Gå til innhold

Mat fra bunnen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye mat lager du fra bunnen? F.eks supper og sauser... Jeg syns det blir for dumt at mange sier de ikke har tid, for jeg har seriøst sammenligna tida det tar å lage fra bunnen og bruke toroposer og det tar ikke lenger tid å lage fra bunnen. 

Så hvorfor er det så mange som ikke tar jobben med å lage fra friske råvarer og få mer smak tro? 

Anonymkode: 1e993...4e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Chizue skrev:

Energi.

Energi?? TS

Skrevet

Det som tar tid og innsats er å lære seg å lage rettene heller enn å faktisk lage dem når de er kjent.

Et annet aspekt er at posemat kan ligge i kjøkkenskuffa i to år uten å bli dårlig, og er praktisk å ha på lur.

Anonymkode: 0e0b8...3df

• Liker 5
Skrevet

Tiden i seg selv til å tilberede er sikkert lik. Dessverre tar ferske råvarer mye mer tid å handle inn og krever planlegging. Ofte åpner jeg bare kjøkkenskuffen og ser hva vi har. Kanskje pimper jeg torosausen litt opp med ferske urter ol. En til fordel er at jeg slipper rester av ting jeg aldri bruker. 

Men lager noe fra bunnen, og da gjerne mye slik at det kan være i fryseren eller bruning til brun saus i kjøkkenskuffen 

Skrevet

Jeg lager en god del mat fra bunnen av, fordi jeg liker å lage mat og har ofte energi og overskudd til å gjøre det. Men jeg ser ingenting i veien for å kjøpe ferdigposer nå og da. Jeg liker f.eks. mye bedre sauser fra Toro enn flere sauser jeg lager selv, og jeg syns f.eks. at Knorr sin lasagne er bedre enn hjemmelaget. Det er ingenting i veien for å kjøpe ferdig kjøttkaker fra Gilde en gang i blant, og som alle andre unge voksne hender det at jeg plukker med meg en Grandis på vei hjem fra jobb en fredagskveld.

Jeg tror det sunneste er å spise litt av alt, og å variere. Når man spiser masse grønnsaker og ren kjøtt/fisk i kosten sin, blir det ikke så veldig mye prosessert ferdigmat uansett. Så den lille andelen man kjøper i løpet av uka kan man fint spise uten bekymring. Vi er mange som har ekstremt aktive dager og uker og da må man noen ganger ty til kjappe løsninger. Per nå lager jeg en del brød og fryser ned, og det tenker jeg å fortsette med. Syns det er gøy å bake, og lager boller som finner sin vei til frysern. Lager også fiskekaker, fiskegrateng og kjøttkaker fra bunnen av når jeg har god tid... men ser jeg det er tilbud på nærbutikken på f.eks. kjøttboller, posesaus eller wokmiks så kjøper jeg det glatt uten noe dårlig samvittighet. 

Jeg skjønner ikke denne trenden med at vi må være så perfekte" hele tiden og alt skal liksom være hjemmelagd og hjemmesnekra og uten konserveringsmiddel og uten sukker og uten hvetemel og uten gluten og uten ditt og datt. Vi har NOK å bry oss om, om vi ikke skal bli helt paniske på maten også. En svært enkel huskeregel er å implementere så mye grønnsaker i kosten som mulig, spise fisk 3 ganger i uka, velge grovt brød over hvitt brød, og spise litt mindre prosessert mat. Man kommer langt med bare de enkle stegene, tror jeg. Og selvfølgelig - holde godisen og kosen til lørdager.

Anonymkode: 54839...be0

• Liker 3
Skrevet

Okay, det tar lengre tid. Ikke si at det ikke tar lengre tid. 

Jeg liker godt å lage supper og slikt fra bunnen. Men det å skrelle, skjære opp, koke, mose etc... det tar tid. Veldig mye enklere og raskere å kjøpe en pose toro tomatsuppe, ha i vann, tada 🎉 suppe. 

Eller en av de rema1000 posene med ferdig utblandet suppe som kun skal varmes opp, enda mindre arbeid. 

Jeg ser ann dagene. Lager kun mat til meg selv, og jeg bryr meg ikke om jeg har pose mat en dag og fra bunnen en annen dag. 

Noen ganger er det veldig mye lettere å kjøpe et ferdig bakt og stekt foccacia enn å måtte blande sammen, heve, steke brødet selv. 

Anonymkode: 2a6e8...376

• Liker 3
Skrevet

Synes toro smaker bedre 😊

Anonymkode: 16f54...bbd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Energi?? TS

Vet du, jeg har alltid vært flink til å lage mat fra bunnen, jeg elsker å lage mat og jeg elsker å prøve nye oppskrifter.
Men, så fikk jeg en ravmatisk diagnose som gjør at en dag føler jeg meg BRA, da kan jeg lage fra bunnen, men neste dag eller de 5 neste dagene ligger jeg som slakt og har smerter fra en annen dimensjon.
Og da er det greit med ferdigmat/toroposer, for energien min er ikke eksisterende og jeg orker rett og slett ikke å stå på kjøkkenet med knær som svikter og null styrke i armer som gjør at det å skrelle grønnsaker er en himla jobb...  Jeg har faktisk en stol på kjøkkenet til de dagene jeg føler meg bra, men det kan fort snu, særlig om jeg baker og jeg elsker å bake, kna og rulle ut og når jeg driver med det; Så har jeg ikke smerter i armene, men rygg og knær, der blir jeg sliten og gele av, er slitsomt.

Så ja.

Trenger energi til å lage mat fra bunnen, men jeg trenger også energi til å vaske hus, vaske klær og har jeg en god dag, og vasker alt, vasker klær og kopper....Da er jeg dømt til å få en dårlig dag i morgen 😕 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Bondenisse skrev:

Tiden i seg selv til å tilberede er sikkert lik. Dessverre tar ferske råvarer mye mer tid å handle inn og krever planlegging. Ofte åpner jeg bare kjøkkenskuffen og ser hva vi har. Kanskje pimper jeg torosausen litt opp med ferske urter ol. En til fordel er at jeg slipper rester av ting jeg aldri bruker. 

Men lager noe fra bunnen, og da gjerne mye slik at det kan være i fryseren eller bruning til brun saus i kjøkkenskuffen 

Ja, selvsagt ; planlegging er alfa omega. Men det er vel ikke uoverkommelig? ts

Skrevet

Jeg har også seriøst sammenlikna og det er ingen tvil om at det tar lengre tid og at det er mye mer arbeid. Det går ikke an å påstå noe annet. For meg, som har store problemer med utmattelse, bruker jeg heller den lille energien jeg har på andre ting enn å hakke opp, skrelle, skålde flasse, hakke og dele ting før man i det hele tatt er i gang med å lage det man skal. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay, det tar lengre tid. Ikke si at det ikke tar lengre tid. 

Jeg liker godt å lage supper og slikt fra bunnen. Men det å skrelle, skjære opp, koke, mose etc... det tar tid. Veldig mye enklere og raskere å kjøpe en pose toro tomatsuppe, ha i vann, tada 🎉 suppe. 

Eller en av de rema1000 posene med ferdig utblandet suppe som kun skal varmes opp, enda mindre arbeid. 

Jeg ser ann dagene. Lager kun mat til meg selv, og jeg bryr meg ikke om jeg har pose mat en dag og fra bunnen en annen dag. 

Noen ganger er det veldig mye lettere å kjøpe et ferdig bakt og stekt foccacia enn å måtte blande sammen, heve, steke brødet selv. 

Beklager men det tar ikke lenger tid. Men da har det mer med lyst å gjøre . TS

Skrevet

Og da snakker jeg om folk uten en diagnose, friske folk har det som skal til mener jeg. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og da snakker jeg om folk uten en diagnose, friske folk har det som skal til mener jeg. 

Det tar lengre tid for friske også. Du kan bare ikke påstå noe annet. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Ullvott skrev:

Det tar lengre tid for friske også. Du kan bare ikke påstå noe annet. 

Hvor lang tid tar det f.eks å skjære en løk , åpne en boks med tomater og tappe i en liter vann og lage ei tomatsuppe? Skylle et blomkålhode som koker mens du dusjer og moser det etterpå? 

Overraskande fort gjort :)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar meg 10 minutter å lage toro tomatsuppe. 

Det tar meg 20 minutter å lage hjemmelaga tomatsuppe (da med hermetiske tomater), enda lengre tid om jeg skal lage med ferske tomater, 30 minutter. Kanskje i din verden er 10-20-30 minutter det sammen, men ikke i min verden. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er bedre, og heg lager stort sett fra bunnen, men det tar lengre tid! 

Brun saus feks, har du kraft eller må den kokes? Lage jevning? 10 min 

kokes lenge for mest og best smak. 

Hvit saus går like fort og hjemmelaget er bedre. 

Suppe? Kokes lenge , kraft? Eller buljong? 

Fiskegrateng, mye bedre hjemmelaget, men tar tid og krever mer en å vippe en Findus i ovnen. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tar det f.eks å skjære en løk , åpne en boks med tomater og tappe i en liter vann og lage ei tomatsuppe? Skylle et blomkålhode som koker mens du dusjer og moser det etterpå? 

Overraskande fort gjort :)

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det tar meg 10 minutter å lage toro tomatsuppe. 

Det tar meg 20 minutter å lage hjemmelaga tomatsuppe (da med hermetiske tomater), enda lengre tid om jeg skal lage med ferske tomater, 30 minutter. Kanskje i din verden er 10-20-30 minutter det sammen, men ikke i min verden. 

Dette. ⬆️

Skrevet

Gjør det noe om det tar litt lengre tid å lage mat fra bunnen? Klart det må oppveies med å smake bedre, være billigere eller på andre måter ha fordeler, men hva så om man bruker noen minutter lenger? Om man foretrekker ferdigmat/halvfabrikater rent smaksmessig, så er det en annen sak.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...