AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 Kan fastlegen min lese alt fra psykologjournalen? Jeg skal ha første time hos psykolog (privat) og jeg gruer meg litt til tanken på om fastlege kan få vite detaljer på ting jeg forteller i timene.. Han kjenner et familiemedlem som overgrep meg som barn Anonymkode: 30494...adc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #2 Skrevet 12. august 2019 Nei, fastlegen har ikke tilgang til journalen hos psykologen. Psykologen vil sannsynligvis sende en kort oppsummering (epikrise) til fastlegen når behandlingen avsluttes en gang i fremtiden. Muligens sende meldinger tidligere ved behov. Men det er jo bare å spørre psykologen hvor ofte han eller hun har for vane å sende til fastlegen. Psykologen kan i utgangspunktet ikke sende uten ditt samtykke, med unntak av spesielle situasjoner, men det regnes som så grunnleggende at man aktivt må be om at informasjon ikke sendes for at ikke epikriser sendes. Informasjonen sendes til fastlegen for at han eller hun skal kunne følge deg opp, ikke for noe annet. Anonymkode: 9d0b1...b1b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan fastlegen min lese alt fra psykologjournalen? Jeg skal ha første time hos psykolog (privat) og jeg gruer meg litt til tanken på om fastlege kan få vite detaljer på ting jeg forteller i timene.. Han kjenner et familiemedlem som overgrep meg som barn Anonymkode: 30494...adc Fastlegen har en journal, psykologen har ett annet journalsystem. De er vanntette skott mellom disse to journalsystemene. Men psykologer skal rapportere til fastlegene i form av epikriser og de skal rapportere til Nav for å få penger for å ha deg i behandling. Noen skriver mye andre skriver lite. Mange er livredde for å få utlevert journaler fra leger, psykologer m.m. og mange tror de aldri må utlevere jpurnaler. Det man skal være klar over er at havner du i en tvist om en personskade el. Så blir ofte alle journaler krevd fremlagt og innholdet gransket til minste deltalj. Anonymkode: ed155...c87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå