AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #1 Skrevet 13. august 2019 Vi er på ferie i en storbyish/strand i utlandet. Jeg er typen som kan stå opp 8-9 utforske byen fram til 15, også trenger jeg å hvile litt på hotellrommet før jeg går ut igjen. Med dusj og alt kan det ta 3 timer. Hvis jeg ikke gjør det, blir jeg veldig sliten og trøtt resten av kvelden. I tillegg så går vi en del og vi sitter nesten aldri mens vi utforsker fordi mannen har mark i ræva. Det er litt av problemet her egentlig, han klarer ikke å nyte ferien 100% pga han mener jeg er treg, og han vil helst være ute fra 7 om morgenen til over midnatt hver dag. Han trenger lite søvn. Mens jeg trenger litt hvile midt på dagen og liker å sove lenge, og jeg fungerer bedre da. Vi blir begge stresset av hverandre 😂 Flere som har det slik på ferie? Skjønner jo at det er bare en liten bagatell, men hadde vært interessant å høre andre erfaringer, tips og råd. Anonymkode: 6d6b0...2ee
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #2 Skrevet 13. august 2019 Ja vi har det også slik, blir irritert av mannen som er treg. Men vi deler oss opp, jeg går ut en tur alene, mens han tar pausen sin. Klarer ikke mannen din å være alene noen timer? Anonymkode: 1403c...8b2 21
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #3 Skrevet 13. august 2019 Kan ikke han utforske byen alene den tiden du hviler da? Så kan du ringe han og høre hvor dere skal møtes. Jeg hadde aldri orket å være på farta fra syv til midnatt, ikke en dag og hvertfall ikke flere dager etter hverandre. Anonymkode: 13ab5...4f2 11
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #4 Skrevet 13. august 2019 Problemet her er at jeg er som deg, mens mannen mener det er avslapping, og ikke opplevelser, som er ferie. Så jeg er frustrert og han er lei maset mitt..... Vil gjerne ha en løsning, for å snakke om det hjelper ikke. Anonymkode: 3f381...29d
Leo Skrevet 13. august 2019 #5 Skrevet 13. august 2019 Vi har det samme problemet bortsett fra at for oss er det ikke noe problem. Jeg trenger mer hvile og tid for meg selv enn mannen og det løser vi ved at han spiser frokost og finner på noe på egenhånd mens jeg gjerne har en roligere start på dagen. Evt. står jeg opp tidlig sammen med ham og tar en lengre hvilepause midt på dagen. Noen ganger strekker jeg meg litt lenger hvis vi for eksempel planlegger en dagstur, eller han tar en rolig dag sammen med meg. Løsningen er altså å tilpasse seg og ta hensyn. Går fint det! 9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #6 Skrevet 13. august 2019 Du sover til 8-9, så antar jeg du steller deg og spiser frokost, sånn at klokka er nærmere 10 før du kommer deg ut, og så skal du på rommet allerede kl. 15 og være der i 3! timer? Er helt enig med mannen din, det høres jo helt bortkastet ut! Enig med dem over som sier at man kan dele seg litt, men om partneren min ville tilbringe halve dagen på hotellet tror jeg like godt jeg hadde reist alene, gitt. Dog synes jeg absolutt at mannen din burde jenke seg litt når det gjelder å være i bevegelse hele tiden, man kan jo gjerne sette seg ned å slappe av litt med å se på livet i parken, spise en god, lang lunsj, hyppige kaffepauser og så videre. Skjønner godt du blir sliten om dere løper rundt i ett sett, men man kan jo slappe av uten å være på hotellet også, så det burde jo være mulig for dere å komme frem til et kompromiss. Anonymkode: e87d8...580 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #7 Skrevet 13. august 2019 Jeg er et ivrig a-menneske, opp kl 7 og ikke noe somling (dog holder jeg ikke ut til midnatt). Var på reise med en treg venninne og holdt på å bli gal, så jeg skjønner mannen din litt. Og dagene blir jo veldig ødelagt av de timene på hotellet fra 15-18 (?). Men her må dere jo bare finne en løsning sammen. Hva om du tar en rolig morgen og møter han i 11-12 tiden, og ikke tar en lur på ettermiddagen? Da blir ikke dagen så oppstykket? Anonymkode: 66d2f...a24 1
Trolltunge Skrevet 13. august 2019 #8 Skrevet 13. august 2019 Vi er også veldig ulike angående slikt. Jeg har vært (og er delvis, men forsøker å roe ned) propellen på hjemmebane. Jeg ordner og fikser med hus, hage, barn, jobb og videre, så han til tider blir nærmest gal av det, og må sette ned foten for at vi skal få tid til å kose oss sammen. På ferier er det motsatt. Borte fra jobb og hus flater jeg gjerne ut, mens han vil oppleve. Den ultimate ferie for meg er en koffert med bøker, sol og avslapning. Han vil se, oppleve og føle at vi lever. Løsningen er et kompromiss. Litt av begge deler. Det tok noen år før det ble hyggelig å dra på ferie sammen egentlig. De ulike forventninger til hva ferie innebærer sto steilt imot hverandre ganske lenge. Jeg syntes at hans rastløshet var anstrengende, og han syntes at jeg var kjedelig. Jeg har egentlig ikke en oppskrift på hvordan det løste seg, for det gikk seg egentlig bare til, med vilje fra begge i forhold til å forstå den andres behov. Han har slått seg til ro med rolige morgener, fordi han vet at så blir jeg med på det han foreslår. Vi kan også være på farten en hel dag, men da er det inneforstått at dagen etter tilbringes ved bassenget /sjøen. Irritasjonen ved ulike behov er erstattet av at vi har funnet en rytme begge kan trives i, hvor begge gir, og begge får sitt behov dekket. Nå er han en god reisepartner, og vi har begge hatt en fin ferie når vi drar hjem. Jeg tenker at det er det samme i ferier som ellers i det å leve sammen, at man må ha en respekt for ulikheter, og vilje til å møtes på halvveien. Dersom man bare krever at den andre skal tilpasse seg, og irriterer seg grønn over den andres ønsker og behov, så blir det ingen god situasjon. Tar man ikke hensyn, så vil ikke den andre heller være villig til å gi noe, og man blir stående i en slags kamp. Det må være et ønske om at begge skal ha en fin ferie, slik det i hverdagen må være et ønske om at ting skal fungere for begge. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2019 #9 Skrevet 13. august 2019 Jeg og en venn reiser en del på storby-ferier, mest for å se konserter. Jeg liker å se litt i butikker, han liker se fotballkamper. Vi gjør det så enkelt som at han plasseres på en pub som viser kamper, mens jeg går å shopper. Han trenger noen ganger en powernap, mens jeg vil utnytte tiden på tur mest mulig, så da går han på hotellet å tar en powernap, mens jeg tusler rundt i byen. Jeg derimot bruker mye lengre tid på badet før vi skal på konserter, så da stikker han på en pub. Vi har reist sammen på storbyturer i mange år, flere ganger i året, og har aldri hatt noe problem med at vi har ulikt energinivå, og ulike preferanser på hva vi vil bruke tiden på. Anonymkode: 4d35b...f91 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 På 13.8.2019 den 8.51, AnonymBruker skrev: Ja vi har det også slik, blir irritert av mannen som er treg. Men vi deler oss opp, jeg går ut en tur alene, mens han tar pausen sin. Klarer ikke mannen din å være alene noen timer? Anonymkode: 1403c...8b2 Veldig viktig, ta hensyn til hverandre. Å kunne være alene noen timer er kjempeflott! Å være styrt av andre på reise er helt håpløst. Anonymkode: a48c0...c21
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #11 Skrevet 16. august 2019 Som de fleste her skriver, man trenger ikke være limt sammen på ferie. Splitt dere opp og gjør som dere har lyst til. Anonymkode: e19d2...36b
SPOCA Skrevet 16. august 2019 #12 Skrevet 16. august 2019 Hvorfor må dere gjøre det samme da? Jeg hadde gjort mitt, og samboeren gjort sitt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #13 Skrevet 17. august 2019 Vi kom oss gjennom det der 🤣 Han liker ikke å gjøre ting alene uten meg så det var ikke løsningen. Men vi kom vell til et kompromiss da, og det var at jeg skulle få slappe av (dog litt mindre og ha mer bestemte tider) og at han skal la meg være helt i fred og ikke mase da 😅 Gikk veldig fint resten av ferien. I hverdagen er det jeg som stresser mest og må få ting gjort, så på ferien kommer jeg nok i en litt annen modus enn han. Ts Anonymkode: 6d6b0...2ee 1
Kjetil E Skrevet 17. august 2019 #14 Skrevet 17. august 2019 På 13.8.2019 den 8.48, AnonymBruker skrev: Vi er på ferie i en storbyish/strand i utlandet. Jeg er typen som kan stå opp 8-9 utforske byen fram til 15, også trenger jeg å hvile litt på hotellrommet før jeg går ut igjen. Med dusj og alt kan det ta 3 timer. Hvis jeg ikke gjør det, blir jeg veldig sliten og trøtt resten av kvelden. I tillegg så går vi en del og vi sitter nesten aldri mens vi utforsker fordi mannen har mark i ræva. Det er litt av problemet her egentlig, han klarer ikke å nyte ferien 100% pga han mener jeg er treg, og han vil helst være ute fra 7 om morgenen til over midnatt hver dag. Han trenger lite søvn. Mens jeg trenger litt hvile midt på dagen og liker å sove lenge, og jeg fungerer bedre da. Vi blir begge stresset av hverandre 😂 Flere som har det slik på ferie? Skjønner jo at det er bare en liten bagatell, men hadde vært interessant å høre andre erfaringer, tips og råd. Anonymkode: 6d6b0...2ee Det er derfor det er så DIGG å reise på ferie ALENE. Slippe å ta hensyn til noen andre. Gjøre akkurat det man ønsker, se det man vil osv. DIGG DIGG DIGG.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå