Qwop Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 Jeg skal kjøpe meg en Mittelspitz tispe, men det er første gang jeg skal kjøpe meg hund. Har dere noen tips til hvilken "sjekklister" jeg burde ha med når jeg skal velge ut valp, og hva som er lurt å spørre oppdretteren om? Jeg ønsker gjerne å få ett kull på hunden etterhvert, og lurer på om det er vanlig å spørre om avl når man kjøper?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #2 Skrevet 12. august 2019 Hvis du selv vil drive avl er det ihvertfall særs relevant at du snakker om det med oppdretter der du kjøper valp fra. Det vil jo spille veldig inn på valg av valp. Ellers er NKK en fin plass å starte https://www.nkk.no/kjope-hund/category828.html Anonymkode: dab5d...e5f
Tabris Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 Sjekk hvilke sykdommer som ligger i rasen og spør oppdretter om foreldredyrene er sjekket og funnet fri for dette. Reis hjem til oppdretter og få truffet tispemor, kanskje også helst far til kullet. Men spesielt mor er viktig, hun vil være en god pekepinn på hvordan valpene kan bli. Hvis hun bjeffer veldig mye og virker utrygg (ikke søker kontakt og er glad for å hilse), så ville jeg styrt unna. Hør gjerne med oppdretter om dere kan gå en liten tur i nabolaget med tispemor. Sjekk hvordan hun reagerer på forbipasserende hunder, syklister, joggere osv. Hvis hun bjeffer på dem, stresser og drar mye i båndet osv, så ville jeg også vurdert å få valp et annet sted. Stress og frykt er arvelig, og da er det stor sjanse for at du vil få en valp som er lik. Hvis valpene allerede er født, så ville jeg spurt om jeg kunne tatt valpen ut alene på en liten tur for å se hvordan den reagerer på de samme tingene, uten støtte av mor og søsken (forutsatt at den er gammel nok til det, selvsagt). Ønsker du å drive med avl, så ville jeg hatt en god dialog med flere oppdrettere. Du kan ikke vite om valpen du kjøper egner seg for avl før den er godt voksen. Først da vet du om den har fått noen av de arvelige sykdommene og hvordan den er, gemyttmessig. Selv om hunden er bra nok til avl, så må du også ha kunnskap om linjer, hvilke andre den vil passe å parres med, hva du ønsker den kan tilføre rasen osv. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå