Gå til innhold

Antidepressiva mot PMS? Erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelper dette? Siden dette kun skal taes under perioden, vil det da ikke være noen bivirkninger? Vet at de som går på det fast får en del bivirkninger.

PMS ødelegger veldig mye for meg, og jeg håper på seriøse svar ifra noen som har prøvd å ta antidepressiva KUN under PMS tiden...

Takk påforhånd for hjelp

 

Anonymkode: 68162...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Dette er ikke "av og på"-piller, men medisin som virker for helt andre ting over tid. 

Anonymkode: 10c28...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Dette er ikke "av og på"-piller, men medisin som virker for helt andre ting over tid. 

Anonymkode: 10c28...8a5

Har lest at det virker på PMS med en gang, imenst det tar lengre tid å virke på vanlig depresjon. 

Hadde vært veldig fint å hørt om noen som har prøvd det mot PMS.

Slik at jeg vet litt mer før jeg vurderer å gå til legen med dette.

Ts 

Anonymkode: 68162...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller å gå i terapi og lær og leve med dette. Lær at du ikke skal gå inn i store diskusjoner disse dagene, lær hvordan du skal skåne dine omgivelser fra å bli " offer " for dine pms. Det er mulig! 

Anonymkode: 02cf2...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt heller gått på prevensjon som gjør at du ikke får eggløsning (og dermed ikke menstruasjon). Da roet pms seg betraktelig ned hos meg :) Antidepressiva er ikke noe man skal ta lett på.

Anonymkode: 19ecb...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Er plagene mest psykisk, kan du prøve antidepressiva (SSRI), enten hele tiden eller i en eller to uker før menstruasjon. Disse blir oftere brukt hvis du har moderat til alvorlig PMS. SSRIer kan ha bivirkninger som du bør diskutere med legen din, og noen ganger må du prøve flere før du finner den som passer best. De vanligste er fluoksetin, sertralin, paroksetin og citalopram.'

 

Tatt i fra helsenorge.no

Anonymkode: 3e638...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endre livsstilen din så slipper du både pms og piller. 

Anonymkode: 4a48d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjent hva SSRI kan gjøre for sexlivet ditt, og at det er sjanser for permanent nedsatt lyst og følelse, så ville jeg aldri anbefalt det til noen.  

Anonymkode: 95d55...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 13.8.2019 den 21.46):

'Er plagene mest psykisk, kan du prøve antidepressiva (SSRI), enten hele tiden eller i en eller to uker før menstruasjon. Disse blir oftere brukt hvis du har moderat til alvorlig PMS. SSRIer kan ha bivirkninger som du bør diskutere med legen din, og noen ganger må du prøve flere før du finner den som passer best. De vanligste er fluoksetin, sertralin, paroksetin og citalopram.'

 

Tatt i fra helsenorge.no

Anonymkode: 3e638...3e0

Skjønner ikke at man kan ta slikt i noen dager bare, man får jo bivirkninger i startfasen av slik medisinering? Som er også nettop angst og depresjon? Og det tar flere uker før de virker..

Anonymkode: 8efb9...f29

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...