Gå til innhold

Skifte olje på bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt grønn på dette må jeg innrømme. 😳 Tidligere har jeg skiftet olje på bilen på et visst verksted, men nå er det lagt ned. Og nå har jeg så lite olje igjen på bilen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Bor litt øde til. Kan bensinstasjoner hjelp til med sånt? 

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å fylle på, også ber du om oljeskift neste gang den skal på service/verksted.

Anonymkode: e9caa...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger du jo bare å fylle på litt olje? Det er veldig lett. Du åpner panseret og finner et skrulokk med oljetegn på, ser ut som en vannkanne det drypper av. Også har du en peilepinne som du sjekker at du har fått på nok. Et kjapt søk på youtube kan vise deg dette...

Endret av rosaprosa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt grønn på dette må jeg innrømme. 😳 Tidligere har jeg skiftet olje på bilen på et visst verksted, men nå er det lagt ned. Og nå har jeg så lite olje igjen på bilen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Bor litt øde til. Kan bensinstasjoner hjelp til med sånt? 

Anonymkode: fdef7...17a

Du bør skifte 1 gang i året, uansett hva verksted sier. Også bytte filter.

Men følg med å fyll etter hvertfall, så motoren har nok olje. Selv skifter jeg selv, er enkelt om du har en garasje.

Anonymkode: 3a829...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut hva som er riktig olje tll min bil?

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du bør skifte 1 gang i året, uansett hva verksted sier. Også bytte filter.

Men følg med å fyll etter hvertfall, så motoren har nok olje. Selv skifter jeg selv, er enkelt om du har en garasje.

Anonymkode: 3a829...acc

Ja, jeg har skiftet olje en gang i året og det er egentlig på tide på gjøre det nå. Jeg skulle gjerne lært meg å skifte selv, men synes ikke instruksjoner på nett er gode nok. Hadde vært bra om noen jeg kjente kunne lære meg det, men det virker som de fleste får verksted til å gjøre det. 

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt grønn på dette må jeg innrømme. 😳 Tidligere har jeg skiftet olje på bilen på et visst verksted, men nå er det lagt ned. Og nå har jeg så lite olje igjen på bilen og vet ikke hva jeg skal gjøre. Bor litt øde til. Kan bensinstasjoner hjelp til med sånt? 

Anonymkode: fdef7...17a

Skifte olje gjør du etter ett gitt antall km kombinert med årlig service. 

Mangler du olje fordi peilepinnen viser at du har for lite så fyller du på, uten å bytte ut restene du har. 

Anonymkode: a7433...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner jeg ut hva som er riktig olje tll min bil?

Anonymkode: fdef7...17a

Hva slags bil har du? Skriv det så kan vi hjelpe. Modell og årstall

Anonymkode: 6d025...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bil har du? Skriv det så kan vi hjelpe. Modell og årstall

Anonymkode: 6d025...1b4

Opel Corsa - E 2015

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Opel Corsa - E 2015

Anonymkode: fdef7...17a

https://www.bildeler.no/

Tast inn reg nr på bilen og bla nedover til der det står "olje, motor" da vil du få forslag, skriv ned forslaget og få tak i oljen på feks bensinstasjon eller et annet sted nær deg om du ikke har en Bildeler i nærheten

 

Anonymkode: 6d025...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.bildeler.no/

Tast inn reg nr på bilen og bla nedover til der det står "olje, motor" da vil du få forslag, skriv ned forslaget og få tak i oljen på feks bensinstasjon eller et annet sted nær deg om du ikke har en Bildeler i nærheten

 

Anonymkode: 6d025...1b4

Takk! 👍

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk! 👍

Anonymkode: fdef7...17a

Bare hyggelig! 

Anonymkode: 6d025...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange svada svar fra personer som absolutt ikke har peiling...

Hvis du skal etterfylle olje så må du bruke olje med samme viskositet som allerede er på motoren, aller helst så bør du bruke olje fra samme fabrikat.

Olje er ikke bare olje, det er forskjell på produsenter, viskositet og tilsetningstoffer.

Ta en service med oljeskift og filterbytte, olje er ikke noe som normalt skal etterfylles. Hvis bilen bruker olje mellom serviceintervallene så må du enten bytte til olje som har høyere viskositet eller få motoren sjekket opp av en mekaniker. Det kan være dårlig kompresjon eller ventiltetninger som er dårlig. 

Anonymkode: 89c00...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Made4u skrev:

Be dem tilsette en prosent pakningsfornyer også ved oljeskift.

Pakningsfornyer fikser ikke problemet, det bare utsetter resultatet av problemet. Hvis man ikke vet hva man snakker om så er det bedre å holde kjeft.

Anonymkode: 89c00...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange svada svar fra personer som absolutt ikke har peiling...

Hvis du skal etterfylle olje så må du bruke olje med samme viskositet som allerede er på motoren, aller helst så bør du bruke olje fra samme fabrikat.

Olje er ikke bare olje, det er forskjell på produsenter, viskositet og tilsetningstoffer.

Ta en service med oljeskift og filterbytte, olje er ikke noe som normalt skal etterfylles. Hvis bilen bruker olje mellom serviceintervallene så må du enten bytte til olje som har høyere viskositet eller få motoren sjekket opp av en mekaniker. Det kan være dårlig kompresjon eller ventiltetninger som er dårlig. 

Anonymkode: 89c00...ff2

Det var nettopp noe sånt jeg frykter. Verkstedet jeg har brukt er jo lagt med så jeg aner ikke hva de brukte ved sist oljeskift. Jeg skal ringe et sted på mandag i nærheten jeg fant og spørre om de fortetar oljeskfit. Jeg tør ikke kjøre lengre enn dit slik det er nå. Det var derfor jeg tenkt at som en kriseløsning kunne jeg fylle på litt selvkjøpt olje. Men jeg har jo ikke helt peiling. 

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skifte olje på bilen er ikke veldig vanskelig. Men du må vite en del ting. Gå inn på nettsidene til annerkjente leverandører av olje og oljefilter og slå inn skiltnummer. Så får du opp hva type olje du skal bruke og hva oljefilter du skal ha. Så er det å finne "bunnpluggen" på bilen. Skru av oljelokket på motorblokken og tappe av all oljen på motoren. Når dette er gjort så starte for all del ikke bilen. For å komme til må man ha "bukker" som man kjører bilen opp på. Bruk aldri jekk og legg deg under bilen. Dette er veldig farlig. Unngå oljesøl og lever  brukt olje inn til en miljøstasjon. Har man ikke peiling så ikke begynn med dette her uten veiledning. Det ender bare med at man ødelegger noe. Det man kan rote til er at man ikke skrur oljefilteret til akkurat med det momentet det skal ha, da vil det lekke olje. Og skrur man for hardt til så ødelegger man oljefilteret og pakningen rundt det inn mot motorblokken. På nyere biler er det vanskelig å komme til oljepluggen i bunnpannen. Der må det løses ned diverse deksler kanskje.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pakningsfornyer fikser ikke problemet, det bare utsetter resultatet av problemet. Hvis man ikke vet hva man snakker om så er det bedre å holde kjeft.

Anonymkode: 89c00...ff2

Jeg vet hva jeg prater om, alle motorer starter til sist å lekke olje, å tilsette pakningsfornyer ved oljeskift er noe de fleste ikke ber om men som de burde ha gjort, denne myker opp og fornyer pakningen som hindrer lekkasje. Til en bil som ikke lekker olje tilsetter man 1% pakningsfornyer, har bilen startet å lekke olje så tilsetter man 3% pakningsfornyer. Jeg antok at bilen til TS ikke har startet å lekke olje, og da er 1% å anbefale.

Uavhengig om en bil lekker olje eller ikke, så synker oljenivået ved bruk, og for eldre biler skjer dette raskere enn med nyere biler. Dette må selvfølgelig etterfylles. Men ja, man skal skifte olje også, avhengig av kjørelengde/tid (en gammel olje bør skiftes selv om den ikke er kjørt langt med, og kjører man ekstremt mye daglig så venter man ikke to år med oljeskift for å si det slik).

Men pakningsfornyer, det burde TS be om å få tilsatt allerede nå, om så bilen er relativt ny. Så var ingen dårlig råd jeg gav, å ikke tilsette dette kan raskt gi bilen kortere levetid da det kommer til et punkt hvor en bil som lekker olje ikke er verdt å skifte pakning på (da dette er dyrt), altså vil det å tilsette pakningsfornyer være noe som øker bilens levetid og det blir aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Skifte olje på bilen er ikke veldig vanskelig. Men du må vite en del ting. Gå inn på nettsidene til annerkjente leverandører av olje og oljefilter og slå inn skiltnummer. Så får du opp hva type olje du skal bruke og hva oljefilter du skal ha. Så er det å finne "bunnpluggen" på bilen. Skru av oljelokket på motorblokken og tappe av all oljen på motoren. Når dette er gjort så starte for all del ikke bilen. For å komme til må man ha "bukker" som man kjører bilen opp på. Bruk aldri jekk og legg deg under bilen. Dette er veldig farlig. Unngå oljesøl og lever  brukt olje inn til en miljøstasjon. Har man ikke peiling så ikke begynn med dette her uten veiledning. Det ender bare med at man ødelegger noe. Det man kan rote til er at man ikke skrur oljefilteret til akkurat med det momentet det skal ha, da vil det lekke olje. Og skrur man for hardt til så ødelegger man oljefilteret og pakningen rundt det inn mot motorblokken. På nyere biler er det vanskelig å komme til oljepluggen i bunnpannen. Der må det løses ned diverse deksler kanskje.  

For å få tak i utstyr må jeg uansett kjøre dit som de kan skifte eller fylle på olje. Så da kan de like godt fikse det for meg. Bukker kommer jeg ikke til å bruke penger på nå heller. Men kanskje en dag i framtiden og hvis jeg kjenner noen som kan vise meg hvordan det gjøres. Jeg bruker nettet mye for å finne ut av ting, men akkurat dette tør jeg ikke begynne å styre med selv. Og ingen jeg kjenner ser ut til å drive med sånt selv heller.

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Made4u skrev:

Men pakningsfornyer, det burde TS be om å få tilsatt allerede nå, om så bilen er relativt ny. Så var ingen dårlig råd jeg gav, å ikke tilsette dette kan raskt gi bilen kortere levetid da det kommer til et punkt hvor en bil som lekker olje ikke er verdt å skifte pakning på (da dette er dyrt), altså vil det å tilsette pakningsfornyer være noe som øker bilens levetid og det blir aldri feil.

Jeg vet ikke, men det er godt mulig de har hatt i pakningsfornyer for meg tidligere. Det var noe kjent med ordet. Men jeg kommer ikke til å diktere for dem hva de skal ha i og ikke. Det får de finne ut av selv, det er tross al de som kan dette. 

Anonymkode: fdef7...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...