Gå til innhold

Drømmejobben min....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

...hadde vært å kunne skrive på fulltid. Være hjemme dagen lang, ta lange økter ved pc`en og bare skrive. Og faktisk få utgitt verkene mine. Og få betalt for det :wink:

Jeg liker å skrive. Få tanker og hendelser ned på papiret.

Men journalist vil jeg ikke bli, synes det er altfor mye "skit" med den jobben.

Det ideelle hadde vært å få betalt for å skrive om livet. Parforhold. Forandringer, livsskjelv. Tenk å få i oppdrag å skrive for et dameblad eller en damenettside da :wink: Jeg hadde vært i himmelen.

Lenge leve min høyre hånd, uten den hadde jeg hatt det trist!

Dette er drømmen.

Så til realitetene. HVILKE jobber kunne jeg fått meg med kun 1 år på videregående som hadde med seriøs skriving å gjøre? (foreløpig)

Er det bare å øve seg? (Takk KG og et annet "hemmelig" nettsted, hehe)

Kan man skrive noveller til ukeblader selv om man bare er 18 år og med en enorm fantasi? :wink: Hva er betalingen der?

Jeg må komme igang. Skrive flere noveller. Artikler. Kåserier.

Det er jo det jeg vil gjøre, så hvorfor begynner jeg ikke??

Redsel, sier du? Nei... Eller... Jo, kanskje.... Lav selvtillit på egne evner?? Nei, langtifra.. Ånei... Veeel.... :-?

Hva om ingen vil ha det jeg gjør

*holder for ørene, vil ikke høre på den pysete sytestemmen*

Regner egentlig med at det som stopper meg ER redsel... For å mislykkes. Men det finner jeg da aldri ut, dersom jeg aldri begynner å prøve? :wink:

Takker hellige makter for en ganske god selvinnsikt og åpner WORD :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Skriv noe du er fornøyd med selv, novelle samling el. Ha troen på deg selv og send dette til noen forlag. Så får du høre hva de har å si :D Eneste som stopper deg er deg selv! Prøv hvertfall!

Du får ha masse lykke til!! Å ikke gi opp selvom du kanskje får noen avslag. Det er bare å fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lyst til å skrive - det er det aller viktigste.

Jeg er ikke forfatter, men jeg tror - og har hørt - at for å bli god, må man øve.

Det finnes ingen nedre aldersgrense for å sende inn noveller til ukeblad - så hvorfor ikke prøve? Betalingen vet jeg ikke.

Jeg vet også at det finnes forfatterkurs - også sommerkurs, og der kan man også få råd og veildening.

Jeg foreslår at du skriver i vei, sender inn det du mener er bra, og ikke gir opp ved første eller tiende avslag.

Om ikke annet så har du det gøy mens du skriver, og det er også noe....

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinga, Å stole på seg selv og egne evner er en av nøklene for å til slutt lykkes med det man vil. Utholdenhet og evnen til å ikke gi seg er også viktige egenskaper.

Veldig mange av de største forfatterne ble refusert til å begynne med.

Jens Bjørneboe ble refusert 16 ganger før han fikk utgitt noe.

Halldis Moren Vesaas ble refusert og fikk beskjed om å holde seg til å være konen til Tarjei og ikke noe mer enn det.

Lars Saaby Christensen gikk rundt og solgte den første diktsamlingen sin på gata.

Stå på!! :D

----------------------

Frisqu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ogsaa hatt denne drommen i mange aar! Har lyst til aa skrive paa heltid... men jeg vet ikke riktig.

Jeg kunne tenke meg aa sette av er aar etter 4 aar paa videregaaende og skrive. Alene et eller annet sted.

Sukk.. men jeg er ikke flink nok.. er bare 17 aar.. har saa mange tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Vinga!

Du skriver i alle fall bra norsk, og det er jo et greit utgangspunkt :blunke:

Også er du ganske reflektert (allerede), så jeg synes ikke du skal bruke alderen din mot deg selv. Tror ikke andre heller vil gjøre dette, men om de gjør - det er den eneste faktoren som garantert bedrer seg med åra :ler:

I tillegg virker det som om du har god fantasi, noe en forfatter neppe klarer seg uten. Dette er det viktigste punktet (synes jeg), og det gjelder å bruke denne fantasien til å forestille seg hvordan andre mennesker "er", sant?

Empati, kalles det.

Det du sannsynligvis må lære deg er å sette alle disse faktorene i system, og lære å skrive gode plott. Hvis du skriver kriminalromaner og selv blir overrasket over hvem morderen er, vel - ... :ler:

Jeg drev selv og fislet med tanken på å skrive for noen år siden, men har foreløpig nøyd meg med å skrive kode :roll:

Men, det er bra og gruelig spennende kode da :sjarmor:

dorian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...