Gå til innhold

Floker på katt


Superfunky

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en katt som har en del floker i hele pelsen sin. Vi har vurdert å dra til dyrlegen ( har gjort det tidligere - opptil flere ganger), men hun er 13 år, og vet derfor ikke helt om vi tør å legge henne i narkose (med tanke på alderen, og om hun våkner i det hele tatt). 

Hun er relativt rolig når hun blir holdt, men blir utålmodig etterhvert. Men spørsmålet mitt er om det finnes andre måter å fjerne de på som ikke er smertefullt? 

Takker for svar 😊

Endret av Superfunky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved flokefjerning pleier de ikke legge katten i full narkose. Da gir de bare "en valium", altså noe beroligende som gjør at de blir trøtte og medgjørlige, slik at katten kan barberes uten at den får helt hetta.
For å forebygge kan du kjøpe en sånn kardebørste og gre katten minst en gang i uka. Liker den å bli gredd, blir det en koseting som skjer hver dag av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynne å gre katta regelmessig??

Anonymkode: a668a...424

Det er ikke mulig å gre katten min, jeg har aldri lært den opp til å bli gredd, og derfor misliker den det sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Minya skrev:

Ved flokefjerning pleier de ikke legge katten i full narkose. Da gir de bare "en valium", altså noe beroligende som gjør at de blir trøtte og medgjørlige, slik at katten kan barberes uten at den får helt hetta.
For å forebygge kan du kjøpe en sånn kardebørste og gre katten minst en gang i uka. Liker den å bli gredd, blir det en koseting som skjer hver dag av seg selv.

Sist gang hun fikk dette ble hun helt fra seg. Vi kunne ikke engang slippe henne ut fordi han bare sjanglet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke så mye annet å gjøre enn full narkose da. De gir mindre narkose for barbering da.

Det er for øvrig aldri for sent å lære en katt at det er kos å bli gredd. Du må være tålmodig og gi mye snop og ros, men det går an.
Start med å få klippet pelsen kort og barbert bort de verste flokene. Så starter du i det små med en myk kardebørste for kattunger, med myke knotter på tuppene av børsten.
Er pus ikke særlig glad i kos, kan det dog bli vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.8.2019 den 18.05, Minya skrev:

Da er det ikke så mye annet å gjøre enn full narkose da. De gir mindre narkose for barbering da.

Det er for øvrig aldri for sent å lære en katt at det er kos å bli gredd. Du må være tålmodig og gi mye snop og ros, men det går an.
Start med å få klippet pelsen kort og barbert bort de verste flokene. Så starter du i det små med en myk kardebørste for kattunger, med myke knotter på tuppene av børsten.
Er pus ikke særlig glad i kos, kan det dog bli vanskelig.

Ikke meningen å kuppe tråden til TS, men har du et tips til en slik børste ( aller helst link )? Har prøvd å søke litt selv, men greide ikke å finne slik du beskriver 🙈

Anonymkode: 8aa3f...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meningen å kuppe tråden til TS, men har du et tips til en slik børste ( aller helst link )? Har prøvd å søke litt selv, men greide ikke å finne slik du beskriver 🙈

Anonymkode: 8aa3f...ec7

https://animail.no/karde-hard
https://animail.no/karda-mjuk
https://animail.no/piggborste

De finnes i mange varianter, og de fleste dyrebutikker. både på nett og i butikk har opptil flere varianter av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

https://animail.no/karde-hard
https://animail.no/karda-mjuk
https://animail.no/piggborste

De finnes i mange varianter, og de fleste dyrebutikker. både på nett og i butikk har opptil flere varianter av dem. 

Ja, fant sånne ''vanlige'', men tenkte på sånn med plastknotter på, til kattunge 🤔 Den siste du lenka til er kanskje en slik. Greide bare å finne sånne vanlige karder, så takk.

Anonymkode: 8aa3f...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fant sånne ''vanlige'', men tenkte på sånn med plastknotter på, til kattunge 🤔 Den siste du lenka til er kanskje en slik. Greide bare å finne sånne vanlige karder, så takk.

Anonymkode: 8aa3f...ec7

Ta en titt her: https://www.dyrekassen.no/kennel-equip-karde?gclid=Cj0KCQjwv8nqBRDGARIsAHfR9wBO6JrSxcXjwtj9I0gsOtJdSWxof56LpKB1mVSLKUxIDmx3G3Wbb04aAtAZEALw_wcB

Anonymkode: b3851...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk 😊

Anonymkode: 8aa3f...ec7

Min fornøyelse :)

Får jeg lov å komme med et lite tips også? 

Jeg har en gammel katt selv. 16 år er han. Jeg har også en katt med semi-lang pels, så jeg ser hvordan pels kan floke seg.

Jeg ville valgt å ta en barbering hos dyrlegen, og etter den barberingen ville jeg gredd/børstet katten hver dag for å venne katten til at børste er digg. Da gjør ikke børste vondt (lugger), og bøsten vil bli noe positivt som er deilig når pelsen har vokst ut igjen :) 

Jeg har en sånn karde m/platsknotter, en grovere kam og en Furminator :fnise: Ale brukes og kattene elsker å bli gredd.

Anonymkode: b3851...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min katt er ca like gammel og har en særdeles vanskelig pels. Men om jeg jevnlig klipper henne under magen, bakbeina og rompa (ikke halen), samt litt i "løvemanken" foran, så er det minimalt med floker her i gården (samt hun drar inn mye mindre rusk!!).

Ellers bruker jeg mye (skarp) saks og knivbørste for å dele og løsne harde og tette floker som lugger (og ligger tovet fast helt inn til skinnet)... men hjelper absolutt med en tålmodig katt!

Har (som eneste ikke-dyrlege) fått lov å fjerne floker fra en meget gjenstridig katt på den måten, ved å "sage" og klippe vekk flokene litt og litt (de som satt helt inn mot skinnet). Tror den merket at luggingen slapp når jeg fikk løsnet de gradvis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min fornøyelse :)

Får jeg lov å komme med et lite tips også? 

Jeg har en gammel katt selv. 16 år er han. Jeg har også en katt med semi-lang pels, så jeg ser hvordan pels kan floke seg.

Jeg ville valgt å ta en barbering hos dyrlegen, og etter den barberingen ville jeg gredd/børstet katten hver dag for å venne katten til at børste er digg. Da gjør ikke børste vondt (lugger), og bøsten vil bli noe positivt som er deilig når pelsen har vokst ut igjen :) 

Jeg har en sånn karde m/platsknotter, en grovere kam og en Furminator :fnise: Ale brukes og kattene elsker å bli gredd.

Anonymkode: b3851...721

Takk for tips, men jeg er ikke TS 🙈 Skal hente hjem langhåret puseunge, og vil begynne med børstetilvenning så tidlig som mulig.

Anonymkode: 8aa3f...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 14.8.2019 den 20.51, Blackbird skrev:

Min katt er ca like gammel og har en særdeles vanskelig pels. Men om jeg jevnlig klipper henne under magen, bakbeina og rompa (ikke halen), samt litt i "løvemanken" foran, så er det minimalt med floker her i gården (samt hun drar inn mye mindre rusk!!).

Ellers bruker jeg mye (skarp) saks og knivbørste for å dele og løsne harde og tette floker som lugger (og ligger tovet fast helt inn til skinnet)... men hjelper absolutt med en tålmodig katt!

Har (som eneste ikke-dyrlege) fått lov å fjerne floker fra en meget gjenstridig katt på den måten, ved å "sage" og klippe vekk flokene litt og litt (de som satt helt inn mot skinnet). Tror den merket at luggingen slapp når jeg fikk løsnet de gradvis. 

Hei, er meg som er TS, takk for forslag! 😊 

Min pus har det akkurat som du forklarer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.8.2019 den 17.54, Superfunky skrev:

Det er ikke mulig å gre katten min, jeg har aldri lært den opp til å bli gredd, og derfor misliker den det sterkt. 

Det burde du lært den opp til da den var liten!

Anonymkode: a0804...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veterinæren som ikke vil legge katten i narkose? Hvis de mener det skal gå fint så hadde jeg valgt å stole på det (om du er fornøyd med veterinæren din og tenker at de handler ut i fra beste mening altså! Og hvis ikke.. så bør du bytte vet!). 

Når du så får den barbert, start å gre den med en gang når pelsen er kort. Den liker ikke å bli gredd fordi det gjør vondt, men katter liker jo egentlig den deilige følelsen av å bli klødd ned ryggen og rundt hodet, og under haka. Start på de områdene med en god kam med lange tenner, av metall. Da kommer du helt inn til huden når all pelsen vokser ut også. Børst hver dag i starten så det aldri blir floker og katten skjønner at det er kos, ikke vondt. 

Anonymkode: e43c6...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme ulla på min pus.

Nytter ikke annet enn å barbere årlig når pelsen knoter seg.

Jeg har gått fast til en veterinær som bruker gass. Ring rundt og spør om noen tilbyr det.

Anonymkode: fc6ee...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...