Gå til innhold

Dere med schizofreni diagnose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kun til dere som har diagnosen.

Har du vært annerledes/rar/ustabil helt fra du var barn? 

Anonymkode: 736de...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg var stille og sjenert, men det var ikke noe som skulle tilsi at jeg kom til å få schizofreni. Første gang jeg fikk symptomer var jeg 21 år og hadde vært under stort psykisk press over lang tid. Det tok en uke fra de første symptomene begynte til jeg ble akuttinnlagt. 

Anonymkode: 5d65f...7a7

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg var stille og sjenert, men det var ikke noe som skulle tilsi at jeg kom til å få schizofreni. Første gang jeg fikk symptomer var jeg 21 år og hadde vært under stort psykisk press over lang tid. Det tok en uke fra de første symptomene begynte til jeg ble akuttinnlagt. 

Så før denne uken så var du helt normal? Ingenting rart med deg?

Gjest Familytree
Skrevet

Avhengig av den emosjonelle stabiliteten i hver enkelt liv, kan symptomer oppstå før eller siden eller aldri. Jeg har ikke diagnosen, men jeg kjenner motivet, det er delikat å si når og hvordan. Noen ganger er det en stressende dag i voksen alder, en annen er en dårlig barndom og da blir det verre i ungdomstiden. Arvelige faktorer er også veldig viktige å bestemme.

Skrevet

I tillegg er det jo hos mange rusutløst. Da er det ikke slik at alle som opplever å bli psykotisk får den diagnosen, men hos de hvor det blir vedvarende selv etter at rusen er tatt vekk. Disse kan ha hatt genetisk sårbarhet for det også har rusen vært utløsende, men ofte helt symptomfri før det brøt helt ut. 

Anonymkode: 4917c...910

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så før denne uken så var du helt normal? Ingenting rart med deg?

Det stemmer. Verken jeg, familie eller andre reagerte på at noe ikke stemte/var unormalt o.l.

Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Verken jeg, familie eller andre reagerte på at noe ikke stemte/var unormalt o.l.

Har du ikke da heller fått en overbelastning og blitt psykotisk av den? 

Hvordan har ting vært senere? 

Skrevet
2 timer siden, theTitanic skrev:

Har du ikke da heller fått en overbelastning og blitt psykotisk av den? 

Hvordan har ting vært senere? 

Det var det som var utløsende faktor, ja. Var innlagt i 6 måneder første gang før jeg ble skrevet ut. Årene etter dette har jeg hatt tett oppfølging fra psykiatrien og vert innlagt et par ganger til over kortere tid. Nå klarer jeg meg overraskende bra, fikk gjenomført vgs, får gode tilbakemeldinger på jobb og har begynt på høyere utdanning, noe ingen trodde var mulig etter at jeg ble syk. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det som var utløsende faktor, ja. Var innlagt i 6 måneder første gang før jeg ble skrevet ut. Årene etter dette har jeg hatt tett oppfølging fra psykiatrien og vert innlagt et par ganger til over kortere tid. Nå klarer jeg meg overraskende bra, fikk gjenomført vgs, får gode tilbakemeldinger på jobb og har begynt på høyere utdanning, noe ingen trodde var mulig etter at jeg ble syk. 

Hvordan preger det deg nå i hverdagen? Har du fortsatt de negative symptomene som apati, tretthet, motivasjonsløsthet, isolasjon osv osv?

Skrevet

Er nå frisk og har ikke lengre diagnosen, men slenger meg på likevel.

Schizofrenien min ble utløst av traumer fra alvorlig mobbing, så det var ikke noe jeg ble født med. På en måte var jeg rar/ustabil fra jeg var barn, men da sykdomsbildet mitt ble kartlagt da jeg ble utredet som 15-åring fant sykehuset og foreldrene mine sammen ut at det egentlig var tidlige symptomer. De konkluderte ved at jeg begynte å bli syk med schizofreni som 11-åring, siden det var da de tidlige symptomene begynte. De tidlige symptomene var mistenksomhet, avflatet humør, angst og tilbaketrekning.

Jeg har alltid hatt interesser og preferanser som er "feil" for alderen min og smått merkelige, og det har jeg enda. Dette ble også vurdert om kunne være tegn på at jeg egentlig var født med sykdommen, men den tanken ble fort forkastet etter å ha pratet med foreldrene mine om interessene familien hadde sammen og hvordan søsknene mine var med tanke på interesser fra de ble født og fram til dags dato. Det er da ikke unormalt at et barn heller hører på 70-talls prog enn Justin Bieber når barnet vokste opp med den musikken, og det er det eneste som blir spilt hjemme. Eller at det heller vil diskutere verden enn Lego når barnet har vokst opp med mye eldre søsken som mer enn gjerne prater politikk rundt middagsbordet.

Så nei, jeg var helt "normal" (definer normal...) frem til jeg begynte å få symptomer da jeg var 11. Nå som jeg er frisk er det noen ting som enda "henger igjen", som at jeg sitter og lytter mer enn jeg prater for å vurdere mennesker når jeg møter nye folk, men dette kommer av PTSD og ikke schizofreni.

Anonymkode: 8f50c...72f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...