Gå til innhold

Forlover-tale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er nå under 2 mnd til jeg skal være forlovet i en kompis bryllup. Noen som har forslag/tips til hva en tale skal inneholde? Jeg er ELENDIG på framføring/tale. Å kommer sannsynligvis til å drite i buksa. 

Har sceneskrekk så det synger etter. Får vondt i magen når jeg tenker på at jeg må holde tale. 

Anonymkode: 49000...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å si hei jeg heter Blabla - enkelt og greit. Si så at du er forlover og veldig takknemlig for det.

Så kan det være en god ide å si hvordan dere ble venner, kanskje hva du tenkte da dere begynte å bli gode venner, hva dere fant på sammen. Deretter beskrive litt hans personlighet som kompis, og kanskje en historie som viser noe om hva som er spesielt med han - kan være noe inspiretende eller noe som er flaut for han, uten at det blir slemt eller smakløst.

Så kan du fortelle om når du møtte bruden, og si masse godord om henne og de som et par.

Ønsk dem så til lykke og be gjestene skåle med deg, løft så glasset ditt og vent på at alle andre også tar dem opp, når ca. Alle har glassene oppe kan du drikke en slurk, og så sette deg ned.

Anonymkode: a481f...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke holde noe tale. Slike tullete «regler» for hvem som MÅ holde taler er bare tull. Alternativt kan du lage en sang eller fremføre en videopresentasjon.

Anonymkode: 3c525...502

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp slike taler på YouTube. Noen har kombinert talen med PowerPoint/bilder/slideshow av bilder. 

 

Det går også an at du snekrer sammen en sang, også at du sier til toastmasteren at det er din tale til brudeparet. En sang som alle gjestene synger samlet altså. 

Anonymkode: a5298...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hva hjelper deg når du skal fremføre, det er lov å bruke hjelpemidler.

Du kan jo bare introdusere deg og din relasjon til brudgommen, ønske brudeparet lykke til, også vise en bilde eller videomontasje om kompisen din. Du kan få hjelp av andre kompiser til å finne bilder og snutter.   

Anonymkode: 1698d...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger å snakke om, hold talen kort.

Anonymkode: 189b8...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ekspert på taler, men har holdt noen taler som forlover og har noen tips som kanskje kan hjelpe.

En naturlig rekkefølge på talen;

1. Introduser deg selv (med mindre toastmaster gjør dette) og takk for æren av å være forlover. Si et par ord om dagen så langt hvis det er naturlig.

2. Din relasjon/møte med brudgommen. Hvordan møttes dere? Førsteinntrykk? Noen få morsomme historier/anekdoter som får frem brudgommens gode og kanskje mindre gode sider :) Unngå; "du er en fin fyr og en god venn" (banalt eksempel), og fortell heller en liten historie som får frem samme budskap. (Naturlig at denne delen utgjør den største delen av talen, siden du er brudgommens forlover).

3. Dra inn brudgommens relasjon/møte med bruden. Morsomme historier/anekdoter om brudeparet da de først ble sammen, og noen fine ord om bruden. Hva var det første brudgommen sa til dere kompiser om bruden? Når var det dere forstod at det var akkurat henne som var rett for ham?

4. Noen fine/morsomme ord om brudeparet som et etablert par. Kanskje en slags "oppsummering" av hvorfor de passer så godt sammen eller hvorfor de utfyller hverandre.

5. Lykkeønskninger for fremtiden. Utbring en skål for brudeparet hvis det passer inn.

 

Generelle tips;

  • Skriv ned talen ord for ord på PC. Begynn allerede nå, og gå tilbake flere ganger og skriv om slik at setningene flyter bedre, og talen blir bedre.
  • Skriv ut og gå deretter over og tusj over nøkkelord. Ikke hele setninger.
  • Øv på talen foran speilet eller noen andre. Bruk arket og se på nøkkelordene hvis du trenger.
  • Gå eventuelt tilbake og skriv om talen hvis du under øving merker at noe føles rart eller ikke gir mening.
  • Hold talen kort. 4-5 minutter (ca 1-1,5 sider skrevet på datamaskin) er mer enn langt nok.
  • Forsett å øv til du har stålkontroll på talen - da blir du mer sikker og mindre nervøs i fremførelsen.
  • Og til slutt - det er "bare" en tale. Ikke verdens undergang om du glemmer noe eller sier noe feil. Gjør ditt beste, brudgommen blir glad uansett.

Lykke til :) 

 

Anonymkode: 4a57f...49d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE hold tale. Taler er bare bra hvis de holdes av noen som virkelig er gode til det, eller om det er et lite lag der du har et nært personlig forhold til taleren.

Du kan reise deg og skåle for brudeparet, eventuelt. - Jeg vil gjerne si takk for at jeg fikk være forlover og være med på at dette fine paret gifter seg. Til lykke med dagen og ekteskapet. Skål for brudeparet!

Det holder i massevis :)

Anonymkode: 535a1...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Begynn med å si hei jeg heter Blabla - enkelt og greit. Si så at du er forlover og veldig takknemlig for det.

Så kan det være en god ide å si hvordan dere ble venner, kanskje hva du tenkte da dere begynte å bli gode venner, hva dere fant på sammen. Deretter beskrive litt hans personlighet som kompis, og kanskje en historie som viser noe om hva som er spesielt med han - kan være noe inspiretende eller noe som er flaut for han, uten at det blir slemt eller smakløst.

Så kan du fortelle om når du møtte bruden, og si masse godord om henne og de som et par.

Ønsk dem så til lykke og be gjestene skåle med deg, løft så glasset ditt og vent på at alle andre også tar dem opp, når ca. Alle har glassene oppe kan du drikke en slurk, og så sette deg ned.

Anonymkode: a481f...f75

Nei. Du må da innse at dette ikke er noe for ts?

Anonymkode: 535a1...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du må da innse at dette ikke er noe for ts?

Anonymkode: 535a1...e3c

Hva i alle dager, folk er forskjellige og holder taler forskjellig!! Om han er klumsete og nervøs så setter han uansett sin egen vri på det, er jo ikke gøy å høre på robot-taler hele kvelden. Godt nulig at TS bare er forlover en eneste gang i sitt liv, han bør hoppe uti det så han ikke angrer.

Anonymkode: a481f...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager, folk er forskjellige og holder taler forskjellig!! Om han er klumsete og nervøs så setter han uansett sin egen vri på det, er jo ikke gøy å høre på robot-taler hele kvelden. Godt nulig at TS bare er forlover en eneste gang i sitt liv, han bør hoppe uti det så han ikke angrer.

Anonymkode: a481f...f75

Ingen er interessert i å høre en dårlig tale. Man bare lider med og venter på at det skal ta slutt...

Er det nær familie, og en av dem famler seg gjennom det, så ok. Men en venn som selv ikke har familie til stede, som knapt er en bekjent av de fleste frammøtte? 

Å hoppe i det kan sikkert være fint for talerens selvfølelse, men det er jo ikke noe poeng for alle andre.

Mye bedre å ta en kort skål, en sang e.l. 

Anonymkode: 535a1...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er interessert i å høre en dårlig tale. Man bare lider med og venter på at det skal ta slutt...

Er det nær familie, og en av dem famler seg gjennom det, så ok. Men en venn som selv ikke har familie til stede, som knapt er en bekjent av de fleste frammøtte? 

Å hoppe i det kan sikkert være fint for talerens selvfølelse, men det er jo ikke noe poeng for alle andre.

Mye bedre å ta en kort skål, en sang e.l. 

Anonymkode: 535a1...e3c

Jeg er helt uenig med deg! 

Jeg har hørt mange gode taler fra folk som tror de ikke kan tale, og som har vært fryktelig nervøse. 

Det er et fåtall forunt å være gode talere naturlig. For de fleste av oss kommer det gjennom gode forberedelser, og så lenge man gjør det på en skikkelig måte  forstår publikum det. Folk vet at det ikke er en profesjonell tåler som står der.

Og dessuten, har man takket ja til å være forlover er talen en del av pakka. Selvfølgelig kan man snakke med brud/brudgom på forhånd og spørre om det er greit å droppe, men man lar ikke bare være! Jeg vil dessuten mye heller høre på en 5-minutters dårlig tale, enn å lide meg gjennom en hjemmediktet sang med dårlig rytme og nødrim.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...