Gå til innhold

Trenger råd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okei, så jeg blir 19 år om noen måneder og har ca 8000kr av 45k fra konfirmasjonspengene mine (har brukt pengene på å kjøpe en hund og hundeutstyr), men pappa har de på en konto der jeg ikke har tilgang til. Jeg må alltid spørre pappa om jeg kan få så så mye penger for å kjøpe utstyr til hunden og da sier han enten ja eller nei. Og jeg har spurt om jeg kan få de pengene over til min konto for så å sette de over til en sparekonto til dyr, men da ble pappa sur og sa at han ikke stoler på meg da det gjelder det. Men jeg er ganske flink til å spare penger, så det er egt det at han ikke stoler på mamma så det må gå utover meg. For mamma har dårlig råd så når jeg har hatt penger og hu har ikke, så har jeg betalt maten innimellom, og det er vel sikkert det pappa er redd for at kommer til å skje.
Men jeg har lovt meg selv at jeg ikke skal bruke pengene i det hele tatt bortsett fra på hunden min, og da holder jeg det løftet.

Men er det noen som har tips på hvordan jeg kan få pappa til å sette de over til kontoen min? Jeg tørr nesten ikke å spørre pappa lenger om å få litt penger til hunden for han blir sur. Og jeg spør veldig ofte, og det begynner jeg å bli lei av.
Og jeg har ikke oversikt over hvor mye penger jeg har igjen, og det vil jeg gjerne ha.
Så vil ha de på kortet mitt, så vil gjerne ha forslag til hva jeg kan gjøre for å få de pengene fra pappa og til kontoen min.

Tar imot alle forslag, ikke noe negative kommentarer.

Takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et langt viktigere spørsmål enn hvordan du skal få pengene over til din konto: Hva skal du gjøre med hunden når de 8000 er brukt opp? 

Anonymkode: 20ba4...525

• Liker 2
Skrevet

Jeg er sikker på at pappaen din gjør det som er best for deg.

Kanskje han synes du ikke trenger mer utstyr til hunden din, - holder jo med det mest nødvendige inkl. fôr selvfølgelig.

Mat bør mammaen din sørge for å ha penger til, - da får hun heller la være å kjøpe andre ting.

Anonymkode: 216dd...0b4

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et langt viktigere spørsmål enn hvordan du skal få pengene over til din konto: Hva skal du gjøre med hunden når de 8000 er brukt opp? 

Anonymkode: 20ba4...525

Jeg jobber, så jeg tjener penger - ville bare starte med å bruke de pengene før jeg startet på de andre 

Skrevet

Mitt beste råd, hør på pappaen din og la han passe på sparepengene dine litt til.

En sparekonto er gull verdt, ikke bruk opp denne når du bare er 19år. 8000 kr er ikke mye penger, men det er en fin start på en sparekonto. Sparekonto kan brukes når det er krise, feks om du mister jobben eller du eller hunden blir alvorlig syk, eller du kan bruke den til å spare opp egenkapital til bolig, men den skal ikke til vanlige forbruk som å kjøpe hundeutstyr.

Du bør i stedet for å bruke energi på dette, lage et budsjett og en spareplan fremover. Følg budsjettet og før regnskap i 3-6 mnd, da viser du faren din at du har kontroll på økonomien. 

Du trenger ikke noe mer utstyr til hunden din før du har tjent penger til det, rett og slett. Bruk lønna di til mat til deg og hunden. 

Anonymkode: 70eff...cd9

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo godt være at det er lurt at han sparer dem for deg. Men du er jo voksen, og du har krav på å få disse pengene. At han nekter deg er egentlig tyveri. 

Skrevet

Hvis du tjener penger så trenger du ikke sparepengene for å kjøpe hundeutstyr, dessuten trenger man ikke veldig mye hundeutstyr til hunden. 

For meg så virker det som om du brenner etter å bruke disse sparepengene og det er nok ikke så lurt, så det er bra faren din tar vare på pengene for deg.

Anonymkode: 04696...4ad

• Liker 1
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg hverken deg eller faren din, så vet ikke hvem av dere som har "rett"...

Juridisk så er du over 18 år og faren din har ingenting med dine penger å gjøre! (Med mindre du er underlagt verge pga diverse)

Anonymkode: 97abb...e18

Skrevet

Faren din prøver bare å hjelpe deg. Skulle ønske min far passet på mine konfirmasjonspenger (30.000), for de er borte på grunn av min mor som brukte de opp på mat, røyk og flaxlodd før jeg ble 18. 

Får de aldri tilbake

Anonymkode: c4f27...814

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...