Gjest Sweet Ingrid Skrevet 13. august 2019 #1 Skrevet 13. august 2019 Har en 13-14 år gammel katt som i snart ett år har hatt blod i avføringen. Friskt blod tror jeg, men litt mørkt. Ellers virker han å være i fin form ( ikke så lett å se), visstnok litt dehydrert og dårlig pels. Jeg har vært til dyrlegen med han, og jeg har prøvd spesialfor, markkurer og gode bakterier uten at det har endret noe. Jeg må ta han til dyrlegen snart igjen, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre etterpå. Jeg tror ikke dyrlegen har flere forslag som ikke innebærer inngrep (og det vil jeg ikke påføre han, han er en omplasseringskatt med et hardt liv bak seg og jeg vil ikke påføre han mer smerte). Hva ville dere gjort videre? Ingenting?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 Du sier ingenting om hva dyrlegen sa om mulig årsak, kontroll eller hvor lenge du skulle prøve før du gav tilbakemelding og hadde ny konsultasjon? Hvilket inngrep er det du tenker på? Jeg har en gammel katt (eldre enn din). Han er omplasseringskatt med et beinhardt liv bak seg før han kom til meg. Om en enkel operasjon hadde fjernet smerter han hadde, og rekonvalesensen var akseptabel og livskvaliteten etter operasjonen høy, så hadde jeg operert ham. Mellom linjene synes jeg det lukter avlivning? Jeg ville hatt en diagnose først. Og basert på diagnosen ville jeg diskutert fordeler og ulemper for katten sammen med dyrlegen. Å gjør ingenting ville også bety at en alvorlig sykdom ikke ble oppdaget, og lidelsen ville fortsette (og også øke) helt til katten døde. Det er ikke uvanlig at en omplasseringkatt, med et hardt liv bak seg, blir rundt 18 år eller mer. Anonymkode: 0921f...cc3
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 13. august 2019 #3 Skrevet 13. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier ingenting om hva dyrlegen sa om mulig årsak, kontroll eller hvor lenge du skulle prøve før du gav tilbakemelding og hadde ny konsultasjon? Hvilket inngrep er det du tenker på? Jeg har en gammel katt (eldre enn din). Han er omplasseringskatt med et beinhardt liv bak seg før han kom til meg. Om en enkel operasjon hadde fjernet smerter han hadde, og rekonvalesensen var akseptabel og livskvaliteten etter operasjonen høy, så hadde jeg operert ham. Mellom linjene synes jeg det lukter avlivning? Jeg ville hatt en diagnose først. Og basert på diagnosen ville jeg diskutert fordeler og ulemper for katten sammen med dyrlegen. Å gjør ingenting ville også bety at en alvorlig sykdom ikke ble oppdaget, og lidelsen ville fortsette (og også øke) helt til katten døde. Det er ikke uvanlig at en omplasseringkatt, med et hardt liv bak seg, blir rundt 18 år eller mer. Anonymkode: 0921f...cc3 Det virket ikke som om dyrlegen visste årsaken. Han regnet med at markkur og spesialfor ville fikse det, men det gjør det jo ikke. Jeg prøver derfor å forberede meg på hva som vil skje videre, for om han foreslår masse undersøkelser som er vondt for katten så tror jeg ikke jeg vil det med mindre dyrlegen vet at det vil føre til noe. En enkel operasjon etc er greit nok, men jeg vil ikke la han gå gjennom noe som han vil oppfatte som tortur. Det har han fått nok av. Jeg avliver selvfølgelig ikke katten uten videre, men jeg er også redd for at han skal lide. Jeg hadde en hund som jeg lot det gå for langt med av egoistiske grunner, og jeg vil ikke gjøre det igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå