GÃ¥ til innhold

Vonde fingerledd...fant du ut hva det var?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har så vondt spesielt i de midterste leddene,føler også fingrene har blitt litt skeive. Har sjekket med blodprøve om det er revmatisk sjukdom,det var det ikke. Idag føler jeg langfingeren har fått en "svunk" inn og endret fasong. Fingrene på høyre hånd er vondere enn på venstre. Noen som har hatt det slik?

Anonymkode: 00938...365

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tendenser, legene tror det har sammenheng med psoriasis. 

Anonymkode: fd4ab...1fd

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tendenser, legene tror det har sammenheng med psoriasis. 

Anonymkode: fd4ab...1fd

Takk for svar. Har ikke psoriasis,men har nettopp begynt på levaxin mot begynnende lavt stoffskifte.

Skrevet

Leddgikt. Levaxin gir ikke smerter i ledd.

Anonymkode: b104c...62d

Skrevet

Man kan ha leddgikt uten at det gir utslag på blodprøver. Leddgikt oppstår som regel på begge sider, altså i begge knær, hender, føtter osv. 

Anonymkode: 97a81...35e

• Liker 1
Skrevet

Ikke paoriasis som i utslett, men psoriasis artritt

Anonymkode: baa4d...59b

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke paoriasis som i utslett, men psoriasis artritt

Anonymkode: baa4d...59b

Takk for svar. Men har hørt at det er vanlig å ha psoriasis før det utvikler seg til psoriasis artritt?  Veit du om det ofte starter i fingrene?

Skrevet

Jeg har polyartrose, dvs artrose i flere ledd,deriblant fingre.Du bør få tatt røntgen av hendene dine.

Skrevet

Jeg har psoriasis artritt. Det tok en god stund å få diagnosen. Jeg har ikke hudsykdommer psoriasis, men nær slektning hadde hudpsoriasis. Jeg måtte stå veldig på for å "få" diagnosen. Ba selv om å bli henvist til revmatologi etter mange legebesøk hos ulike leger (var i en flytteprosessen hvor jeg byttet fastlege, og i tillegg møtte på vikarleger). 

Mange leddlidelse gir ikke utslag på blodprøver!! Mitt beste råd, om plagene fortsetter, ikke gi deg før du får et svar, og be om henvisning til spesialist!!! Man kan også få forbigående leddplager som følge av f.eks. infeksjonssykdom, eller som bivirkning av medisiner. Så det kan gå over av seg selv også. 

Jeg har de siste 10 årene fått jevnlig og god oppfølgning fra ravmatolog. 

Hilsen kvinne, 37 år. 

Anonymkode: 289e9...0d4

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har psoriasis artritt. Det tok en god stund å få diagnosen. Jeg har ikke hudsykdommer psoriasis, men nær slektning hadde hudpsoriasis. Jeg måtte stå veldig på for å "få" diagnosen. Ba selv om å bli henvist til revmatologi etter mange legebesøk hos ulike leger (var i en flytteprosessen hvor jeg byttet fastlege, og i tillegg møtte på vikarleger). 

Mange leddlidelse gir ikke utslag på blodprøver!! Mitt beste råd, om plagene fortsetter, ikke gi deg før du får et svar, og be om henvisning til spesialist!!! Man kan også få forbigående leddplager som følge av f.eks. infeksjonssykdom, eller som bivirkning av medisiner. Så det kan gå over av seg selv også. 

Hilsen kvinne, 37 år. 

Beklager skrivefeil 🤪😉

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen kvinne, 37 år. 

Tusen takk for svar,da skal jeg tøffe meg opp og stå på litt😀

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leddgikt. Levaxin gir ikke smerter i ledd.

Anonymkode: b104c...62d

Levaxin gjør ikke det, men lavt stoffskifte kan gi leddsmerter. Jeg er tidvis plaget med det når det er dags for doseendring. 

Anonymkode: 6f53a...ae3

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen kvinne, 37 år. 

Kan jeg spørre om du får noen behandling for dette?

Anonymkode: 127cc...108

Skrevet

Takker for svar. TS her igjen. Siden jeg fikk lavt stoffskifte har jeg lagt på meg endel..kanskje det påvirker ledda slik at de blir hovne?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. TS her igjen. Siden jeg fikk lavt stoffskifte har jeg lagt på meg endel..kanskje det påvirker ledda slik at de blir hovne?

Dette må legen svare på. 

Lavt stoffskifte kan føre til væskeansamlinger rundt ledd, dette kan gi smerter. Jeg vil nok heller tro at dette er stoffskiftet ditt enn noe annet. Hvis blodprøvene ikke har vist revmatisk sykdom, så blir du nok uansett bedt om å vente til du har tatt levaxin i 4-6 uker før de tar nye blodprøver av deg som igjen kan bety f.eks. doseøkning. Stoffskiftehormon er et lagringshormon, så blodprøvene vil ikke være reelle før en måneds tid etter at du har begynt å ta medisin. 

Anonymkode: 6f53a...ae3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...