Prelunia Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 Dattera mi er 7 .år og har ei venninne som bor 4 km unna som ofte blir "dumpet" her uten at dette er avtalt på forhånd. Hun er også 7.år. Jeg kjenner ikke foreldrene hennes heller. I dag for eksempel hadde ho gått hit på egenhånd. Ho sa at ho fikk lov av faren sin, og at faren hadde sagt at ho skulle spise middag her og komme hjem klokka 8... Dattera mi legger seg halv 8, så jeg sa at det ikke passet så seint. Da ble ho lei seg og sa at ho var alene hjemme og at faren ikke hadde lagd middag , siden ho skulle spise hos oss.. Så da måtte vi la henne bli her og lage noe annet til middag, siden ho ikke likte det vi skulle ha. Tidligere har faren hennes, uten å ha spurt oss, sagt at ho kan overnatte her midt i skoleuka og ho har kommet hit. Da måtte jeg ringe far og si at vi ikke ønsket overnatting midt i uka, og at vi måtte snakke sammen om sånne avtaler før en av oss sa ja til barna. Jeg fikk lite forståelse for dette , og dette har skjedd flere ganger etterpå. De andre gangene har jeg måttet kjører henne hjem når klokka har nærmet seg 8. Det har vært flere slike episoder, og jeg kjenner at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal handle i denne situasjonen. Burde jeg ta en samtale med far? Eller er det jeg som overdriver? 5
Populært innlegg Invicta Skrevet 12. august 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 12. august 2019 Ja, du burde snakke med foreldrene hennes. Hun er sju (!) år. 60
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 12. august 2019 Dette er åpenbart omsorgssvikt fra faren sin side. Har hun kontakt med moren sin? Her har du faktisk plikt til å varsle BV Anonymkode: 6e073...f2c 74
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 Går de i samme klasse? Kanskje du kunne pratet litt fortrolig med læreren? Anonymkode: 096bb...03f 33
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 Så snart hun dumper innom hos dere så tar du en telefon til far og forhører deg. Hver gang. Kanskje det går inn der etterhvert at ting faktisk må avtales. Anonymkode: b337f...3b9 29
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Ringe far hver eneste gang et skjer og si at det ikke er greit, du kan snu henne i døre og sende i retur til faren. Forklare ungen at om hun skal spise hos dere så er det dagens meny som er aktuelt, ikke lag ny middag. Hvor er barnets mor i denne situasjonen? Fortsetter det så er faktisk barnevernet rette adressat, dette lyser av omsrogssvikt. Anonymkode: 6a79f...9f0 18
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er åpenbart omsorgssvikt fra faren sin side. Har hun kontakt med moren sin? Her har du faktisk plikt til å varsle BV Anonymkode: 6e073...f2c Herregud, snakk om å lage drama! Kan ikke Ts snakke med faren før hun skal blande inn bv?! Tro det eller ei, men foreldre kan drite seg ut i blant, og det er ikke dermed sagt at det er omsorgssvikt, for alt vi vet så er det snakk om misforståelser eller at det er jenta som maser seg til venninna si. Jeg blir paff av dagens samfunn, folk snakker nesten ikke sammen før de sender «bemymrings»-mld på hverandre!! Anonymkode: 47453...7d1 9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 Det kan være lurt å snakke med far hver gang jentungen kommer dumpende inn og forteller om en eller annen grunn. Unger på 7-8 år har god fantasi, og den kan de fort bruke for å få det sånn som de vil. Anonymkode: 07949...a34 14
Prelunia Skrevet 12. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2019 Altså , misforstå meg rett , datteren min kan gjerne ha venner her. Men da liker jeg at det er avtalt og at jeg har dialog med foreldrene. Så kan jeg også gjøre det litt mer ordentlig med å planlegge middag til alle, og eventuelle aktiviteter. Alle ganger jeg har snakket med far om dette har det blitt møtt med lite forståelse og beskjed om at hun har telefon og kort osv. Og er selvstendig. En gang datt hun og slo seg veldig kraftig her , uten at faren visste hvor hun var, og da var han egentlig på jobb. 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er åpenbart omsorgssvikt fra faren sin side. Har hun kontakt med moren sin? Her har du faktisk plikt til å varsle BV Anonymkode: 6e073...f2c Kan jo være barnet lyver også fordi hun kjeder seg. Slutt å rope inn barnevernet på alt mulig. Ts bør ta en prat med far/mor. Anonymkode: fae21...04c 3
Antoinette Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 Dette må du ta opp med foreldrene. Og hvor er mor i dette? Denne fareng gir jo totalt f i sitt eget barn. 7
Splittbinders Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 Hun er liten, så det er uansett ikke på noen måte hennes skyld. Selv om hun maser seg til det, så har de voksne fortsatt ansvaret. Ring faren hver gang det skjer. Og si at det ikke er greit uten avtale/dialog. Og så får du vurdere om du kjører henne hjem eller lar henne bli. Personlig hadde jeg i alle fall ikke sendt henne i retur alene. Uavtalte besøk er nå en ting. Men dette du skriver om at hun måtte vært alene hjemme om hun gikk tilbake, hadde i alle fall fått meg til å ha et litt årvåkent øye. 15
Menchit Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 Nå fikk jeg helt vondt i magen, stakkars jente 😔 Selv om man ikke skal krisemaksimere så håper jeg du følger litt opp ts. Det kan jo være alt fra grov omsorgssvikt til foreldre uten antenner. Noen barn blir faktisk kastet ut av hjemmene sine når det passer foreldrene, eller helt overlatt til seg selv. Du kan jo forsøke å presse foreldrene til å kommunisere med deg, men her ville jeg faktisk sendt en bekymringsmelding. Tenk om dere er "den trygge havnen" hennes? Melder du fra så vet du ihvertfall at noen undersøkelser hvordan hun har det og kan hjelpe dersom det trengs. 19
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jo være barnet lyver også fordi hun kjeder seg. Slutt å rope inn barnevernet på alt mulig. Ts bør ta en prat med far/mor. Anonymkode: fae21...04c Dette. Jeg er drittlei av at alt tolkes som omsorgssvikt nå til dags! Er det rart at bv er overarbeidet?! Anonymkode: 47453...7d1 3
Tiuren Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 (endret) Når slikt skjer tenker jeg ofte at man er privilegert og at det er en tillitserklæring, dersom dette barnet ikke har det helt fint hjemme så er det jo flott å være den som kan gi vedkommende litt lys i livet? Så overdramatiseringen.... Når ble det vanlig at 7åringer måtte avtale om de kunne treffes? Er man 7 år så går man på besøk til venner. Endret 12. august 2019 av Tiuren 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 7 minutter siden, Splittbinders skrev: Hun er liten, så det er uansett ikke på noen måte hennes skyld. Selv om hun maser seg til det, så har de voksne fortsatt ansvaret. Ring faren hver gang det skjer. Og si at det ikke er greit uten avtale/dialog. Og så får du vurdere om du kjører henne hjem eller lar henne bli. Personlig hadde jeg i alle fall ikke sendt henne i retur alene. Uavtalte besøk er nå en ting. Men dette du skriver om at hun måtte vært alene hjemme om hun gikk tilbake, hadde i alle fall fått meg til å ha et litt årvåkent øye. På 90-tallet var det normalt å være hjemme alene etter skole og/eller sfo, såkalte «nøkkelbarn» fantes det nok av. Det er ikke omsorgssvikt av den grunn. Anonymkode: 47453...7d1 8
Splittbinders Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På 90-tallet var det normalt å være hjemme alene etter skole og/eller sfo, såkalte «nøkkelbarn» fantes det nok av. Det er ikke omsorgssvikt av den grunn. Anonymkode: 47453...7d1 Jeg har heller ikke kalt det omsorgssvikt. Men jeg ville fulgt litt med. Å følge med, er ikke det samme som å kontakte bv. 1
Splittbinders Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, Tiuren skrev: Når slikt skjer tenker jeg ofte at man er privilegert og at det er en tillitserklæring, dersom dette barnet ikke har det helt fint hjemme så er det jo flott å være den som kan gi vedkommende litt lys i livet? Så overdramatiseringen.... Når ble det vanlig at 7åringer måtte avtale om de kunne treffes? Er man 7 år så går man på besøk til venner. Delvis enig. Jeg har en 7-åring selv også. Vi får stadig nabobarn på besøk. Men de har ikke «beskjed» om å spise middag her uten at vi vet det. Og de kommer definitivt ikke på uplanlagt overnatting midt i skoleuka. 29
Kattugla Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 8 minutter siden, Tiuren skrev: Når slikt skjer tenker jeg ofte at man er privilegert og at det er en tillitserklæring, dersom dette barnet ikke har det helt fint hjemme så er det jo flott å være den som kan gi vedkommende litt lys i livet? Så overdramatiseringen.... Når ble det vanlig at 7åringer måtte avtale om de kunne treffes? Er man 7 år så går man på besøk til venner. Hun bor 4 km unna, det er faktisk et stykke å gå når man er 7 år gammel. 37
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 35 minutter siden, Prelunia skrev: Dattera mi er 7 .år og har ei venninne som bor 4 km unna som ofte blir "dumpet" her uten at dette er avtalt på forhånd. Hun er også 7.år. Jeg kjenner ikke foreldrene hennes heller. I dag for eksempel hadde ho gått hit på egenhånd. Ho sa at ho fikk lov av faren sin, og at faren hadde sagt at ho skulle spise middag her og komme hjem klokka 8... Dattera mi legger seg halv 8, så jeg sa at det ikke passet så seint. Da ble ho lei seg og sa at ho var alene hjemme og at faren ikke hadde lagd middag , siden ho skulle spise hos oss.. Så da måtte vi la henne bli her og lage noe annet til middag, siden ho ikke likte det vi skulle ha. Tidligere har faren hennes, uten å ha spurt oss, sagt at ho kan overnatte her midt i skoleuka og ho har kommet hit. Da måtte jeg ringe far og si at vi ikke ønsket overnatting midt i uka, og at vi måtte snakke sammen om sånne avtaler før en av oss sa ja til barna. Jeg fikk lite forståelse for dette , og dette har skjedd flere ganger etterpå. De andre gangene har jeg måttet kjører henne hjem når klokka har nærmet seg 8. Det har vært flere slike episoder, og jeg kjenner at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal handle i denne situasjonen. Burde jeg ta en samtale med far? Eller er det jeg som overdriver? disse folkene kan du ta vurdere en bekymringsmelding på synes jeg. Det er ikke ok oppførsel å sende ungene til naboene og så bare la være å kommunisere og ignorere de, og så bli sur fordi det ikke passer med overnatting midt i uka. Jeg tror faren ser på dere som gratis barnepass. Hva slags hillybilly folk er dette egentlig? Anonymkode: 880df...9a2 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå