Gå til innhold

Hvor mange moskuser har vi igjen i Norge?


Kallis92

Anbefalte innlegg

Er favoritt dyret mitt. Har sett noen på YouTube... men jeg har aldri sett det i virkeligheten. Så jeg bare lurer litt. Ulver er stygge uansett, hvorfor kan vi ikke ta moskusen over de. Bare lurer på hvorfor jeg ikke har sett så mange av de?

 

 

Endret av Kallis92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har moskus-safari på Dovre. Du burde ta deg en tur så du får sett de. 🙂

Anonymkode: 9f565...897

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kallis92 skrev:

Uff det var for få. Kan de ikke spre seg mer rundt der ulven bor. Og bare flytte ulven til Sverige og ha Moskuser istedet for. Men takker for kilden!

Moskus trenger et visst klima for å klare seg bra. Det er vel derfor de bor på fjellet. Man kunne vel kanskje innført de lengst nord-øst i Norge, men der er det og rein, så det er uaktuelt. Det er heller ikke uproblematisk å innføre fremmede arter. Moskusen hadde nok ikke trivdes i Hedmark feks hvor det er "mye" ulv.

Anonymkode: b48ac...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De har moskus-safari på Dovre. Du burde ta deg en tur så du får sett de. 🙂

Anonymkode: 9f565...897

Tusen takk! Hvis jeg skulle reiset så vil jeg gjerne sett! Er så kule dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange moskuser vi har igjen er feil spørsmål, hvor stor har bestanden vokst seg nå er riktig spørsmål. Det ble importert og satt ut rundt 20 moskus etter krigen, og så har bestanden vokst. De er jo en fremmed art, i motsetning til ulven. De klarer seg heller ikke godt der det er for varmt, og de er livsfarlige tett innpå folk. De skyter alle dyr som etablerer seg utenfor det tillatte området. Ulver er tryggere å ha i nabolaget enn moskus. 

Anonymkode: 49fb8...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...