AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #1 Skrevet 11. august 2019 Jeg trener hver dag, og svetter noe enormt. Må derfor skylle håret med vann etter hver trening. Har prøvd tørrsjampo og diverse andre ting, men det virker mot sin hensikt. Nå skal jeg i tillegg være instruktør i basseng 3 ganger i uka i ny jobb. Da må jeg under med hodet, og må derfor skylle håret i dusjen etterpå. Dermed blir det dusjing 10 ganger per uke. Jeg bruker sjampo og balsam kun 2-3 av disse gangene (da en mild sjampo, Neutral). De øvrige bare skyller jeg gjennom håret, i lunket/kaldt vann. Er dette skadelig for hår og hodebunn? Leser overalt at hyppig vasking kan tørke ut hodebunnen slik at det klør. Men gjelder det kun bruk av sjampo, eller også å skylle håret i rent vann? Anonymkode: 37e60...7af
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #2 Skrevet 11. august 2019 Det vil gå helt fint. Ville vasket det etter du har vært i bassenget. Ikke noe særlig å gå rundt med hår som stinker klor. Anonymkode: 11254...d6b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #3 Skrevet 11. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil gå helt fint. Ville vasket det etter du har vært i bassenget. Ikke noe særlig å gå rundt med hår som stinker klor. Anonymkode: 11254...d6b Jeg må jo skylle ut kloren etter bassenget ja. Derfor blir det dusjing 7 ganger i uka hjemme + 3 ganger i dusjen på jobb. Anonymkode: 37e60...7af
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #4 Skrevet 11. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trener hver dag, og svetter noe enormt. Må derfor skylle håret med vann etter hver trening. Har prøvd tørrsjampo og diverse andre ting, men det virker mot sin hensikt. Nå skal jeg i tillegg være instruktør i basseng 3 ganger i uka i ny jobb. Da må jeg under med hodet, og må derfor skylle håret i dusjen etterpå. Dermed blir det dusjing 10 ganger per uke. Jeg bruker sjampo og balsam kun 2-3 av disse gangene (da en mild sjampo, Neutral). De øvrige bare skyller jeg gjennom håret, i lunket/kaldt vann. Er dette skadelig for hår og hodebunn? Leser overalt at hyppig vasking kan tørke ut hodebunnen slik at det klør. Men gjelder det kun bruk av sjampo, eller også å skylle håret i rent vann? Anonymkode: 37e60...7af Instruktører i basseng skal gå foran som gode eksmepler, særlig på området hygiene FØR man går i bassenget. Alle steder er pålagt å ha oppsøag om at alle skal dusje og vaske seg grundig før de går i bassenget, for å unngå forurensing av alles felles badevann. Dette inkluderer vask av hår når man tenker å dykke under vann og oppsett av hår etter at håret er vasket. Vasker du deg og setter du opp håret før bading i klorvann, så angriper ikke kloren urene steder på kroppen din. Klor sin virkemåte er at den angriper steder på kroppene der den finner andre ting enn ren hud, deodorant, sminke, kremer, såperester, urin og avføringsrester osv. Når kloren angriper disse produktene på huden så er det kraftig kost også for huden. Noen tror det ikke er så farlig å ikke vaske seg før de skal bade i kloret vann. Etter badet klager ofte disse på at de klør, de lukter klor osv. Da vet vi andre at de ikke vasket seg godt nok. Og i samme slengen, noen har fått for seg at babyer ikke trenger å dusjes og vaskes før de bader. At disse på sikt kan bli eksembarn og eller allergiske mot klor, tenker de ikke på. Hadde det vært skadelig eller uheldig for mennesker å bade eller jobbe aktivt som instruktør i basseng, så hadde ikke samfunnet tillatt dette, da det hadde skapt en eksplosjon av yrkesskader og mennesker på Nav. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil gå helt fint. Ville vasket det etter du har vært i bassenget. Ikke noe særlig å gå rundt med hår som stinker klor. Anonymkode: 11254...d6b Og mens jeg sktiver kommer ikke uventet denne kommentaren. Les over om hvorfor du skal vaske hår og kropp før du går i bassenget. Kloren får du ikke skylt av en dårlig vasket kropp før du går i klorbad. Anonymkode: fa689...5b2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #5 Skrevet 11. august 2019 Kanskje huske å aldri ha for varmt vann i hodebunnen. Lunkent vann gjør håret rent det også og er snillere mot huden. Anonymkode: c0905...981 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #6 Skrevet 11. august 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Instruktører i basseng skal gå foran som gode eksmepler, særlig på området hygiene FØR man går i bassenget. Alle steder er pålagt å ha oppsøag om at alle skal dusje og vaske seg grundig før de går i bassenget, for å unngå forurensing av alles felles badevann. Dette inkluderer vask av hår når man tenker å dykke under vann og oppsett av hår etter at håret er vasket. Vasker du deg og setter du opp håret før bading i klorvann, så angriper ikke kloren urene steder på kroppen din. Klor sin virkemåte er at den angriper steder på kroppene der den finner andre ting enn ren hud, deodorant, sminke, kremer, såperester, urin og avføringsrester osv. Når kloren angriper disse produktene på huden så er det kraftig kost også for huden. Noen tror det ikke er så farlig å ikke vaske seg før de skal bade i kloret vann. Etter badet klager ofte disse på at de klør, de lukter klor osv. Da vet vi andre at de ikke vasket seg godt nok. Og i samme slengen, noen har fått for seg at babyer ikke trenger å dusjes og vaskes før de bader. At disse på sikt kan bli eksembarn og eller allergiske mot klor, tenker de ikke på. Hadde det vært skadelig eller uheldig for mennesker å bade eller jobbe aktivt som instruktør i basseng, så hadde ikke samfunnet tillatt dette, da det hadde skapt en eksplosjon av yrkesskader og mennesker på Nav. Og mens jeg sktiver kommer ikke uventet denne kommentaren. Les over om hvorfor du skal vaske hår og kropp før du går i bassenget. Kloren får du ikke skylt av en dårlig vasket kropp før du går i klorbad. Anonymkode: fa689...5b2 Hehe, det er selvfølgelig ikke skadelig å dusje før og etter man bader i klor. Men her er situasjonen at det blir mye skylling av håret til sammen i løpet av f.eks en uke. Les hovedinnlegget Anonymkode: 37e60...7af
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #7 Skrevet 11. august 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje huske å aldri ha for varmt vann i hodebunnen. Lunkent vann gjør håret rent det også og er snillere mot huden. Anonymkode: c0905...981 Ja, det vet jeg Derfor jeg skriver lunket/kaldt vann i hovedinnlegget Anonymkode: 37e60...7af
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #8 Skrevet 11. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, det er selvfølgelig ikke skadelig å dusje før og etter man bader i klor. Men her er situasjonen at det blir mye skylling av håret til sammen i løpet av f.eks en uke. Les hovedinnlegget Anonymkode: 37e60...7af Forstå innlegget før du kommenterer, da Anonymkode: fa689...5b2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2019 #9 Skrevet 11. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstå innlegget før du kommenterer, da Anonymkode: fa689...5b2 Jeg spør jo ikke om kloren er skadelig for hodebunnen min? Jeg spør om hyppig skylling/vasking er skadelig for hodebunnen min. Anonymkode: 37e60...7af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå