Gå til innhold

Hvorfor dobbeltnavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som gir barna deres dobbeltnavn, hvorfor? :)

 

 

Jeg skjønner sammensatte, vanlige navn som Marianne, Inger-Lise og Lars-Ole. Da er det skrevet ett ord eller bindestrek og alle forstår at man bruker begge navna og navnet klinger fint. 

Og jeg skjønner de som har et navn i familien, som de slenger på litt random, men ikke bruker, fordi det er et familie navn. Så om man heter Mathias Johan, og ikke bruker Johan noensinne men har det med fordi kjære bestefar og oldefar og tippoldefar het det. Ok, litt rart, men ok, man kan begrunne det. 

 Jeg skjønner til dels vanlige dobbeltnavn som Anne Lene, Ine Sofie og Ole Martin, der det er relativt intuitivt å bruke begge navna og det klinger ok. Men uten bindestrek tenker jeg at man må tåle å bli kalt Anne, Ine eller Ole i blant.

Men jeg skjønner ikke

- De som har valgt seg et navn til barnet, og spør på forum etter "navn som passer med Petrine" fordi man absolutt skal ha to navn. Hvorfor ha to navn når man liker Petrine? 

- De som gir barna to navn som er for lange og/eller ikke passer sammen eller klinger rart- og insisterer på å bruke begge (Samuel Terje, Katrine Viktoria, Per Kevin, Elida Emily, Karoline Maria, Svein Kenneth). Det er jo bare slitsomt for alle. 

- De som bare må slenge på en André (gjerne med aksenten feil vei) til slutt og tulle til et ellers fint navn. 🙈 Hvor kommer denne merkelige André- trenden fra? 

 

 

Anonymkode: 3168a...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kalte opp begge bestemødrene mine hos det første barnet. Vi bruker bare det ene, men skriver begge. 

De andre har bare ett navn, men til gjengjeld så er det ene navnet deres sjeldnere enn storesøskenet sitt. 

Anonymkode: e98f0...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...