Gå til innhold

Stort bryllup, koselig fest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sitter å ser over hvem vi ønsker å invitere i bryllup. Han har en veldig stor familie, så om vi tar hans nærmeste, min familie, og våre gode venner  - så er vi  oppe i 90-100stk. Det syntes jeg høres mye ut, i de fleste bryllup jeg har vært i har vi vært 50-70. Vi har ikke lyst å ekskludere noen og vil heller invitere alle eller ingen - og droppe fest. Samtidig er det kjedelig å gifte seg uten fest da. 🙈

Er det noen som har hatt bryllupsfest på den størrelsen og allikevel hatt en fin, avslappende, uformell og trivelig feiring? Jeg er redd det blir for stort og uoversiktlig. Tips og råd til hvordan få det intimt og koselig, til en viss grad, også med mange gjester? 

Ble det veldig dyrt? Hva gjorde dere for å få det til økonomisk? (Jeg er ikke opptatt av kjole og sånt. Det blir vielse i rådhus, så ikke noe kirkegreier) 

Vi ønsker helst uformell stemning, med catering/buffet og at vi selv ordner drikke.  Noen som har tips om noen fine lokaler i Akershus/Oslo-området med plass til ca 100 som tillater medbrakt mat og drikke? Gjerne litt rustikk/koselig! 

Takk for råd 😊

Anonymkode: 8eab9...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde fest med ca 100 gjester. Familie pluss venner og kolleger. For å få råd til det, leide vi grendahus. Hadde catering til det meste av maten, men ordnet også en del selv.

Hadde jeg skulle gjøre det på nytt, ville jeg satt bort ALT av maten. 100 stk er mange å mette. Det ble mer enn nok mat, men også mer stress enn det jeg hadde ønsket. I vår del av landet er det vanlig at nær familie stiller med kaker i bryllup, så dette slapp vi også å bestille hos baker.

Sparte penger på billig kjole (ebay, Kina), mannen kjøpte dress på Dressmann. Vi handlet alkohol hver gang vi var på utenlandstur, og tok noen ekstraturer til Sverige med flere i bilen for å hamstre vin.

Folk SIER at det var en bra fest, kjempeartig bryllup osv. Men jeg er av den litt stressede typen som ikke klarte å slappe av selv, når jeg hadde "ansvar" for at 100 stk hadde det bra. Det ble god stemning med feststemte folk, vi hadde singelbord etter ønske fra gjestene, der det ble flere dater i etterkant av bryllupet. Vi hadde flere underholdningsinnslag i løpet av middagen, og buss som kjørte gjester hjem etterpå. Når jeg ser på alle bildene som ble tatt den kvelden, ser det heldigvis ut som det stemmer at det var en bra fest. Skulle bare ønske jeg var gjest der i stedet for brud, hadde vært litt mer avslappende :)

Det kostet kanskje 60 000 totalt, med leie og klær og stæsj og mat og drikke.

Anonymkode: 93f55...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde fest med ca 100 gjester. Familie pluss venner og kolleger. For å få råd til det, leide vi grendahus. Hadde catering til det meste av maten, men ordnet også en del selv.

Hadde jeg skulle gjøre det på nytt, ville jeg satt bort ALT av maten. 100 stk er mange å mette. Det ble mer enn nok mat, men også mer stress enn det jeg hadde ønsket. I vår del av landet er det vanlig at nær familie stiller med kaker i bryllup, så dette slapp vi også å bestille hos baker.

Sparte penger på billig kjole (ebay, Kina), mannen kjøpte dress på Dressmann. Vi handlet alkohol hver gang vi var på utenlandstur, og tok noen ekstraturer til Sverige med flere i bilen for å hamstre vin.

Folk SIER at det var en bra fest, kjempeartig bryllup osv. Men jeg er av den litt stressede typen som ikke klarte å slappe av selv, når jeg hadde "ansvar" for at 100 stk hadde det bra. Det ble god stemning med feststemte folk, vi hadde singelbord etter ønske fra gjestene, der det ble flere dater i etterkant av bryllupet. Vi hadde flere underholdningsinnslag i løpet av middagen, og buss som kjørte gjester hjem etterpå. Når jeg ser på alle bildene som ble tatt den kvelden, ser det heldigvis ut som det stemmer at det var en bra fest. Skulle bare ønske jeg var gjest der i stedet for brud, hadde vært litt mer avslappende :)

Det kostet kanskje 60 000 totalt, med leie og klær og stæsj og mat og drikke.

Anonymkode: 93f55...547

Takk for svar! Høres veldig likt ut det vi tenker, og dere hadde jo en veldig ok pris! Vi skal ihvertfall absolutt sette bort all mat til catering, vi har ingen interesse eller kunnskap om matlaging. I min krets er det også tradisjon at venninner og familie tar med kaker 😊

Det er jo litt det - at man kanskje føler seg litt stressa som vert å rekke over alle gjester. Men om man er oppmerksom på det i forkant og kanskje har fokus på å senke skuldrene og sette bort mest mulig, så blir det lettere. :) Men det er nok noe av det jeg tenker litt på mest. 

Også er jeg veldig redd for mye taler når det er mange. Taler er jo ofte kjedelig. Er det innafor å sette en strek der? Vi har ingen naturlig toastmaster i kretsen vår, men har noen som liker å prate og ikke helt vet når stoppe 🙈

Hvordan pleier man å gjøre med servering på buffet? Stiller catering ofte med folk som setter frem mat, fyller på drikke og rydder bort tallerkner? Eller hvor skaffet man isåfall det? 

Ts

Anonymkode: 8eab9...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uformell stemning vil jeg si er lett å få til.

Kleskode styrer noe av dette. Den skriver dere på innbydelsen. Sett dere inn i de ulike typene kleskoder som finnes, og velg da den som passer best for dere.

Blomsterpynt kan også ha noe å si for uformell versus formell følelse av det hele. Søk opp inspirasjon på Pinterest eller Instagram.

Bordkort har også noe å si. Det kan skape mer system, og kan nok også gjøres på en mer uformell måte. Søk opp inspirasjon til dette også på nevnte steder.

Det er nok ganske mange som ikke rekker å prate med alle gjestene sine i bryllupet sitt ordentlig. Jeg tror det er ganske vanlig, men det er likevel supert om du som brud prøver å være obs på å få pratet i minst ti minutt med hver av gjestene, spesielt de som har reist lengst for å bli med.

Sjekk om Klosteret Restaurant i Oslo er en mulig lokasjon for dere. 

 Vi var heldige med det økonomiske. Svigers bidro med 10.000 kr. (på deres initiativ, og det fikk vi ikke vite før dagen før dagen). Mine foreldre bidro med mye annet økonomisk (maten og lokalet). Svigers tror jeg også kjøpte dressen til mannen min, forresten. Det viktige her er å ikke forvente økonomisk hjelp fra den eldre garde. Man må legge lista selv ut fra det man selv kan få til på egne premisser. :) 

Anonymkode: 01d89...88d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Uformell stemning vil jeg si er lett å få til.

Kleskode styrer noe av dette. Den skriver dere på innbydelsen. Sett dere inn i de ulike typene kleskoder som finnes, og velg da den som passer best for dere.

Blomsterpynt kan også ha noe å si for uformell versus formell følelse av det hele. Søk opp inspirasjon på Pinterest eller Instagram.

Bordkort har også noe å si. Det kan skape mer system, og kan nok også gjøres på en mer uformell måte. Søk opp inspirasjon til dette også på nevnte steder.

Det er nok ganske mange som ikke rekker å prate med alle gjestene sine i bryllupet sitt ordentlig. Jeg tror det er ganske vanlig, men det er likevel supert om du som brud prøver å være obs på å få pratet i minst ti minutt med hver av gjestene, spesielt de som har reist lengst for å bli med.

Sjekk om Klosteret Restaurant i Oslo er en mulig lokasjon for dere. 

 Vi var heldige med det økonomiske. Svigers bidro med 10.000 kr. (på deres initiativ, og det fikk vi ikke vite før dagen før dagen). Mine foreldre bidro med mye annet økonomisk (maten og lokalet). Svigers tror jeg også kjøpte dressen til mannen min, forresten. Det viktige her er å ikke forvente økonomisk hjelp fra den eldre garde. Man må legge lista selv ut fra det man selv kan få til på egne premisser. :) 

Anonymkode: 01d89...88d

Tusen takk for råd og tips 😍

Takk for tips om Klosteret men det ikke ut til å være stort nok 😕

 

ts

Anonymkode: 8eab9...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg var i et kjempekoselig låvebryllup i sommer, med godt over 100 gjester. Det var helt avslappet og fint, med buffet, ikke stivpyntet kleskode, ikke masse taler og program og greier. 

Anonymkode: 63340...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Alise88 said:

Prøv eventum.no!

Her er det masse tips og info, også om Klosteret.

Her kan du finne alle som tilbyr bryllup, både med og uten drikkeservering: https://eventum.no/bryllupslokaler/oslo/

Takk! Jeg har sett en del der, men fant ikke så mye hvis man ønsker medbrakt drikke og/eller mat, og var ikke så mye i den litt mer avslappa stilen. Klosteret har bare plass til 50, vi kommer til å bli 80-100. 

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var i et kjempekoselig låvebryllup i sommer, med godt over 100 gjester. Det var helt avslappet og fint, med buffet, ikke stivpyntet kleskode, ikke masse taler og program og greier. 

Anonymkode: 63340...a05

Så bra, det er noe sånt jeg håper på :)

Anonymkode: 8eab9...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...