er støtdempene sammenlignet med asfalt. Alt er bedre enn asfalt. Mølle er bra å løpe på. 

Jeg har vært selger på løpesko og jeg følger ikke mine egne anbefalinger alltid fordi det handler om å selge også. 

Men er man amatør og utrent så ville jeg hørt på selgerne, og så etter hvert bruke egen erfaring og opplevelser videre. 

Anonymkode: e7a76...d8b

Men hva om jeg ikke bruker de originale sålene i skoene, men egne spesialtilpassede ortopediske såler? Vil skoen vare lengre sammenlignet med om jeg brukte originalsålene? 

Anonymkode: 4325c...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om jeg ikke bruker de originale sålene i skoene, men egne spesialtilpassede ortopediske såler? Vil skoen vare lengre sammenlignet med om jeg brukte originalsålene? 

Anonymkode: 4325c...b81

Det er ikke den tynne innleggssålen som hovedsaklig står for dempingen i løpesko, men den tykke sålen. Du skal i teorien merke det etter hvert at dempingen er blitt dårligere, men det går jo gradvis så kan være vanskelig å kjenne. Men jeg kasta nettopp ut et par sko som var sju år gamle - da var det ingen tvil, det var NULL demping og fleksibilitet igjen i det som en gang var favorittløpeskoene mine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "offisielle" anbefalingen brukt av løpesko-pusherne, er 100 mil. Mens forskning viser at man fint kan bruke dem minst dobbelt så lenge. Den største slitasjen skjer i løpet av den første løpeturen. Så det spiller liten rolle om man så løper 100 eller 200 mil med dem etter de første par kilometrene. 

 

Anonymkode: 6c561...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...